6to4 IPv6 og Cybercity Zyxel router
Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-10 19:38

Hej

Er der nogen der har haft helt med at få 6to4 IPv6 til at virke med
CyberCity (aka. Telenor) Zyxel 660R-D router?

Min PC er sat som "default server" i routeren, og alt andet indgående
jeg har forsøgt virker fint. Alligevel kan jeg ikke få hul igennem
med 6to4. Jeg har prøvet at ping'e min PC over IPv6 fra en ping side,
og ser ingen 6to4 trafik i Wireshark, så for mig ligner det at der
ikke er hul igennem indgående - men om det er routeren eller noget
længere ude der blokerer, kan jeg af gode grunde ikke se.

Jeg har før haft 6to4 til at virke på en firmabetalt forbindelse
med offentlig IP, men sidst jeg checkede, kostede offentlig IP hos
CyberCity en mindre formue (omkring 50% oven i prisen), og det *burde*
jo ikke være nødvendigt, når alt er forwardet.

Nogen der har løsningen?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-10-10 20:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
>CyberCity en mindre formue (omkring 50% oven i prisen), og det *burde*
>jo ikke være nødvendigt, når alt er forwardet.

6to4 bruger protokol 41, altså hverken TCP eller UDP. Hvis routeren
kun kan forwarde TCP og UDP, vil det ikke virke.

Hos Fullrate koster bridge-mode med én IP 10 kr/måned. Det er lige
til at leve med - og samlet set i hvert fald billigere end halvanden
forbindelse hos CyberCity.

Du kan også vælge at bruge AICCU ( http://www.sixxs.net/wiki/Aiccu )
eller lignende encapsulation-teknologier til at slippe udenom det
NAT-problem.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-10 21:20

Den Mon, 18 Oct 2010 19:44:21 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> 6to4 bruger protokol 41, altså hverken TCP eller UDP. Hvis routeren
> kun kan forwarde TCP og UDP, vil det ikke virke.

Der var det så jeg håbede på at der er nogen der har styr på den type
router.

Om så jeg skal ind i cli-interfacet, bare der er nogen der kan fortælle
hvad der skal til, for det interface er ikke nemt at slås med.

> Hos Fullrate koster bridge-mode med én IP 10 kr/måned. Det er lige
> til at leve med - og samlet set i hvert fald billigere end halvanden
> forbindelse hos CyberCity.

Sidst jeg checkede kostede offentlig IP 125 kr/måned hos CC, og det
skulle ikke overraske om de har sat prisen op siden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-10-10 06:01

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> crashed Echelon writing

> Sidst jeg checkede kostede offentlig IP 125 kr/måned hos CC, og det
> skulle ikke overraske om de har sat prisen op siden.

Du kunne også vælge at købe dig et modem eller anden router med indbygget
DSL modem og anvende dette.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-10-10 21:30

Det får han ikke en offentlig (fast) IP ud af.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-10-10 17:47

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> crashed Echelon writing

> Det får han ikke en offentlig (fast) IP ud af.

Jo da. Uanset hvad får han en offentlig IP-adresse. Spørgsmålet er blot
hvad der skal have den (den ene router eller en anden, eller direkte til
PC).

Korrekt den ikke nødvendigvis er fast, men det nævnte OP intet om var et
krav.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-10-10 18:38

Den 20-10-2010 18:47, Bjarke Andersen skrev:
> Korrekt den ikke nødvendigvis er fast, men det nævnte OP intet om var et
> krav.

Det er IP'en mig bekendt ALTID hos Telenor/CyberCity...

Jeg har i hvert fald ikke hørt de levere andet.

- Chano Andersen

Fra : Snuden

Dato : 21-10-10 19:48

On Thu, 21 Oct 2010 19:37:32 +0200, Chano Andersen
<sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

>Det er IP'en mig bekendt ALTID hos Telenor/CyberCity...
>
>Jeg har i hvert fald ikke hørt de levere andet.

