Kommunikation med ttyACM0 og C?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-10-10 05:08

Jeg har en telefon der kun er delvis understøttet i gammu. Den forventer
en kombination af AT-kommandoer og obex, og jeg har specifikationerne for
begge dele.

Jeg kunne godt tænke mig at lave et program eller script der kan snakke
med telefonen. Jeg er nogenlunde fortrolig med C, men ikke nogen erfaren
programmør, og har heller ikke det helt dybe kendskab til Linux. Derfor
har jeg to spørgsmål:

1. hvor finder jeg et godt sted at få hjælp til C-programmering i Linux?
Der findes 10.000 steder på nettet, men hvor finder jeg et seriøst sted,
aktivt, med god tone og plads til begynderspørgsmål?

2. for lige at komme igang; hvordan får jeg hul igennem til /dev/ttyACM0?
Kan jeg sætte bash op til at "snakke" med ttyACM0? Hvordan?

--
Thomas Jensen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-10-10 11:20

On 10/27/2010 06:08 AM, Thomas Jensen wrote:
> Jeg har en telefon der kun er delvis understøttet i gammu.
> 1. hvor finder jeg et godt sted at få hjælp til C-programmering i Linux?
> 2. for lige at komme igang; hvordan får jeg hul igennem til /dev/ttyACM0?

Den bedste måde at kode på er at stjæle

Hvad med at hente sourcen til gammu og kig på den?

Måske kan du få nogle ideer?

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-10-10 13:12

On Wed, 27 Oct 2010 12:19:49 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Den bedste måde at kode på er at stjæle

Helt klart!

> Hvad med at hente sourcen til gammu og kig på den?

Uha, der har jeg skam været, og jeg har mere eller mindre opgivet. Der er
mange linier kode, og det er simpelthen ikke lykkedes mig at finde den
røde tråd gennem koden. Det er sikkert super-effektiv kode, men den er
ikkke sådan lige at få et overblik over.

Jo, der er noget obex-understøttelse, og jeg har også kigget på, om det
ikke var muligt at ændre det til Samsungs udgave af obex, men ... jeg
tror altså det er hurtigere og nemmere at starte fra scratch.

--
Thomas Jensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-10-10 22:51

Thomas Jensen wrote:

> 2. for lige at komme igang; hvordan får jeg hul igennem til /dev/ttyACM0?

Jeg sidder netop og roder med en Arduino Uno som i modsætning til
Duemilanove tilsluttes via /dev/ttyACM0.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "hul igennem", men jeg kan sende data
til porten med fx:

echo "blabla" > /dev/ttyACM0

eller

cat minfil > /dev/ttyACM0

Martin

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-10 13:04

On Wed, 27 Oct 2010 23:50:54 +0200, Martin Larsen wrote:

> Nu ved jeg ikke hvad du mener med "hul igennem", men jeg kan sende data
> til porten med fx:
>
> echo "blabla" > /dev/ttyACM0

Jeg tænker på på noget hvor jeg også modtager svaret fra telefonen. Jeg
har prøvet at rode med getty og stty, men jeg modtager ikke svar fra
telefonen.

Umiddelbart ville jeg to at

$ getty 9600 ttyACM0

skulle virke, men jeg får ikke svar på de at-kommandoer jeg sender. Jeg
har prøvet at enable echo via ssty

thomas@zepto$ stty -F /dev/ttyACM0 sane
thomas@zepto$ stty -F /dev/ttyACM0 echo
thomas@zepto$ stty -F /dev/ttyACM0 -a
speed 9600 baud; rows 0; columns 0; line = 0;
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^U; eof = ^D;
stop = ^S; susp = ^Z; rprnt = ^R;
werase = ^W; lnext = ^V; flush = ^O; min = 1; time = 0;
-parenb -parodd cs8 hupcl -cstopb cread -clocal -crtscts
-ignbrk brkint -ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr
-igncr icrnl -ixon -ixoff -iuclc -ixany imaxbel -iutf8
opost -olcuc -ocrnl onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel
nl0 cr0 tab0 bs0 vt0 ff0 isig icanon iexten echo echoe
echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt echoctl
echoke

men det hjælper heller ikke umiddelbart.

Er getty overhovedet en farbar vej til to-vejskommunikation med
telefonen? I givet fald hvordan? Skal terminalen sættes op til det? I
givet fald hvorddan?

--
Thomas Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-10 16:12

Den 28 Oct 2010 12:03:56 GMT skrev Thomas Jensen:
> [...]
>
> Er getty overhovedet en farbar vej til to-vejskommunikation med
> telefonen? I givet fald hvordan? Skal terminalen sættes op til det? I

Getty er det program der skriver:

login:

på skærmen, og derefter overlader kontrollen til programmet login,
der skriver:

Password:

Så medmindre det er en android telefon med et terminal-program,
er svaret nok: Nej.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-10-10 07:00

On Sat, 30 Oct 2010 08:49:20 +0200, Leif Neland wrote:

> Kan du koble et terminalprogram imod telefonen, f.ex. minicom?

Ja, og der er en del AT-kommandoer telefonen accepterer, men kalender,
kontakter m.m. kræver som nævnt en samsung-variant af m-obex.

> For at scripte noget, vil jeg foreslå expect, netop bygget til at
> automatisere logins og andet op imod en terminalserver og andet
> interaktivt terminalorienteret.

Super! Det ligner noget jeg kan bruge. Jeg har ikke haft tid til at kigge
på det de sidste par dage, men jeg har lige skimmet man siderne igennem,
og det ser brugbart ud.

Takker!

--
Thomas Jensen