Udskiftning af olie på tørsump.
Fra : Rene´

Dato : 24-10-10 13:23

Er det et job for hjemmemekanikeren. ??
Jeg har forgæves prøvet at finde en vejledning på nettet, så er der en
som har et link eller viden, ville det være fint.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-10-10 22:16

> Er det et job for hjemmemekanikeren. ??
> Jeg har forgæves prøvet at finde en vejledning på nettet, så er der en
> som har et link eller viden, ville det være fint.

Hvad er det for en mc ?

Men hvorfor skulle det ikke være ligetil - olien skal bare tappes af flere
steder. Fra bundkaret og olietanken

Fra : Armand

Dato : 25-10-10 19:24

Den 24-10-2010 23:16, Anders Majland skrev:

>.. hvorfor skulle det ikke være ligetil - olien skal bare tappes af
> flere steder. Fra bundkaret og olietanken.

Der kommer nok et par af nostalgikerne ind med konkret svar inden længe,
men jég kunne forestille mig at der er noget med priming af oliefilter
hhv. olipumpe efter tørlæggelsen :-/

Din gamle XT'er har da en udluftnings-skrue på oliefilterdækslet (eller
var det en tapskrue der lod olien løbe ind i motoren inden dækslet
fjernes!?)

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-10 20:11

> [...]
>
> Din gamle XT'er har da en udluftnings-skrue på oliefilterdækslet (eller
> var det en tapskrue der lod olien løbe ind i motoren inden dækslet

Det er en udluftningsskrue.

Og vil man være god ved den motor smider man også en 1/2liter olie i sumpen
inden man starter den op (gennem hullet i sidedækslet)

Fra : LasseNC

Dato : 25-10-10 09:22

On 24 Okt., 21:23, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:
> Er det et job for hjemmemekanikeren. ??
> Jeg har forgæves prøvet at finde en vejledning på nettet, så er der en
> som har et link eller viden, ville det være fint.

Jeg ville finde en Haynes/Clymer manual til pågældende cykel, der er
der også vurderinger af opgavens sværhed :)

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-10-10 18:51

On Sun, 24 Oct 2010 12:23:29 -0700 (PDT), Rene´ <ren.sth@get2net.dk>
wrote:

Hej René.

>Er det et job for hjemmemekanikeren. ??
>Jeg har forgæves prøvet at finde en vejledning på nettet, så er der en
>som har et link eller viden, ville det være fint.

Det er der ikke meget arbejde i.
Allerførst finder du ud af hvilken olietype og mængde der skal bruges.

Du skal lokalisere bundproppen i krumtaphuste for at dræne olien fra
selve motoren.
På olietanken er der ligeledes en "bundprop" gennem hvilken du kan
tømme tanken.

Er der oliefiltre i systemet bør disse renses og evt. skiftes.
Specielt hvis det er første gang du foretager den operation på
modellen og du ikke har papir på hvornår de sidst er skiftet.

Det med mængden er ikke så vigtigt idet de fleste knallerter med
tørsump har en oliepejlepind i olietanken., og så er det blot at fylde
op til 3/4 af MAX mærket.
Start motoren og check oliemængden med varm motor.

En dødssynd med tørsumpmotorer er at checke oliestanden når MC'en har
stået stille nogle dage eller uger.
Hvis tilbageløbsventilen ikke er 100% tæt siver olien langsomt fra
tanken og ned i krumtapshuset.
Det har ingen funktionelle konsekvenser, idet motoren selv vil pumpe
det tilbage igen når den startes.

MEN - Hvis man nu checker olien FØR motoren har pumpet olien retur vil
der ved pejling af tanken mangle olie.
Og hopper man i fælden nu og fylder efter, vil resultatet være at
olien ikke kan være i tanken når det der ligger i krumtaphuset pumpes
tilbage til tanken, og så læsser den det ud af overløbet - Der
forhåbentligt ikke sidder lige foran baghjulet

Proceduren er derfor:
Check oliestanden på en tørsumpsmotor ved hjemkomsten fra en køretur.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750

Fra : Rene´

Dato : 26-10-10 13:20

On 25 Okt., 19:50, Steen Gruby wrote:

> [...]
>
> Proceduren er derfor:
> Check oliestanden på en tørsumpsmotor ved hjemkomsten fra en køretur.

