Vaskeforhold
Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-10 07:32

Hej,

Jeg er nok ikke den eneste herinde som bor i lejlighed og som derfor
ikke lige har ordentlige forhold til at vaske motorcykel derhjemme.
Hvad gør i andre?

En mulighed kan være en tankstation, men jeg har endnu ikke fundet en
tankstation med en slange, så jeg kan få den skyllet ordentligt inden
vask. De har typisk kun spand og børste til rådighed. Jeg kunne også
tage en spand shampoovand med ned på parkeringspladsen derhjemme, men
det er noget mere effektivt lige at kunne skylle det værste skidt væk
inden vask, samt muligheden for at skylle den af efterfølgende.

Findes der nogle steder i nærheden af Søborg hvor man, evt. mod en
lille betaling, kan få adgang til sådanne faciliteter?

Den bliver normalt vasket hver gang jeg besøger forældrene i Jylland,
men det er lidt langt at skulle køre 460 km hvis den bare trænger til
en vask. Det bliver jo også relevant når vi når hen mod 1.
december og den skal stilles ind for vinteren. Så skal den helst
skylles meget grundigt lige inden for at få saltet væk.

--
Mvh. Martin

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-10-10 16:49

"Martin Sørensen" <martinordell@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> december og den skal stilles ind for vinteren. Så skal den helst
> skylles meget grundigt lige inden for at få saltet væk.

Jeg vasker aldrig med slange. Det har jeg faktisk aldrig prøvet.

Først tager jeg og stiller maskinen på løftere, og så tager jeg en klud,
gennemvædet med lugtfri petrolium, og tørrer fælgene af. Petroliumen tager
alt bremsestøv og olie.

Så bruger en spand som jeg fylder med autoshampoo og varmt vand, og så går
jeg ellers i gang med en børste.. Sjask evt. lidt vand på lig-resterne på
fronten før du tører fælgene af.. Og ellers er det bare at gå i gang med
børsten og rense maskinen. Og så tører jeg maskinen af bagefter med en klud,
så der ikke kommer kalk-rester.

På min nye masine skal jeg vist have fat i nogle flere børster, samt noget
motorrens-halløj.. tror jeg vil være en god ide.. hmm.. hehe

Mvh Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-10 23:24

> [...]
> På min nye masine skal jeg vist have fat i nogle flere børster, samt
> noget motorrens-halløj.. tror jeg vil være en god ide.. hmm.. hehe

Det er det jeg kalder en luksus-vask og noget som jeg kun praktiserer 1,
maks. 2 gange om året.

Det er ret effektivt (og ikke mindst hurtigt) at pøse den til med vand
fra slangen, holde det fugtigt i ca. 10 minutter, derefter forsvinder
det meste med børsten, og så skal den bare skylles ren for shampoo. Men
ok, fælge, bagsvinger m.v. bliver ikke helt rene på den måde, men så
pernitten er jeg heller ikke. De kan nøjes med den ene grundige tur om
året.. Der bliver kåbedele så også pillet af og får voks og hele molevitten.

Endnu hurtigere er det at give den en tur med haveslangen lige efter man
er kommet hjem efter en køretur i regnvejr. Det tager vel 90%, da det
meste skidt alligevel er opløst, og lige til at skylle af.

--
Mvh. Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-10-10 16:50

On Tue, 12 Oct 2010 06:32:21 -0700 (PDT), Martin Sørensen
<martinordell@gmail.com> wrote:

Hej Martin.

>Findes der nogle steder i nærheden af Søborg hvor man, evt. mod en
>lille betaling, kan få adgang til sådanne faciliteter?

Den eneste tankstation jeg kender der har vaskefaciliteter til MC
ligger på Fr. Sundsvej i Ølstykke.
De har både slange og højtryksrenser - Ikke for at opfordre til at
benytte den sidste
Jeg har prøvet at benytte den vaskemulighed, man sandt at sige vasker
jeg aldrig - Jeg nøjes med at pudse
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-10 18:05

> Findes der nogle steder i nærheden af Søborg hvor man, evt. mod en
> lille betaling, kan få adgang til sådanne faciliteter?

Q8, Mørkhøjvej / Frederikssundsvej har en vaskeplads. Den brugte jeg da jeg
boede i kbh (vil ikke sige tit - men det var der jeg vaskede mc'en)

Poletter købes i butikken og så er den en lanser med sæbevand og børste og
en anden lanse til at skylle med

Men de fleste vaskehaller har en spand sæbevand og en børste til fri
afbenyttelse. Nok tiltænkt forvask af bilen inden en tur i vaskehallen, men
det har jeg ikke set det skiltet med... Det har jeg nogen gange benyttet når
en fugl har skidt på min parkerede mc...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-10 23:15

> [...]
> jeg boede i kbh (vil ikke sige tit - men det var der jeg vaskede mc'en)
> Poletter købes i butikken og så er den en lanser med sæbevand og børste

Det må jeg lige inspicere - det er kun ca. 1 km herfra, så det vil jo
være ret praktisk.

> [...]
> men det har jeg ikke set det skiltet med... Det har jeg nogen gange
> benyttet når en fugl har skidt på min parkerede mc...

Ja, det har de mange steder, men det duer bare ikke helt til en komplet
vask.

--
Mvh. Martin

Fra : Futte&Co

Dato : 12-10-10 20:23

Den 12-10-2010 15:32, Martin Sørensen skrev:
> Hej,
>
> Jeg er nok ikke den eneste herinde som bor i lejlighed og som derfor
> ikke lige har ordentlige forhold til at vaske motorcykel derhjemme.
> Hvad gør i andre?

Anskaf en 5 liter havesprøjte (harald nyborg, jem & fix eller eller
lignende, kan købes for under under 100 kr.). Først havesprøjtespuler du
med rent vand. Så hælder du shampoo i sprøjten og spuler og børster uden
optørring af sæbevand. Til sidst havesprøjtespules med rent vand og lidt
afspænding til opvaskemaskiner. Tør efter med klude eller vaskeskind.
Rent vand i 10 liter spand og en fyldt havesprøjte klarer snildt en mc.
Og så har samvittigheden det også bedre end med en vandslange, der bare
skyller liter efter liter vand direkte i kloakken ude at gøre gavn

--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Søren Larsen

Dato : 12-10-10 21:24

On 12-10-2010 21:22, Futte&Co wrote:

> [...]
> Og så har samvittigheden det også bedre end med en vandslange, der bare
> skyller liter efter liter vand direkte i kloakken ude at gøre gavn

Afspændingsmiddel! Hvor meget? Er det helt ufarligt for lakken?

/Søren

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-10-10 12:12

Den 12-10-2010 22:24, Søren Larsen skrev:

> Afspændingsmiddel! Hvor meget? Er det helt ufarligt for lakken?
>
> /Søren

Afspændingsmiddel skal modvirke kalkpletter, så det må være en form for
syre der opløser kalken i vandet. Citronsyre står der på flasken i mit
køkkenskab. Det er nok en god ide at Ph måle vandet i hanen og
efterfølgende i den blanding man laver i havesprøjten. Jo mere kalk, jo
mere afspænding. Her må mere kloge hoveder på banen med det korrekte Ph
tal til mc vask
Når jeg blander, bruger jeg en enkelt dråbe i 4 liter vand og det virker
fint

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-10-10 16:55

> [...]
> tal til mc vask
> Når jeg blander, bruger jeg en enkelt dråbe i 4 liter vand og det virker

Ud fra hvad jeg kan se på nettet, så har koncentreret afspændingsmiddel
en pH-værdi på 4-5, og når man blander det i forholdet en dråbe til 4
liter vand, så er pH forskellen fra rent vand nok temmeligt ubetydelig.

--
Mvh. Martin

Fra : Cykellapper

Dato : 13-10-10 17:55

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> en dråbe til 4
> liter vand, så er pH forskellen fra rent vand nok temmeligt

Homøopatisk behandling af motorcykler?

