Brød til madpakken
Fra : Allan Møller

Dato : 11-10-10 19:11

Jeg har forsøgt mig med flere forskellige blandinger og metoder men jeg
ville gerne kunne bage nogle grovboller som kan holde sig nogle dage og
bruges i en madpakke med pålæg.
Hvis de kunne fryses og bruges og så stadig være til at spise ville det også
være fint.

Er der nogen som har forslag til sådan en opskrift ?

--
Mvh. Allan Rath Møller
http://rath-møller.dk

Fra : Emil

Dato : 12-10-10 00:08

Allan Møller wrote:

>Jeg har forsøgt mig med flere forskellige blandinger og metoder men jeg
>ville gerne kunne bage nogle grovboller som kan holde sig nogle dage og
>bruges i en madpakke med pålæg.

Hvedebrød har nogle begrænsninger, som er et par dage.
Bruges grovere melsorter fordobles holdbarheden (skolddejees).
Smagsmæssigt er ølandshvede det optimale, da det smager af korn.
Andre spelt-typer er også OK, rent smagsmæssigt.
Til nød kan grahamsmel bruges. men det er ofte af ringe kvallitet.

Andre muligheder er at iblande reven frugt (pulb fra frugter og
rodfrugter) i dejen. Ca 20% frugter i dejen er passende,

>Hvis de kunne fryses og bruges og så stadig være til at spise ville det også
>være fint.

Færdigthævet gærbrød kan fryses.
Det skal så optøes til stuetemperatur i ca en time, før det kommes i
ovnen. Herved bliver de overlevende gærceller aktive.
Resultatet bliver tæt på alm. friskbagt brød.

>Er der nogen som har forslag til sådan en opskrift ?

Se mine tidligere indspark.

m.v.h. Emil

Fra : smiley

Dato : 12-10-10 09:34

On 11-10-2010 20:10, Allan Møller wrote:
> [...]
> også være fint.
>

> Er der nogen som har forslag til sådan en opskrift ?

Du skal såmænd bare putte bollerne i en frysepose
når de er afkølede fra ovnen. Ind i fryseren og
tage dem ud i go tid når du skal bruge dem, de er
som friskbagte, bortset fra den sprøde skorpe,
som alligevel går fløjten i en madpakke. -max-