Kokosmælk
Fra : Harry Lund

Dato : 23-10-10 10:06

Jeg undres !
Hvorfor er der ingen der nævner ovennævnte.
Brug Let-udgaven hvis du er bange for deller.
Harryu

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-10-10 10:19

On Sat, 23 Oct 2010 11:06:08 +0200
Harry Lund <hcnl@mail.dk> wrote:

> Jeg undres !
> Hvorfor er der ingen der nævner ovennævnte.
> Brug Let-udgaven hvis du er bange for deller.
> Harryu

vi bruger det konstant her i huset - den rigtige udgave da jeg synes at
light udgaven mangler de fortykkende egenskaber som kokosmælk normalt
har.
Her i gruppen snakkes der sjældent asiatiske opskrifter hvor kokosmælk
bruges, så måske derfor det ikke omtales så tit.

kim

Fra : Harry Lund

Dato : 23-10-10 10:34

Den 23-10-2010 11:18, Kim Schulz skrev:

> [...]
> Her i gruppen snakkes der sjældent asiatiske opskrifter hvor kokosmælk
> bruges, så måske derfor det ikke omtales så tit.

Fint nok!
Det var i forbindelse med Boller i Karry. Jeg begik en fejl i EMNE.
Harry

Fra : Max

Dato : 23-10-10 11:31

Hej Harry

> Det var i forbindelse med Boller i Karry. Jeg begik en fejl i EMNE.

Nok fordi at kokosmælk ikke høre hjemme i boller i karry :)

Max

Fra : Ralph

Dato : 23-10-10 13:57

> Nok fordi at kokosmælk ikke høre hjemme i boller i karry :)

Enig....

--
Ralph

Fra : Harry Lund

Dato : 23-10-10 14:15

Den 23-10-2010 12:30, Max skrev:
> Hej Harry

> Nok fordi at kokosmælk ikke høre hjemme i boller i karry :)

Selvfølgelig hører kokosmælk hjemme i boller i karry.
Karry og kokosmælk er velkendte ingredienser i asiatisk madlavning.
Prøv det og du bliver ikke snydt.
Harry

Fra : Max

Dato : 23-10-10 21:45

Hej Harry

> Prøv det og du bliver ikke snydt.

Ja, men det bliver aldrig boller i karry.

Max

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-10-10 22:13

On 10/23/2010 03:15 PM, Harry Lund wrote:

> Selvfølgelig hører kokosmælk hjemme i boller i karry.
> Karry og kokosmælk er velkendte ingredienser i asiatisk madlavning.

Karry er en engelsk opfindelse. Man ønskede at bevare smagen af det
indiske køkken hjemme i england og opfandt derfor krydderblandingen
karry. Egentlig er Karry/curry blot et ord for en sovset krydret ret,
hvori, der ofte indgår ingredienser som chili, ingefær, hvidløg, citron,
kardemommme, nelliker, gurkemeje, spidskommen osv.

Jeg husker stadig min overraskelse, da jeg første gang åbnede en indisk
kogebog og ikke fandt en eneste ret med karry i. Det var først, da jeg
stod og lavede en omgang kylling molee, at det gik op for mig, at det jo
faktisk "bare" var en kylling i karry og at jeg selv stod og lavede
karry-en fra bunden.

Når det er sagt, så skal man jo ikke fornægte krydderblandingen karry,
der er rigtig god til mange ting - eksempelvis en omgang boller i karry
ala mormor :D

Venligst

Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-10 16:32

Harry Lund <hcnl@mail.dk> skrev i meddelelsen
4cc2dfe1$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Selvfølgelig hører kokosmælk hjemme i boller i karry.
> Karry og kokosmælk er velkendte ingredienser i asiatisk madlavning.

Vrøvl. Ingen asiat - med den mindste smule selvrespekt - ville servere
"boller i karry". Selv ikke for den værste fjende.

Så nej - kokosmælk hører ikke hjemme i "boller i karry".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harry Lund

Dato : 26-10-10 09:04

Den 25-10-2010 17:31, Jens Bruun skrev:
> [...]
> "boller i karry". Selv ikke for den værste fjende.
>
> Så nej - kokosmælk hører ikke hjemme i "boller i karry".

Jo Hr. Klogesen
undersøg f.eks.
Bonbay Karry eller
Ind. kylling i wok !
Og der er mange flere.
At anvende kokosmælk til B. i Karry er almindeligt fra 60`erne
Men det kan da godt være det er en dansk opfindelse )
Og dog. Jeg mindes at have fået noget der lignede det i afghanistan
.......med gedekødsboller
Harry

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 26-10-10 19:15

Jeg vil lige tillade mig at bryde ind, da det ligesom var mig der
startede med at spørge om en sund opskrift på Boller i Karry.

For mig er det helt irrelevant om en eller anden mener at de har den
originale helt rigtige opskrift. For mig er det vigtigt det smager
rigtigt godt, og helst ikke er for usundt.

Og da jeg er helt vild med f.eks. indiske retter, skal jeg helt klart
prøve det med den lette udgave af kokosmælk. Mange tak for tippet.

Verdenen ville være så kedelig, hvis ingen turde at bryde grænser.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-10 19:48

Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> skrev i meddelelsen
4VExo.2574$AL3.1466@unlimited.newshosting.com:

> For mig er det helt irrelevant om en eller anden mener at de har den
> originale helt rigtige opskrift. For mig er det vigtigt det smager
> rigtigt godt, og helst ikke er for usundt.

Fair nok. Kokosmælk/fedt er nok den mest usunde form for fedtstof, du kan
forestille dig. Men det smager dælme godt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : smiley

Dato : 26-10-10 10:50

On 25-10-2010 17:31, Jens Bruun wrote:

> Vrøvl. Ingen asiat - med den mindste smule selvrespekt - ville servere
> "boller i karry". Selv ikke for den værste fjende.

Indisk kofta/curry ligner vores boller i karry, og kan
meget vel være inspirationen til vores boller i karry.
Kødet er ofte mutton, kylling eller ikke kød, vegetar
boller. Du finder garanteret retten på samtlige indiske
og pakistanske restauranter/take away i København, så
du kan jo teste den en dag.

Der er sikkert mange ting en asiat ikke ville syns om
som vi er kan li i vores del af verden, jeg prøvede at
lære dem at spise gammel stink ost, jeg tror den røg
ind på listen over forbudte madvarer. En ægte italiensk
pizza kan du heller ikke få en inder til at spise, der
skal noget masala på så går det lige. En lækker grillkylling
med sprødt skind fik ungerne til at kaste op da jeg lavdede
det for min plejefamilie. Og det efter brdværet med at bringe
kogende vand til slagteren så han ku plukke fuglen, frem for
at flå den som de ellers altid gør. Grisekød vil de heller
ikke røre, forståeligt når man har set hvad grisene spiser.
Og så er det lige omvendt i Thailand, Vietnam etc. der kan de
ikke få gris nok..

> Så nej - kokosmælk hører ikke hjemme i "boller i karry".

I Sydindien ville man nok putte kokosmælk i en karry ret,
det ser du sjældent i Nordindien hvor man nok er mere til
at bruge ko og bøffelmælk produkter, yoghurt og ghee.

Jeg havde ellers indtryk at du var mere open minded mht.
mad, Jens..
-max-

Fra : Hauge

Dato : 26-10-10 14:10

smiley skrev:
> Jeg havde ellers indtryk at du var mere open minded mht.
> mad, Jens..

Så har du ikke fulgt ret godt med i gruppen, der er kun én måde at
lave/spise mad på, og det er på Hr. Bruuns måde.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 25-10-10 19:28

Harry Lund wrote:

>Selvfølgelig hører kokosmælk hjemme i boller i karry.
>Karry og kokosmælk er velkendte ingredienser i asiatisk madlavning.
>Prøv det og du bliver ikke snydt.

Den tyske ARD havde en udsendelse den 24. okt 2010:
Curry - Ein kulinarisches Missverständnis

Se 8 min inde i udsendelsen:
<http://mediathek.daserste.de/daserste/servlet/content/5673976?pageId=487890&moduleId=799280>

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 23-10-10 12:01

On 23 Okt., 15:15, Harry Lund <h...@mail.dk> wrote:

> Selvfølgelig hører kokosmælk hjemme i boller i karry.
> Karry og kokosmælk er velkendte ingredienser i asiatisk madlavning.
> Prøv det og du bliver ikke snydt.

Jovist, men boller i karry er ikke en asiatisk ret, men en dansk
mormorret par excellence. Hvis man vil have asiatisk mad, findes der
tonsvis af lækre curryer med og uden kokosmælk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-10 20:23

On Mon, 25 Oct 2010 20:28:02 +0200
Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> Den tyske ARD havde en udsendelse den 24. okt 2010:
> Curry - Ein kulinarisches Missverständnis

> [...]
tak for link. det var egenligt et ganske interessant program.

kim

Fra : Emil

Dato : 25-10-10 22:09

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>tak for link. det var egenligt et ganske interessant program.

Velbekomme. I denne uge har ARD sat fokus på vores overforbrug og sult
i andre verdensdele. Det er så nogle lange programmer (á 1:30).
Programmerne starter omkring kl 22:45 og hedder Hunger

Dette halvtimes program viser det meste:
W wie Wissen 24. okt 2010 kl 16:30 - 17:00:
<http://mediathek.daserste.de/daserste/servlet/content/5674364?pageId=487856&moduleId=427262&categoryId=1398&goto=&show=>

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-10 20:02

Jens Bruun skrev:

> Kokosmælk/fedt er nok den mest usunde form for fedtstof, du kan
> forestille dig.

Hvis man bare tænker “Uha, kokosolie har en meget høj andel af mættet fedt,
så det må være meget usundt!”, er det et noget unuanceret syn på tingene.
Kokosolie indeholder meget laurinsyre, som åbenbart er mere gavnligt end
man skulle tro når man bare tænker “mættet fedt”. Læs fx

· https://www.westonaprice.org/know-your-fats/541-new-look-at-coconut-oil.html

TL;DR:

“It is not known exactly how much food made with lauric oils is needed
in order to have a protective level of lauric acid in the diet. Infants
probably consume between 0.3 and 1 gram per kilogram of body weight if
they are fed human milk or an enriched infant formula that contains
coconut oil. This amount appears to have always been protective. Adults
could probably benefit from the consumption of 10 to 20 grams of lauric
acid per day. Growing children probably need about the same amounts as
adults.”

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup