symlink()
Fra : scootergrisen

Dato : 19-10-10 20:05

Jeg forsøger at oprette et symbolsk link på linux.

$target = '/hjemmeside/download/';
$link = '/hjemmeside/download/dialog/download/';
symlink($target, $link)

Jeg får denne fejl :

Symlink(): Ingen s�dan fil eller filkatalog

Hvis jeg gennem en FTP klient opretter mappen manuelt som en almindelig
mappe : /hjemmeside/download/dialog/download/
Også køre koden igen... så får jeg denne fejl besked :

Symlink(): Filen eksisterer

Så stien må da være rigtig tænker jeg men hvorfor bliver sym linket ikke
oprettet ?
Jeg har skrevet til min webhotel udbyder og fik afvide at symlink()
skulle kunne bruges.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 21:15

scootergrisen wrote:

> $target = '/hjemmeside/download/';
> $link = '/hjemmeside/download/dialog/download/';
> symlink($target, $link)

Prøv med

$target = '/hjemmeside/download';

Altså ingen afsluttende skråstreg.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 21:30

Hov!

Du skal bruge den rigtige absolutte adresse. Hjemmesiderne starter næppe
direkte fra roden, men snarer under /var/www/hjemmeside etc.

Det kan du finde ud af med kommandoen

echo realpath('.');

Du kan også bruge relative stier, fx

$target = 'download';
$link = 'download/dialog/download';
symlink($target, $link)

Bemærk at med den struktur skal du passe på rekursivitet, ala:

cd download/dialog/download/dialog/download/dialog osv.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 21:32

Martin Larsen wrote:

> $target = 'download';
> $link = 'download/dialog/download';
> symlink($target, $link)

Og husk at oprette dialog før du laver symlinket!

Fra : scootergrisen

Dato : 19-10-10 22:25

Jeg syns jeg har prøvet alt med både absolutte stier og relative.
Oprette dialog ? Hvad mener du med det ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 22:35

scootergrisen wrote:

> Jeg syns jeg har prøvet alt med både absolutte stier og relative.

Også med den sti som realpath() oplyser?

> Oprette dialog ? Hvad mener du med det ?

Mappen dialog skal oprettes. Det siger næsten sig selv, jeg gør bare
opmærksom på det for en sikkerheds skyld.

I øvrigt har jeg netop prøvet på min server med symlink(), det fungerer
fint.

Fra : scootergrisen

Dato : 19-10-10 23:27

realpath('.') viser den samme sti som jeg har prøvet men jeg prøvede
også at sætte realpath('.') men hjalp ikke.

Nu prøvede jeg så at fjerne det sidste / fra $link også virker det :)
Syns bare jeg havde prøvet alt.

SÃ¥ nu ser det ud som om det virker.

Altså dette virker ikke...
$link = '/hjemmeside/download/dialog/download/';
Men det virker...
$link = '/hjemmeside/download/dialog/download';

Det vel fordi at det symbolske link der skal oprettes er en fil og når
stien ender på / så det jo en mappe.

Nå men nu har jeg så et andet problem. Men det handler om Filezilla så
vil prøve og spørge i den rigtige gruppe fordi jeg kan ikke se symbolske
links i filezilla.

Tak for hjælpen :)