Takker for info.
Grunden til jeg spørger til tørsump er jeg har kigget lidt på en BMW
F800 ST, men da jeg ikke har nogen erfaring i tørsump, ville jeg bare
vide om det var et job for værkstedet eller om jeg kunne selv, hvis
det blev aktuelt.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-10-10 07:41

On Tue, 26 Oct 2010 12:20:20 -0700 (PDT), Rene´ <ren.sth@get2net.dk>
wrote:

Hej René

> [...]
>F800 ST, men da jeg ikke har nogen erfaring i tørsump, ville jeg bare
>vide om det var et job for værkstedet eller om jeg kunne selv, hvis

Jeg tvivler på at en moderne motor vil have de problemer jeg omtaler.
Når jeg tænker "tørsump" tænker jeg på veteranmaskiner
Jeg kan dog ikke forestille mig at olieskiftet skulle være væsentligt
anderledes.
Hvis du vil have vished er det rigtige at konsultere manualen.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-10-10 10:14

> [...]
> F800 ST, men da jeg ikke har nogen erfaring i tørsump, ville jeg bare
> vide om det var et job for værkstedet eller om jeg kunne selv, hvis

Klart et "ka' selv"

/A

Fra : Per V. Misser

Dato : 27-10-10 15:21

Hej

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

F800 ST, men da jeg ikke har nogen erfaring i tørsump, ville jeg bare
vide om det var et job for værkstedet eller om jeg kunne selv, hvis

F800 har ganske rigtigt tørsump. Olietanken er dog integreret i motorhuset,
så det ligner ikke de gamle klassikere.
Gruby har alligevel ret. Manualen foreskriver klart at olien skal tjekkes
ved standset motor umiddelbart efter en længere køretur, eller efter
tomgangsopvarmning indtil mindst et minut efter at blæseren er startet.
Ellers vil olieniveauet ikke vises korrekt.
Jeg råder endnu ikke over servicemanualen, men det kan ikke være kompliceret
at skifte olie selv. Filteret sidder let tilgængeligt, og der er formentlig
både en aftapningsprop i sumpen og olietanken som den eneste forskel. Dette
er jeg dog ikke sikker på. Manualen kan findes på nettet til ca. 10$. Der
er iøvrigt et godt forum, F800 Riders, hvor spørgsmålet er diskuteret, fx
her: http://f800riders.org/forum/showthread.php/27684-Checking-Oil-Level
F800 er iøvrigt omtalt i Touring nyt nr 7/2006 og testet i nr 5/2007.

--
Per V. Misser
F800ST

Fra : Western

Dato : 27-10-10 17:53

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev > F800 har ganske rigtigt
> [...]
> http://f800riders.org/forum/showthread.php/27684-Checking-Oil-Level
> F800 er iøvrigt omtalt i Touring nyt nr 7/2006 og testet i nr 5/2007.

Jeg har manualen til F800, og ifølge den foregår olieskift som på de
fleste andre cykler.
Og der er kun én aftapningsskrue (på venstre side af bundkarret).

Ny pakning på skruen, nyt oliefilter og olie på, så skulle det være på
plads.

