Kommen /spidskommen
Fra : Hauge

Dato : 19-10-10 16:07

Hej

Jeg ser tit BBS Lifestyle, men dog kun madprogrammerne, desværre aldrig
Blumentahl..

Jeg har til tider undertekster på, da en del af ingredienserne ikke helt
fanges, hvis jeg kun hører det på engelsk..

Men..

Til tider er jeg forvirret på et middelt plan, da jeg ved at "cumin" er
"spidskommen".

Men "cumin seeds" bliver oversat til "kommen".

Google-translate oversætter både "cumin" og "cumin seeds" til kommen..

Er det oversætteren der er et fjols, eller er det Google?

Jeg er klar over at det på en måde har noget med sprog at gøre, men
synes det har en del mere med mad at gøre, end reelt sprog. Især når jeg
hader kommen, men spidskommen er ikke værst.

Mvh Hauge

Fra : smiley

Dato : 19-10-10 17:17

On 19-10-2010 17:06, Hauge wrote:
> [...]
> synes det har en del mere med mad at gøre, end reelt sprog. Især når jeg
> hader kommen, men spidskommen er ikke værst.

Cumin er ALTID spidskommen.
Den vi bruger til kommenskringler hedder noget
helt andet. -max-

Fra : Emil

Dato : 19-10-10 17:42

Hauge wrote:

> [...]
>
>Google-translate oversætter både "cumin" og "cumin seeds" til kommen..
>
>Er det oversætteren der er et fjols, eller er det Google?

Hej Hauge
<www.foodlexicon.net>
er et dejligt sted når der skal oversættes opskrifter o.l.

<http://www.foodlexicon.net/karwij.htm>
<http://www.foodlexicon.net/komijn.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-10-10 11:25

On 19 Okt., 17:06, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Er det oversætteren der er et fjols, eller er det Google?

Som Emils opslag viser, hedder spidskommen "cumin" på engelsk, mens
kommen hedder "caraway". De to planter er beslægtet biologisk, og det
lader også til, at de to engelske betegnelser har samme græske rod, og
at forvanskningen, der har gjort de moderne navne så forskellige,
allerede sker i romersk oldtid, da ordet indlånes fra græsk til latin
(hvor ordet spaltes i to versioner). Forvirringen er således
oldgammel!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 19-10-10 19:00

Hej
Kevin Borbye Edelvang skrev:
> [...]
> allerede sker i romersk oldtid, da ordet indlånes fra græsk til latin
> (hvor ordet spaltes i to versioner). Forvirringen er således

Jeg takker for god info fra jer alle tre, der har svaret i denne tråd.

Men det er tydeligt at oversætterne heller ikke kan finde ud af det, men
ok, de er jo sikkert ikke uddannet indenfor mad.

Mvh Hauge

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 20:04

Hauge wrote:

> Men det er tydeligt at oversætterne heller ikke kan finde ud af det, men
> ok, de er jo sikkert ikke uddannet indenfor mad.

Jeg har endda en indisk kogebog som egentligt er udmærket, bortset fra
at spidskommen konsekvent kaldes kommen.

Hvis uindviede laver de pågældende retter vil de nok synes at indisk mad
smager meget mærkeligt!

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-10-10 16:09

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> spidskommen konsekvent kaldes kommen.
>
> Hvis uindviede laver de pågældende retter vil de nok synes at indisk mad

Gad vide om min opskrift på gullashsuppe også er fejloversat?
Der står tilsæt kommen og det er hvad jeg bruger, smager fantastisk så jeg
vil ikke ændre det selvom det måske er forkert

Steen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-10-10 18:56

Steen Jakobsen wrote:

> Gad vide om min opskrift på gullashsuppe også er fejloversat?
> Der står tilsæt kommen og det er hvad jeg bruger, smager fantastisk så
> jeg vil ikke ændre det selvom det måske er forkert

Med min ringe viden om ungarsk mad, så tror jeg faktisk at de mener
almindelig kommen, så det skal du ikke lave om på!

Martin

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-10-10 01:23

On 19 Okt., 20:00, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Men det er tydeligt at oversætterne heller ikke kan finde ud af det, men
> ok, de er jo sikkert ikke uddannet indenfor mad.

Det er frygteligt, for folk kunne jo tænkes at lave mad efter
programmerne. Og jeg har også flere kogebøger, for oversætterne
tydeligt hverken har styr på råvarer eller mål. De skulle skamme sig.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-10 17:17

On Wed, 20 Oct 2010, Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

>Det er frygteligt, for folk kunne jo tænkes at lave mad efter
>programmerne. Og jeg har også flere kogebøger, for oversætterne
>tydeligt hverken har styr på råvarer eller mål. De skulle skamme sig.

Det gør de ikke; de tjener penge!

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-10-10 11:19

On 20 Okt., 18:17, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:

> Det gør de ikke; de tjener penge!

Ja, ligesom Kokken & Jomfruen/Smageriet og alle de andre, der lever af
at sælge dyrefoder kaldet festmad.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang