Computerkortslutning
Fra : Mogens

Dato : 12-10-10 08:53

Har en spritny computer stående i min ferielejlighed, og i går var
lejeren så dum/uheldig at slukke den ved at trække stikket ud bagpå
computeren og derefter sætte den ind igen. Det medførte en kortslutning
et eller andet sted, så lejlighedens hovedsikring røg.

Herefter er computeren ifølge lejeren død. Mit spørgsmål er, om der
sidder en sikring inde i computeren, evt. i strømforsyningen, således at
man kan forvente at skaden er stoppet her inden der er anrettet større
skade?

Har ikke selv set computeren endnu, men da jeg skal bruge den om kort
tid vil jeg godt være forberedt og evt. medmindre nogle stumper hjemmefra.

For det er vel ikke sandsynligt at en sådan skade går under garantien?

Fra : Mcwm

Dato : 12-10-10 09:01

Den 12-10-2010 09:52, Mogens skrev:

> Har ikke selv set computeren endnu, men da jeg skal bruge den om kort
> tid vil jeg godt være forberedt og evt. medmindre nogle stumper hjemmefra.

Tag en ny strømforsyning med, det er et forsøg værd.

Venligst
Mcwm

Fra : Ole C

Dato : 12-10-10 09:27

Mogens skrev blandt andet:

> [...]
> hjemmefra.
> For det er vel ikke sandsynligt at en sådan skade går under garantien?

Der er ikke noget i den beskrevne proces, som i sig selv skulle føre til
hverken at hovedsikringen ryger eller at der anrettes alvorlig skade på
computeren. Jeg vil afgjort mene at garantien dækker.

--
vh
Ole C

Fra : Peter

Dato : 12-10-10 11:57

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter sætte den ind igen. Det medførte en kortslutning et eller andet

Hovedsikringen ryger kun, hvis er er tale om en kortslutning.
At trække 220V stikket ud, mens computeren kører, kan ikke give en
kortslutning.
Bliver kablet derimod flået ud af computeren kan kablet knække og
kortslutte, så tag et nyt kabel med.

PeterB

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 12-10-10 14:16

> [...]
> tid vil jeg godt være forberedt og evt. medmindre nogle stumper hjemmefra.
>
> For det er vel ikke sandsynligt at en sådan skade går under garantien?

Det er overvejende sandsynligt, at der ikke er anrettet andre skader på
computeren, end at den skal have en ny strømforsyning eller evt. bare et
nyt netkabel. Der er nok også en sikring i strømforsyningen, men hvis
den var stået af, ville lejlighedens sikring næppe også være stået af.

Har du prøvet at sætte computeren til igen? Hvis installationen i
forvejen er belastet til bristepunktet med f.eks. en varmeblæser, så
kunne det være, at computeren blot var dråben, der fik sikringen til at
få nok.

Bjarne