dns og defGW i suse 11.x
Fra : cykelsmeden

Dato : 10-10-10 18:26

Har lige installeret en opensuse 11.x, hvilket er gået rimeligt glat.
Den er på lan, og finder fint mine andre servere, men selvom jeg i yast
har sat både DNS (opendns) og default gateway under routing, kan den
ikke komme på internettet.

Hvad har jeg misset? - og hvilke conf filer skal det været skrevet i?

//finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 10-10-10 18:32

Den 10-10-2010 19:26, cykelsmeden skrev:
> [...]
> Den er på lan, og finder fint mine andre servere, men selvom jeg i yast
> har sat både DNS (opendns) og default gateway under routing, kan den

bare lige for ordens skyld er fejlmeddelsen "network unreachable" -
altså def gw problematik.

Fra : sdfgh

Dato : 11-10-10 18:27

Den 10/10/10 19.32, cykelsmeden skrev:

> bare lige for ordens skyld er fejlmeddelsen "network unreachable" -
> altså def gw problematik.

> //finn
Du kan jo prøve at pinge gw. Du kan også prøve at sætte din gw som 3.
dns adresse for at se om det er et dns problem.

Fra : cykelsmeden

Dato : 12-10-10 10:16

Den 11-10-2010 19:26, sdfgh skrev:

> Du kan jo prøve at pinge gw. Du kan også prøve at sætte din gw som 3.
> dns adresse for at se om det er et dns problem.
Det burde jeg have skrevet at det slvfld. var gjort

Men jeg har nu fundet løsningen:
Jeg havde brugt GUI til konfig. og der stod så i Routes:

default 192.168.1.1 - - eth0

hvilket jeg ikke reagerede over, da jeg ikke har rørt linux i 4 år.

cmd: "route add default gw 192.168.1.1" fik maskinen til at gå på
internettet, men kun til genstart, så efter lidt eksperimenteren fik jeg
den til at virke ved at fjerne "eth0" i linien i routes.
GUI er meget godt, meeen lidt viden om hvordan skidtet virker er nu
heller ikke at foragte

//finn

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-10-10 16:30

cykelsmeden <news@not2old.dk> writes:

> GUI er meget godt, meeen lidt viden om hvordan skidtet virker er nu
> heller ikke at foragte

Du _KUNNE_ også bare have sat den til DHCP og glemt alt om det :)