Kunne godt blive et hit. Vi tror i forvejen på så mange underlige ting

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Per V. Misser

Dato : 13-10-10 20:45

Hej
"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Det meste shampoo / sæbe har et alkalisk pH, hvilket blandt andet gør det
velegnet til at opløse organisk stof, som fx insektlig, fedtstof og
trafikfilm. Man skal lige huske på, at pH er et logaritmisk udtryk for
brintion-koncentrationen, og en mindre ændring af pH kan være et udtryk for
en voldsom ændring af koncentrationen af virksomt stof/reaktionsevne.

> Ud fra hvad jeg kan se på nettet, så har koncentreret afspændingsmiddel en
> pH-værdi på 4-5, og når man blander det i forholdet en dråbe til 4 liter
> vand, så er pH forskellen fra rent vand nok temmeligt ubetydelig.

Næh, den er sikkert ikke ubetydelig, jfr den nævnte logaritmiske skala for
pH. Hvis vandet så iøvrigt har en ringe bufferkapacitet, kan en enkelt dråbe
i skyllevandet sagtens trække pH ned under neutralpunktet (7), og derved
bidrage til at holde mulige kalkudfældninger opløste, således at de ikke
afsættes på lakken.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Simon

Dato : 13-10-10 20:44

On 12-10-2010 22:24, Søren Larsen wrote:
> Afspændingsmiddel! Hvor meget? Er det helt ufarligt for lakken?

Den afgørende ingrediens i afspændingsmiddel er "tensid"; også kaldet
"surfaktant" eller "overfladeaktivt stof". Det fjerner/nedsætter
overfladespændigen så vandet løber lettere af, i stedet for at ligge i
perler. Alle sæbe/sulfo-stoffer bor også i tensid-familien.

Er man nervøs for syren i produktet (formentlig uden grund), kunne man i
stedet tilsætte en ganske lille smule autoshampo (som bør være fri for
salte og syrer?) til skyllevandet - det har principielt samme effekt;
måske knap så effektivt fordi tensidet er valgt ud fra bedste
skidt-bindende egenskaber.

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-10-10 21:12

> Afspændingsmiddel! Hvor meget? Er det helt ufarligt for lakken?

Hvis du har en regnvandsopsamler, så kan du også bruge det til at skylle
efter med - der er ingen kalk i det vand.

--
Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 19-10-10 16:47

Den 16-10-2010 22:12, Martin Sørensen skrev:

> Hvis du har en regnvandsopsamler, så kan du også bruge det til at skylle
> efter med - der er ingen kalk i det vand.

Og så har du næsten svaret på dit eget spørgsmål næsten to gange:
Istedet for at opsamle regnvandet først, så vask i regnvejr og lad
regnen efter-skylle.
Man kan gøre det til en kunstart at nå at gennemføre vasken inden DMI's
lovede regn sætter ind, men med regnfrakke og gummistøvler kan man
udnytte regnen til at pre-væde motorcyklen og først gå ned i gården med
sin børste og sæbespand efter at regnen har sat ind!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-10-10 18:43

> [...]
> udnytte regnen til at pre-væde motorcyklen og først gå ned i gården med
> sin børste og sæbespand efter at regnen har sat ind!

Ja, jeg har et par gange gjort det at den er blevet skyllet igennem med
haveslangen efter jeg har kørt til Fredericia og det har været regnvejr
på den sidste del af turen, så skidtet er blødt godt op. Man behøver
næsten ikke bruge shampoo og børste for at det bliver pænt.

Jeg tror dog ikke at et regnvejr kan tage shampooresterne i krogene hvis
man går igang med børsten, medmindre det er en monsunregn med storm.
Derfor er det rart at jeg selv kunne spule det væk, og det er her
havesprøjten kommer ind i billedet. Jeg har ikke fået den prøvet endnu,
men det bliver måske næste weekend.

--
Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 19-10-10 21:47

Den 19-10-2010 19:42, Martin Sørensen skrev:

> [...]
> Derfor er det rart at jeg selv kunne spule det væk, og det er her
> havesprøjten kommer ind i billedet. Jeg har ikke fået den prøvet endnu,

Might be right, bortset fra at det vel kun er de umiddelbare flader der
i grunden skal være helt pletfrie og at det ikke gør noget med lidt
sæbevands-rester i krogene :-/

Netop for motorcykelmarkedet findes der en række 'opblødnings-sæber'
(DS-spares reklamerer tit med et product der hedder MUC-off, men de
tyske stormarkeder har deres tilsvarende) som sammen med dit nykøbte
sprøjte-værktøj må være bedste alternativ til tankstationen :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-10 23:13

> [...]
> Og så har samvittigheden det også bedre end med en vandslange, der bare
> skyller liter efter liter vand direkte i kloakken ude at gøre gavn

Det med havesprøjten lyder som en god idé, kan bare kun finde en på 1½L
ved HN, men der er jo onlinebutikker der har varen:
http://multikoeb.dk/haveredskaber/havesproejte/havesproejte_5_liter_m_47_cm_straaleroer_552_da.html

Tak for tippet, det vil jeg undersøge nærmere.

--
Mvh. Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-10-10 21:09

> [...]
> Og så har samvittigheden det også bedre end med en vandslange, der bare
> skyller liter efter liter vand direkte i kloakken ude at gøre gavn

Så er der indkøbt en havesprøjte. Så bliver det interessant at se hvor
godt det fungerer.

--
Mvh. Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-10-10 21:29

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Afspændingsmiddel! Hvor meget? Er det helt ufarligt for lakken?

Bare en lille smule - der skal ikke ret meget til. Jeg plejer bare at
putte en smule i en 10 liters spand og så plaske den ud over motorcyklen
når jeg er færdig med at vaske. Jeg har brugt det på mine motorcykler de
sidste 5-6 år uden problemer. Jeg har også meget svært ved at forestille
mig at det skulle have nogle skadelig effekt på lakken.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-10-10 21:58

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Okay, så må det jo være sikkert nok. Ved du hvad sådan noget stads er
> lavet af, siden du ikke kan forestille dig at det er skadeligt? Jeg
> mener - bare fordi det ikke skader porcelæn og rustfrit stål (og hvad
> man ellers putter i opvaskemaskinen)...det gør en grydesvamp og
> skurepulver forresten heller ikke, meen...

Nej, jeg vil godt indrømme at jeg ikke har kigget på flasken.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Kong

Dato : 12-10-10 15:08

On 12 Okt., 15:32, Martin Sørensen <martinord...@gmail.com> wrote:
> [...]
> december og den skal stilles ind for vinteren. Så skal den helst
> skylles meget grundigt lige inden for at få saltet væk.

Den statoil på Gladsaxe Møllevej har også en hane til sæbevand. Mere
usikker på om den har en hane til rent vand...

Fra : norsker

Dato : 14-10-10 03:11

On 12 Okt., 19:04, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> boede i kbh (vil ikke sige tit - men det var der jeg vaskede mc'en)
>
> Poletter købes i butikken og så er den en lanser med sæbevand og børste og

Jeg var forbi for en uges tid siden, og der var den "Ude af drift" til
min store frustration. Jeg orkede ikke at gå ind i butikken og spørge
til hvornår den virker igen. Måske skulle man ringe til dem... for
ikke at køre forgæves. 1 polet rækker fint til en vask. 3 poletter for
60,-

Mvh Norsker
BMW F800ST

Fra : Richard

Dato : 18-10-10 09:52

On 12 Okt., 22:24, Søren Larsen <me@localhost> wrote:

> Afspændingsmiddel! Hvor meget? Er det helt ufarligt for lakken?

Alt. kan du bruge afspændingsmiddel til vaskemaskiner, Bamseline el.
hvad det hedder nu for tiden. Ud over det kalkneutraliserende stof
indeholder det også Lecithin el.lign. til at give tøjet blødhed; det
er lidt fedtet og skader som sådan ikke lakken

Bruger det i en spand, jeg smider over bilen, når jeg har vasket den –
mc'erne tørvasker jeg med lampeolie, ~aldrig med vand. Men så kører
jeg heller ikke mc i regnvejr eller på gennemvåde veje, kun for min
fornøjelses skyld

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK