mail
Fra : Martin

Dato : 10-10-10 21:58

Jeg bruger flg. for at sende mail via en kontaktformular fra et website: i
ex. kaldet domæne.dk
Det virker fint - sålænge $from er en mail adresse fra det pågældende domæne
hvor sitet er hostet.

Hvis så jeg ændrer $from til en mailadresse fra et andet domæne bliver
mailen ikke sendt...

Hvor i apache/php opsætningen bliver det bestemt at mail kun må afsendes fra
en mailadresse fra selve domænet ?

Domænet kører:
PHP Version 5.2.4-2ubuntu5.10

$to = 'modtager@tilfældigdomæne.dk';
$from = 'afsender@domæne.dk';
$subject = 'emne';
$message = 'besked';
$headers = 'From:'.$from . "\r\n" . 'Reply-To:'. $from;

mail($to, $subject, $message, $headers);

--

hilsen
Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-10 22:11

On Sun, 10 Oct 2010 22:57:36 +0200
"Martin" <post@teknit.dk> wrote:

> Hvor i apache/php opsætningen bliver det bestemt at mail kun må afsendes fra
> en mailadresse fra selve domænet ?

Det har intet med apache/php at gøre. Mail kommandoen anvender den
mailopsætning, der er på serveren. Du skal derfor finde ud af, hvordan
mail på den server, der hoster din applikation, er konfigureret.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 22:29

On 10-10-2010 22:57, Martin wrote:

> Hvis så jeg ændrer $from til en mailadresse fra et andet domæne bliver
> mailen ikke sendt...

AHA - du vil sende mails fra "youwonmillion@millionlottery.com"?

Det kan/må man vist ikke

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Leif Neland

Dato : 10-10-10 22:43

Den 10-10-2010 23:28, Karl Erik Christensen skrev:

> AHA - du vil sende mails fra "youwonmillion@millionlottery.com"?
>
> Det kan/må man vist ikke

Det kan man da sagtens.

Leif

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 22:56

On 10-10-2010 23:43, Leif Neland wrote:

> Det kan man da sagtens.
>
> Leif

Jeg kan hoppe 40 meter.

Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 10-10-10 23:10

Den 10-10-2010 23:55, Karl Erik Christensen skrev:
> [...]
(Sende fra en emailadresse, man ikke har)

> Jeg kan hoppe 40 meter.

Jeg kan hoppe 300m.

Fra toppen af eiffeltårnet.

Men seriøst, hvis du giver mig din rigtige emailadresse, (send gerne en
email; min adresse virker) skal jeg sende dig en mail fra
president@whitehoise.gov

Leif

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 23:31

On 11-10-2010 00:09, Leif Neland wrote:

> Men seriøst, hvis du giver mig din rigtige emailadresse, (send gerne en
> email; min adresse virker) skal jeg sende dig en mail fra
> president@whitehoise.gov
>
> Leif

Og når jeg så svarer på Deres e-mail Mr. President, hvem modtager den
så? (reply-to)

Fik nok skrevet lidt uklart - du kan ikke kommunikere på en fiktiv
mailadresse.

"Vi har desværre haft et nedbrud i vort system. For at du igen kan bruge
dit dankort, bedes du sende pin-koden til mig.

MVH
Direktør Ole Jensen, ole.jensen@danskebank.dk"

Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 11-10-10 09:06

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Og når jeg så svarer på Deres e-mail Mr. President, hvem modtager den så?
> (reply-to)
>
> Fik nok skrevet lidt uklart - du kan ikke kommunikere på en fiktiv
> mailadresse.

Du kan ikke modtage på en fremmeds postkasse, men det var heller ikke det,
vi diskuterede

> "Vi har desværre haft et nedbrud i vort system. For at du igen kan bruge
> dit dankort, bedes du sende pin-koden til mig.
>
> MVH
> Direktør Ole Jensen, ole.jensen@danskebank.dk"

I det tilfælde ville man nok lave det med en link:
Besøg <a href="http://www.daskebank.dk">www.danskebank.dk for at
verificere dine kontooplysninger
Eller http://kundeservice@danskebank.dk:dbnk.dk

Leif

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 22:53

On 10-10-2010 23:28, Karl Erik Christensen wrote:

> AHA - du vil sende mails fra "youwonmillion@millionlottery.com"?
>
> Det kan/må man vist ikke
>
> Karl Erik.

Den funktion du efterlyser kaldes "Relay". I alle mailservere er der
gjort store anstrengelser for at forhindre dette, da funktionen kan
misbruges til at udsende spam - og vil blive det omgående, hvis det er
muligt.

