Bærbar eller stationær til grafisk arbejde~
Fra : Ukendt

Dato : 21-10-10 15:36

Gennem mit firma har jeg mulighed for at købe en pc gennem mit firma via
bruttølønsordning.

Jeg skal vælge mellem en bærbar - HP Envy 17"-1090
og en stationær - HP Pavilion Elite HPE-350sc

Jeg skal bruge legetøjet til almindelig multimedia, grafisk arbejde og spil
(Call of Duty, Starcraft II m.m) . Skulle valget falde på den bærbare, har
jeg i forvejen ekstra 24' skærm og software, så det er alene arbejdsevne,
der skal afgøre valget.

De to maskiner er så vidt jeg kan se stort set ens, men sjovt nok er den
bærbare bestykket med et nyere grafikkort (som så til gengæld ikke lige kan
skiftes ud til et nyere). Junior hælder til den bærbare, mens jeg
grundlæggende har mest tiltro til stationære - jeg tror, de yder bedre og
fordi jeg har mulighed for at ændre på komponenterne. Måske er jeg bare
gammel.

Nogen her, der kender de to nævnte datamater og som vil dele deres meninger
med mig?

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-10 22:34

Vandtro 3140 skrev:

> Junior hælder til den bærbare, mens jeg
> grundlæggende har mest tiltro til stationære

Junior skal have sig egen - det er vel derfor det
hedder pc

> jeg tror, de yder bedre og fordi jeg har mulighed
> for at ændre på komponenterne.

Du skal kun vælge en bærbar hvis du virkelig har
brug for at tage den med dig - ellers er en stationær
et meget bedre valg, den har bedre køling, mange
flere tilslutningsmuligheder - og, som du selv nævner,
bedre muligeder for at opgradere til mere ram og
grafikkort og så videre.

> Måske er jeg bare gammel.

Jeg sælger flest bærbare til studerende - og
stationære til dem der bare skal stå hjemme i stuen
eller arbejdsværelset.

Selv om tendensen går mod mere mobile enheder,
se So ein Ding fra 19. oktober, så er der en
modsatrettet tendens der gør stueorglet bedre
egnet til mange ting.

Jeg har selv 6 pc'er kørende: Den i stuen til optagelse
af tv, hustruens, min hoved-pc, reserve-pc'en, den men
IE6 (når noget lige skal testes her), den i værkstedet
og serveren (som også fungerer som backup af det
hele).

Jeg kan tilgå alle mine data ude i byen - hvad skal jeg
så med en bærbar?

Jeg har haft mange forskellige bærbare - de har været
med på ferie, men meget sjældent brugt. I dag har jeg
kun stationære computere. Uanset hvor jeg kommer,
kan jeg altid tjekke mail og har adgang til de ting jeg
har brug for.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-10 23:52

Allan Vebel wrote:

> [...]
> flere tilslutningsmuligheder - og, som du selv nævner,
> bedre muligeder for at opgradere til mere ram og

Forstår godt din argumentation. Og har i forvejen rigeligt med datamater
(også bærbare) i huset - ligesom juniorafdelingen kan trække en middelsvær
kommune. Så spørgsmålet er faktisk bare, hvilken af de to maskiner, der yder
bedst, lige nu. Opgraderinger kommer kun på tale i den stationære... på den
anden side. Smider man dem ikke bare ud og bygger en ny?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 00:01

Vandtro 3140 skrev:

> anden side. Smider man dem ikke bare ud og bygger en ny?

Nej. Man sætter dem til side til backup og henter en ny i Aldi.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-10-10 08:44

Bertel Lund Hansen frembragte:
> Man sætter dem til side til backup og henter en ny i Aldi.

Sælger de stadig pc'er?

Det er længe siden jeg har kunnet finde noget på deres hjemmeside.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 11:24

Hans Paulin skrev:

> Sælger de stadig pc'er?

Ja, både bærbare og stationære. Det har de gjort med jævne
mellemrum siden de begyndte på det.

> Det er længe siden jeg har kunnet finde noget på deres hjemmeside.

Det er vist to uger siden der var en sidst.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-10-10 12:26

Bertel Lund Hansen udtrykte præcist:
> Det er vist to uger siden der var en sidst.

Tak :) - så må jeg kigge bedre efter :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-10 12:46

Hans Paulin skrev:

> Tak :) - så må jeg kigge bedre efter :)

Du kan overveje at tilmelde dig deres nyhedsmail.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-10-10 19:49

Bertel Lund Hansen skrev den 22-10-2010:
> Du kan overveje at tilmelde dig deres nyhedsmail.

Ok tak :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 22-10-10 09:47

>bedst, lige nu. Opgraderinger kommer kun på tale i den stationære... på den
>anden side. Smider man dem ikke bare ud og bygger en ny?

Jo, eller venter til næste Frie Valg ordning Når maskinen er din om
1-3 år, alt efter hvad din aftale med din arbejdsgiver går ud på,
køber du alligevel en ny.