--

Leif Westen
F800S (endnu med garanti og service-"forpligtelse")

Fra : Per V. Misser

Dato : 27-10-10 21:10

Hej Leif

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse Filteret
> [...]
> Og der er kun én aftapningsskrue (på venstre side af bundkarret).
>
> Ny pakning på skruen, nyt oliefilter og olie på, så skulle det være på

Jeg var lige ude i værkstedet tidligere i aften for at kigge på STerens
nedre dele. Jeg fandt din nævnte skrue på venstre side af bundkarret, som
klart er en aftapning. Der fandtes også en lidt mindre aftapning til
umbrako-nøgle helt bagerst i bunden af det finnede bundkar. Jeg ved ikke
funktionen af denne, eller hvad den giver adgang til. Savnet af en
eksploderet tegning af motorens smøresystem gør sig gældende. Uden den er
det svært at se, hvad der er sump, og hvad der er oliebeholder. Samt med
hvilken procedure man sikrer at få tømt al den brugte olie af.
Så vidt jeg kan se, er der også noget der kan minde om en lille oliekøler på
motorens front, lige over oliefilteret?
Hvis din manual foreligger i elektronisk form vil jeg da være meget
interesseret
Venlig hilsen
--

Per V. Misser
F800ST

Fra : Western

Dato : 27-10-10 21:45

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev >

KLIP

> [...]
> den brugte olie af.
> Hvis din manual foreligger i elektronisk form vil jeg da være meget

Hej Per

Du kan finde en hel del eksploderede tegninger her (parts fiche):
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51591

> Så vidt jeg kan se, er der også noget der kan minde om en lille
> oliekøler på motorens front, lige over oliefilteret?

Der er i hvert fald tale om en varmeveksler hvor kølevæske og motorolie
udveksler energi.
Om det er for hurtigere at få olien varm efter koldstart eller holde
olien nede i temperatur senere hen, skal jeg ikke kunne sige.

Mht. manual, så send mig en mail. Adressen er gennemskuelig.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 28-10-10 16:48

Den 27-10-2010 22:44, Western skrev:

> [...]
> Om det er for hurtigere at få olien varm efter koldstart eller holde
> olien nede i temperatur senere hen, skal jeg ikke kunne sige.

Det er vel i grunden en oliekøler, men fælles udnyttelse af varme efter
koldstarten er et ganske fornuftigt sidegode!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-10-10 17:08

Den 27-10-2010 16:20, Per V. Misser skrev:

> F800 har ganske rigtigt tørsump. Olietanken er dog integreret i motorhuset,
> så det ligner ikke de gamle klassikere.

Mange moderne motorcykler bruger 'våd tørsump' -princippet, så der intet
kunstigt i F800's motorkonstrultion!

Hybriden udnytter bundkarret som på 'almindelige' motorer til reservoir,
men har også en oliepumpe der transporterer olie fra alsken kroge og
'lommer' og til bundkarret (á tørsumpens pumpe til den eksterne tank)

Jeg husker det anvendt på Yamaha XS500 Twin'en fra midt-70'erne. GPZ900R
fra midt-90'erne havde det til dels også, derved at en ekstra oliepumpe
hentede olie i bunden af (det seperate) krumtap-hus og pumpede dette,
varmest forekommende olie, igennem oliekøleren før det endte i bundkarret!
Netop p.g.a. at (bunden af) krumtaphuset var adskilt fra resten af
GPZ'ens motor medførte at der også var en bundprop dér, men ellers synes
jeg ikke at have oplevet flere bundpropper på andre motorer - Det er jo
også tømning af forekommende lommer at man omkring-går ved at lade en
oliepumpe tømme dém kontinuerligt :-/

> [...]
> tomgangsopvarmning indtil mindst et minut efter at blæseren er startet.
> Ellers vil olieniveauet ikke vises korrekt.

Det er nok lidt overgjort ligefrem at vente til blæseren starter:
At sætte igang og køre hen på tankstationen rundt om hjørnet er
tilstrækkeligt, og dér er der også grastis papir til aftørring af given
oliepind og sikkert også bedre lys (i ydersæsonerne).
At kontrollere olieniveauet ved hjemkomst(!) er en ganske almindelig
procedure man let kan vænne sig til.
Det samme gælder endvidere kædesmøring (som så ikke er et problem for
F800'eren)!

--
Armand.

