Søgeagent til web
Fra : VK

Dato : 19-10-10 03:00

Savner et godt bud på hvordan man kan søge efter ord/expression på en
hjemmeside hver dag/uge/måned og derefter sende resultatet (hele
linjen/afsnit, der inderholder søgekriteriet) per mail.

Jeg forestiller noget i stil med Cron-job + lynx + sendmail, men har dog
ikke meget erfaring med disse og savner derfor et godt eksempel.

Ved ikke om der findes nogle Open source produkter eller web-alternative
derude der klarer opgaven ?

Fra : Jan Birk

Dato : 19-10-10 07:39

> [...]
>
> Jeg forestiller noget i stil med Cron-job + lynx + sendmail, men har dog
> ikke meget erfaring med disse og savner derfor et godt eksempel.

Jeg holder 'øje' med i hjemmeside med dette lille primitive script som
kører fra min crontab. Du kan sikkert rette det lidt så det passer til
dine formål;

-----
#!/bin/bash

mailto="jan.birk@invalid.domain.null"
url="http://www.opensafety.eu"
filnavn=/tmp/opensafety.txt
pattern=newsdesk_date

##
##
wget -O $filnavn $url > /dev/null 2>&1
grep $pattern $filnavn > /dev/null 2>&1
if [ $? == 0 ]; then
grep $pattern $filnavn | mail -s "Hit fra: $url" $mailto
fi
-----

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 10:40

Jan Birk wrote:

> if [ $? == 0 ]; then

Hvad betyder egentligt $? ?

Fra : Jan Birk

Dato : 19-10-10 12:56

> Hvad betyder egentligt $? ?

Det er exit status fra den sidst afviklede kommando (grep, 0 = har
fundet mønstret)

/Jan

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 19:29

Jan Birk wrote:

> Det er exit status fra den sidst afviklede kommando (grep, 0 = har
> fundet mønstret)

Tak; meget nyttigt, det skal jeg huske.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-10-10 10:38

VK wrote:

> Ved ikke om der findes nogle Open source produkter eller web-alternative
> derude der klarer opgaven ?

Der er jo Google Alerts der kan netop dette. Ellers har jeg førhen ofte
brugt trackengine.com der er mere avanceret.