Hjælp til film / Western ?
Fra : Peter Heide

Dato : 11-10-10 13:27

Den hér er svær :

Gammel film fra 1920 - 30erne. Stegelmann i Troldspejlet gav en prøve på
den for en hel del år siden. En weirdo-western som der vist nok indgik en
syngende indianer og en steppende cowboy. Meget speciel film kan jeg huske.
Tror han viste ca. 5 - 10 minutter fra den. Der var absolut ingen af
datidens kendte skuespiller med. Tror det muligvis er en kort film : 20 -
30 minutter i alt.

Søgte på den dengang og der indgik den vist kun som en bonus film sammen med
en lidt mere kendt western fra dengang. Udsendt på DVD. Desværre har
fuldstændigt glemt tiltel på film og DVD.

Har søgt i Troldspejlets database.

Nogen hjælp hér ?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-10-10 15:03

On 11/10/2010 14:27, Peter Heide wrote:
> Den hér er svær :

Ja.

> [...]
> med en lidt mere kendt western fra dengang. Udsendt på DVD. Desværre har
> fuldstændigt glemt tiltel på film og DVD.

Ikke andet end at jeg kan spørge om du er sikker på at det var i
Troldspejlet at Stegelmann viste klippet?

Han havde nemlig også i en kort periode, for nogle år siden, et andet
program på DR (enten DR1 eller DR2), kaldet "Planet X", hvor han viste
klip fra skøre film, ofte meget gamle film. Målgruppen var voksne seere.

Klippet kan godt have været vist i Troldspejlet, bortset fra at 5
minutter lyder ekstremt langt i forhold til programmets målgruppe, og 10
minutter lyder fuldstændig grotesk, så det er mere sandsynligt at det
har været i "Planet X". Jeg så kun en eller to episoder, men det
forekommer mig sandsynligt at Stegelmann i det program har tilladt sig
at dvæle ved sære film og vise lange klip fra dem, så dine 5 minutter,
måske 10, er langt mere plausible dér.

Omvendt er Troldspejlet primært et anmeldelsesprogram, der anmelder
nyudgivelser (inklusive nyudgivelser af gamle ting, hvis Stegelmann
finder det for godt), hvorimod det slet ikke er mit indtryk af "Planet
X" bedrev nogen form for anmeldelsesvirksomhed.

Måske noget Google-søgning er vejen frem? Stepdans hedder på engelsk
"tap dancing" (vistnok altid i 2 ord), eller "hoofing" med et
slang-udtryk. Indianere kaldes somme tider "native Americans", men det
er mest politisk korrekthed, og så lid pedanteri for at tydeliggøre at
man ikke taler om indere.

--
Peter Knutsen

Fra : Ryan Bendesen

Dato : 11-10-10 17:07

Se evt. http://filmhistorie.dk/planetx/
--
Ryan

Fra : Peter Heide

Dato : 11-10-10 23:00

"Ryan Bendesen" <ryan@bendesen.dk> skrev i meddelelsen
> Se evt. http://filmhistorie.dk/planetx/

Tak for svar til Jer begge. Dette er filmen jeg søgte : "Desert Man" eller
"Henry's Weekend in the Desert" samme film fra 1934 . Fandt den via
ovenstående link. Super !

Fra : Peter Heide

Dato : 11-10-10 23:27

http://www.moviesunlimited.com/musite/product.asp?sku=D66683

Det eneste sted jeg kunne finde hvor "Henry's Weekend in the Desert" var
til at få : som en bonus til DVDen "Adventure of Texas Jack". Er blevet
bestilt med det samme.