Fra : Per V. Misser

Dato : 28-10-10 19:43

Hej Armand

> [...]
> procedure man let kan vænne sig til.
> Det samme gælder endvidere kædesmøring (som så ikke er et problem for

Jeg er enig i at at kædesmøring ikke er et problem for F800 ejere
Ligeledes, at det er en god rutine at kontrollere olie efter hjemkomst.
Men du er lidt på tynd is når du argumenterer mod den danske manual som
foruden det, jeg allerede har citeret anfører:
"Oljenivån är beroende av oljetemperaturen. Ju högre temperaturen är, desto
högre är oljenivån i oljetråget. Om oljenivån kontrolleras när motorn är
kall eller när motorcykeln endast har körts en kort sträcka, stämmer inte
nivån och fel mängd fylls på. Kontrollera altid oljenivån efter en längre
körning. Dä kan du vara säker på at den stämmer."

Kan du ikke være enig i at det er bedre at standse på tankstationen på
hjemvejen efter en længere køretur i ydersæsonen for at kontrollere olien.
BTW er det sikkert ikke nødvendigt at påfylde brændstof, idet den kører
mellem 21 og 25 km/l jfr egne opgørelser

Per V.Misser
F800ST
CX500E

Fra : Armand

Dato : 28-10-10 22:15

Den 28-10-2010 20:42, Per V. Misser skrev:
> [...]
> nivån och fel mängd fylls på. Kontrollera altid oljenivån efter en längre
> körning. Dä kan du vara säker på at den stämmer."

Medmindre at oliespejlet står meget tæt på nedre markering er det vist
også lidt hys at tage varmeudvidelse i betragtning.
Det er klart at den mest pålidelige oliestands-måling skal være i den
ultimative situation á på en motorvejs-tank hvor man ikke har tid til at
vente et par timer på at motoren givetvis skulle være kold ved kontrol,
men almindeligvis taler man om en opstart der skal få fordelt nedsivet
olie rundt i motoren igen således at det svarer til motorvejs-testens
stop-og-mål-efter. Dét kan i sig selv også være lidt hysterisk og blot
en reminiscens fra tørsump-tiden hvor der kunne risikeres at have sivet
olie fra tanken og ned i motorblokken under stilstand :-/
Anyhow: Kontrollerer man jævnligt sin oliestand vil man også hurtigt
notere sig om der på ens egen motorcykel er væsentlig forskel på kold;
kort opstartet hhv. gennem-varm og drage sine egne følger deraf!
Jeg havde en XS500, som nævnt, og dén kunne være drilsk at kontrollere:
Under en tur til Holland forbavsede den mig i at skulle efterfyldes ved
hver optankning (15L tank) på vejen ud og ved ankomst, men på vej hjem
kørte vi tidligt i Tyskland ind i en tordenskylle hvorefter at koblingen
begyndte at glide. Årsag: pænt over ½ liter for meget olie på

For de motorcykler der er udstyret med advarselslampe for lavt
olieniveau er det jo umiddelbart før opstart at man dér får sine
niveau-oplysninger, og i forhold dertil lyder alle andre argumenter lidt
hysteriske :-/

> Kan du ikke være enig i at det er bedre at standse på tankstationen på
> hjemvejen efter en længere køretur i ydersæsonen for at kontrollere olien.

Jo, jo!
Jeg prokurerer netop for at checke olie og smøre kæde ved hjemkomst
fremfor lige inden man kører hjemmefra, og ud fra mine argumenter
omkring lys og papir er den lokale tank, på vejen hjem, et udmærket
alternativ!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-10-10 09:11

> At kontrollere olieniveauet ved hjemkomst(!) er en ganske almindelig
> procedure man let kan vænne sig til.

Hvis man har en mc hvor man kan komme til oliepinden uden brug af værktøj
,,,

/A

Fra : jens s

Dato : 27-10-10 16:39

On 27 Okt., 22:44, "Western" <leif.westenFjer...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> olien nede i temperatur senere hen, skal jeg ikke kunne sige.
>
> Mht. manual, så send mig en mail. Adressen er gennemskuelig.

kan ikke rigitg få respons på ham max's side

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51591

men prøv evt denne side

http://www.bikebandit.com/

den dækker flere forskellige mærker