Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opbevaring af billeder
Fra : skeptikeren

Dato : 20-10-10 16:40

Efterhånden er bunken af udprintede billederi A4 vokset kraftigt, og
det er ikke muligt t have dem alle på væggen, så jeg søger en sikker
måde at opbevare dem på.
Hos en fin boghandler med alt til arkitekter fik jeg en dyr papæske
i syrefrit pap og en del kæmpestore ark syrefrit papir, nærmest
silkepapir, som jeg selv kunne klippe i passende stykker og lægge
imellem de enkelte billeder. Princippet er sikkert godt og sikkert for
billederne; men findes der ikke noget mere bekvemt og nemt i det
herrens år 2010?? Evt. en metode, der også kan bruges til at fremvise
billederne.
jeg formoder at plasticlommer over en årrække vil ødelægge
billederne.

Fra : thl

Dato : 20-10-10 15:07

On 20 Okt., 17:39, skeptikeren <skeptike...@privat.dk> wrote:
> [...]
> billederne.
>   jeg formoder at plasticlommer over en årrække vil ødelægge

Fotoalbum med pergamynmellemlæg er lavet til formålet
f.eks. http://www.casiofoto.dk/Product/4700001100

mvh
Thorbjørn

Fra : Kenneth

Dato : 21-10-10 20:05

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billederne.
> jeg formoder at plasticlommer over en årrække vil ødelægge

Hvem bruger dog gammeldags papirbilleder i det herrens år 2010 ??

// Kenneth - fotograf //

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 21-10-10 21:13

> Hvem bruger dog gammeldags papirbilleder i det herrens år 2010 ??

Os, der gerne vil have egne billeder på væggen i vores hjem fx.

-Jacob-

Fra : emjeppesen

Dato : 21-10-10 21:33

Jacob Pedersen skrev:

>Os, der gerne vil have egne billeder på væggen i vores hjem fx.

derfra og så til at gemme dem som klenodier, når de ikke skal hænge på
væggen mere er der da også langt

Man kan jo bare udskrive dem igen, hvis man igen får brug for dem på
papir.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : smiley

Dato : 22-10-10 09:27

On 20-10-2010 17:39, skeptikeren wrote:
> [...]
> billederne.
> jeg formoder at plasticlommer over en årrække vil ødelægge

Jeg har bruger glasklare plastik lommer,
det minder om det plastik der er omkring
cigaret pakker. Du må ikke spørge hvor de
sælges, jeg køber mine i Chinatown i Thailand.
Hvis du kan finde dem så er det nok den optimale
metode, de beskytter mod finger aftryk og mod
fugt, friktions slid etc.

Men metoden med syrefri kasse og silkepapir
er den klassiske, som også bruges til grafiske
blade, men der spiller det muligvis ind at
bindemidlet i de farver der er brugt, arbejder
sig gennem papiret over en år række. Jeg har
tryk der har været pakket uden mellemlægs
papir i ca.45 år og der er ingen skade sket,
men der kan opstå skygger fra det underliggende
tryk på bagsiden af det der ligger oven på, over
tid vil det måske arbejde sig igennem papiret.
Med fotoprint tvivler jeg på det er et problem,
oftest er fotopapir plastic coatet, så der er
problemet nok mere finger aftryk og ridser i
overfladen, hvis det er blankt eller trykt på
inkjet printer.
-max-

Fra : skeptikeren

Dato : 22-10-10 12:45

On Wed, 20 Oct 2010 17:39:37 +0200, skeptikeren
<skeptikeren@privat.dk> wrote:
Tak for alle indlæg!

En forespørgsel til Epson.dk gav flg. svar:

"Tak for Deres henvendelse til Epson. Løsningsforslaget er ganske lige
til. Man opbevarer bedst sine print på samme måde som traditionelle
fotografier. Altså et godt gammeldags fotoalbum. Alternativt kan man
anvende ringbind med karton sider. Endelig ikke plastlommer eller
karton der indeholder lim/syre da det vil nedbryde papiret der er
printet på.

Opbevares printene som ovenfor beskrevet opnås holbarhed på op til
60-70 år."

Så ingen nemme, smarte metoder

mvh

sk