IP-adresseen hos Telenor afhænger af to ting: Hvilken type
centraludstyr du er hægtet op på, og DSL-brugernavnet. Det kan du se
ved simpelthen at angive et andet validt brugernavn og password til
routeren - den vil få ny IP-adresse første gang den trainer. Så mere
fast end det er den ikke.
--
Snuden

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-10-10 19:59

Den 21-10-2010 20:47, Snuden skrev:
> [...]
> ved simpelthen at angive et andet validt brugernavn og password til
> routeren - den vil få ny IP-adresse første gang den trainer. Så mere

Præcis, den er fast tilknyttet mit abonnement, så længe jeg er på den
central jeg er på, og ændring af IP adressen bliver varslet i forvejen.

At den er tildelt enten via PPP forhandling, eller DHCP, er sagen
uvedkommen. Faktum er, at den ikke ændre sig med mindre Telenor laver
netværksomlægninger, eller jeg skifter central.

- Chano Andersen

Fra : Snuden

Dato : 21-10-10 19:51

On 18 Oct 2010 20:20:23 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Om så jeg skal ind i cli-interfacet, bare der er nogen der kan fortælle
>hvad der skal til, for det interface er ikke nemt at slås med.

Zyxel 660R understøtter ikke IPv6 i NAT-mode. Det er muligt det kan
gøres ved at sætte den op til at køre Global IP (som Telenor kalder
deres fast IP-løsning), men det er desværre ikke noget jeg kan teste
for dig, da jeg desværre ikke længere er kunde der.
--
Snuden

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-10 21:16

Den Thu, 21 Oct 2010 20:51:08 +0200 skrev Snuden:

> Zyxel 660R understøtter ikke IPv6 i NAT-mode.

Der er jo ikke tale om IPv6 pakker, men IPv4 pakker hvor indholdet
"tilfældigvis" er IPv6 pakker.

Det eneste den skal er at sende IPv4 pakkerne videre. Det kræver ikke
nogen understøttelse af IPv6 overhovedet. Det er hele ideen i
tunneling af IPv6 over IPv4.

Tvært imod så kræver det at den kender den specifikke protokol der
benyttes, for at kunne smide lige netop de pakker væk, og forwarde
resten.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Snuden

Dato : 23-10-10 20:26

On 21 Oct 2010 20:15:42 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
>Tvært imod så kræver det at den kender den specifikke protokol der
>benyttes, for at kunne smide lige netop de pakker væk, og forwarde

Ups.. det gik lidt hurtigt der. Sorry. Men det ændrer ikke på noget.
Zyxel 660R understøtter ikke 6to4.
--
Snuden

Fra : Kent Friis

Dato : 23-10-10 23:17

Den Sat, 23 Oct 2010 21:25:41 +0200 skrev Snuden:

> Ups.. det gik lidt hurtigt der. Sorry. Men det ændrer ikke på noget.
> Zyxel 660R understøtter ikke 6to4.

Ligesom den ikke understøtter bittorrent, RDP, og et hav af andre
protokoller der ligger ovenpå IPv4. Den forwarder bare IPv4 pakkerne
til min Linux-maskine. Præcis som den også skal gøre med IPv4 pakker
hvor data er 6to4 trafik.

Det kan selv en NAT-router fra før 6to4 blev opfundet finde ud af. *Den*
vil nemlig ikke understøtte 6to4.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Snuden

Dato : 24-10-10 19:26

On 23 Oct 2010 22:16:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>hvor data er 6to4 trafik.
>
>Det kan selv en NAT-router fra før 6to4 blev opfundet finde ud af. *Den*

Ikke desto mindre vil det ikke virke, da Zyxel 660R kun supporterer
NAT-forward af TCP- og UDP-pakker. 6to4 anvender protokol 41.
--
Snuden

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-10 21:29

Den Sun, 24 Oct 2010 20:25:40 +0200 skrev Snuden:

> Ikke desto mindre vil det ikke virke, da Zyxel 660R kun supporterer
> NAT-forward af TCP- og UDP-pakker. 6to4 anvender protokol 41.

IPSEC bruger protokol 50/51. Påstår du dermed at min VPN heller ikke
virker?

Mvh
Kent
--