Hvorfor tror du at mindst 8-10 kinesiske "botter" besøger din side
dagligt hvis du har en mailformular?

Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 11-10-10 09:46

> Den funktion du efterlyser kaldes "Relay". I alle mailservere er der gjort
> store anstrengelser for at forhindre dette, da funktionen kan misbruges
> til at udsende spam - og vil blive det omgående, hvis det er muligt.

Det er det faktisk ikke.

Det, du tænker på er, at en mailserver kun skal sende mail videre, hvis
enten modtageren eller afsenderen er kendt.
Kriterier for at "være kendt" kan være:
* Modtager-postkasse er lokal, enten på mailserveren selv, eller på en
maskine, mailserveren kender postkasserne på.
* Modtager-domænet er et domæne, der er aftalt at sende post videre for.
* Afsender-ip er fra mailserverens lokale net, eller et netværk, der ejes
af den udbyder, der også har mailserveren, eller på anden vis har en aftale
med at bruge mailserveren.
* Afsender-ip er en adresse, der inden for kort tid siden har hentet post
på mailserveren, og derfor har identificeret sig med brugernavn og password
som godkendt bruger. (POP-before-SMTP)
* Afsender har identificeret sig som godkendt bruger ved at sende
brugernavn og password (ASMTP)
Vil en mailserver videresende post uden at mindst et af disse krav er
opfyldt, er den et "Open Relay"

At afsenderdomænet skal tilhøre mailserveren er et unødvendigt, og ikke
tilstrækkeligt krav til at forhindre videresendelse af uvedkommende post

Unødvendigt, fordi det vil forhindre at man hjemmefra sender post med
firmaadressen som afsender
Utilstrækkeligt, fordi en spammer sagtens kan bruge en opdigtet adresse i
modtagerens domæne som afsender; eller endda bruge modtagerens adresse som
afsenderadresse.

Nogle udbydere kræver endda fejlagtigt, at post med deres domæner som
afsenderadresse *skal* komme fra deres ip-adresser/netværk/adsl/etc.
Det vil forhindre, at man kan sidde på arbejdet/ferien og bruge en anden
mailserver, men alligevel bruge sin egen emailadresse til at sende til
udbyderens kunder.

Leif

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-10 22:52

Martin wrote:

> Hvis så jeg ændrer $from til en mailadresse fra et andet domæne bliver
> mailen ikke sendt...

Der er mange fejlmuligheder. Det kommer bl.a. an på den mailserver som
hosten benytter og opsætningen af denne. For mere info kan du evt.
spørge i dk.edb.system.unix.

Det kan være nemmere at sende via en ekstern smtp-server hvis du har
adgang til en sådan. Og det har du sikkert.

Prøv at søge på php mail smtp

Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-10-10 00:30

Martin udtrykte præcist:
> [...]
> $message = 'besked';
> $headers = 'From:'.$from . "\r\n" . 'Reply-To:'. $from;
>
> mail($to, $subject, $message, $headers);

Det er en opsætning mange ISP bruger, for at begrænse spam. Og det
gøres i opsætningen af mailserveren (sendmail.exe).
Sned den fra en webmaster@ eller psotmaseter - eller opret een ti
formålet..
Sæt reply to til den du gerne ville sende fra.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 11-10-10 17:36

Birger skrev
> [...]
> formålet..
> Sæt reply to til den du gerne ville sende fra.

Ja, det var det jeg mente, $from kan ikke ændres, og med
$headers = 'From:'.$from . "\r\n" . 'Reply-To:'. $to;

fås præcist det jeg gerne ville, tak for det Birger

hilsen Martin

Fra : scootergrisen

Dato : 11-10-10 14:03

Jeg tror det er dit webhotels mail server opsætning og ikke noget med
PHP at gøre.
PHP sender en e-mail besked til mail serveren med mail() funktionen
også er det helt op til mail serveren hvad der sker derfra.

Mail serveren skal være sat op til tillade email adresser fra den
adresse du angiver så vidt jeg forstår.
Men der er sikkert en god grund til at webhotellet ikke tillader
valgfrie afsender adresser fordi så var der sikkert blevet sendt en
masse spam gennem deres server.

Fra : Martin

Dato : 13-10-10 14:14

"scootergrisen" skrev i en meddelelse

> [...]

>Men der er sikkert en god grund til at webhotellet ikke tillader
>valgfrie afsender adresser fordi så var der sikkert blevet sendt en

Jeg tror du har helt ret - tak for alle indlæg.

Martin