Romanescokål - fascinerende flot fraktal-g~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-10-10 09:34

I lørdags så jeg nogle af de flotte "romanescokål" i
Irma. Det er måske årstiden lige nu for denne smukke
grøntsag. Jeg er åbenbart ikke den eneste der synes
at de får en til at tænke på *fraktaler*:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fractal_Broccoli.jpg

Romanescokål skulle være en krydsning mellem
broccoli og blomkål, som har været kendt i Italien
siden 1500-tallet.

Er der nogen af jer, som har erfaring med at bruge
denne grøntsag - eventuelt opskrifter?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-10-10 15:08

On 20 Okt., 10:34, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> Er der nogen af jer, som har erfaring med at bruge
> denne grøntsag - eventuelt opskrifter?

Den smukke kål ædes i store kvanta i Rom under navnet broccoli. Den
bruges i snart sagt alle retter, hvor man ellers ville bruge en af de
to krydsede arter, dog minder den en anelse mere om blomkål end om
broccoli.

Som traditionel contorno (grøn tilbehørsret) i det romerske køkken,
dampes den i buketter, som derefter steges hårdt i *rigelig*
olivenolie (ikke jomfru) med salt, peber, en stor håndfuld rasp, lidt
sukker samt hvid balsamico, til det danner sprøde, brune skorper hist
og her (raspen). Det smager guddommeligt, men sundheden går vist
fløjten :)

Jeg tilbereder somme tider blomkål og broccoli på samme måde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang