God opskrift på brød?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-10-10 12:03

Hej,

Jeg kan godt lide at bage brød, og har prøvet lidt af hvert for at give det
lidt mere smag.
For eksempel har jeg brugt kerneblandinger eller kommet lidt rugmel eller
grahamsmel i for at give det lidt mere smag og substans.

Men jeg vil gerne have opskriften på "det bedste" brød, noget som virkelig
får tænderne til at løbe i vand, kan i hjælpe mig der?

Og så kunne jeg forresten godt lide at vide hvad i siger til melkvaliteter.
Er det biligste fra Bilka godt nok? Betyder prisen på mel meget for
kvaliteten?

Mvh

KA

Fra : Fred Thiesen

Dato : 08-10-10 13:39

On 08.10.2010 13:03, Klaus Andersen wrote:
> [...]
>
> Og så kunne jeg forresten godt lide at vide hvad i siger til melkvaliteter.
> Er det biligste fra Bilka godt nok? Betyder prisen på mel meget for

Max med sine Kvalimadsider http://www.kvalimad.dk/ har på førstesiden en
opskrift på "verdens bedste brød" - med videovejledninbg. Enkelt er det
vistnok også. (jeg har prøvet, men det blev ikke verdens bedste - måske
gjorde jeg noget galt!)
Han har i øvrigt mange meget fine opskrifter og videoer om hvorledes
meget af det laves.
Personligt laver jeg oftest brød i min brødbagemaskine. DET er enkelt -
og fordelen er at man kan ha en ganske fugtig dej og få et saftigt brød.
Der er dog også bagdele med den - det glemmer jeg her.

Jeg har mange forskellige melposer stående, og blander fra gang til gang
alt eftersonm lysten nu er til. Enkelt fordi jeg altid bruger ca. 300gr.
hvedemel, og så fylder på med forskelligt til 380 gram som er det som
passer til min maskine.
Specielt synes jeg linfrø (hvis det hedder det på dansk) sætter en god
smag på brødet.

mvh

FredT

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-10-10 15:44

Fred Thiesen skrev:

> Specielt synes jeg linfrø (hvis det hedder det på dansk) sætter
> en god smag på brødet.

Det er mere almindeligt at kalde dem hørfrø. Hvis man udbløder dem
natten over, holder de brødet friskt i længere tid.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 08-10-10 18:57

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Det er mere almindeligt at kalde dem hørfrø. Hvis man udbløder dem
>natten over, holder de brødet friskt i længere tid.

Det er OK hvis man alene ønsker at holde brødet friskt. Men her kan
tilsætning af skolddejet fulkornsmel gøre det samme.

Ønsker man indholdet i frøene for sundhedens skyld, kan det være hip
som hap. De gode indholdsstoffer ødelægges af varmen.

m.v.h. Emil

Fra : Fred Thiesen

Dato : 08-10-10 19:40

On 08.10.2010 19:56, Emil wrote:

> [...]
>
> Ønsker man indholdet i frøene for sundhedens skyld, kan det være hip
> som hap. De gode indholdsstoffer ødelægges af varmen.

Tak for korrekt navn på frøene KAS. Jeg tilsættr dem alstå mest fordi
de giver god smag - efter min smag.

mvh

FredT

Fra : Emil

Dato : 08-10-10 18:38

"Klaus Andersen" wrote:

>Men jeg vil gerne have opskriften på "det bedste" brød, noget som virkelig
>får tænderne til at løbe i vand, kan i hjælpe mig der?

For mig er det et brød af ølandshvede, som giver et saftigt og
utroligt velduftende brød med god holdbarhed.
Andre af de gamle kornsorter giver også gode brød, specielt de andre
typer af speltmel.
Se de to første links herunder, som er på dansk.

>Og så kunne jeg forresten godt lide at vide hvad i siger til melkvaliteter.
>Er det biligste fra Bilka godt nok? Betyder prisen på mel meget for
>kvaliteten?

Uha, der er mange kvallitetsparametre i forbindelse med mel.
Sædvanligvis er det billigste noget skrammel; men Coop har f.eks.
udmærket mel med 12% protein til billig pris.

Disse to sider fortæller lidt om problematikken, og der kan klikkes
videre til opskrifter på dansk:

<http://www.landbrugslauget.dk/Mel/mel.php>
<http://www.lillekrabbe.dk/surdej/index.htm>

Og så er der de mere nørdede sider på udenlandsk:
<http://www.thefreshloaf.com/>
<http://blog.kingarthurflour.com/2008/05/02/baguettes-do-try-this-at-home>

Og lidt teknisk info:
<http://fys.dk/perspektiv/per/ke/03ke/haefte/4_tilsaetning.html>

m.v.h. Emil

Fra : Marianne

Dato : 09-10-10 17:07

> Men jeg vil gerne have opskriften på "det bedste" brød, noget som virkelig
> får tænderne til at løbe i vand, kan i hjælpe mig der?

Ja - dette: http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

Har næsten ikke lavet andet siden jeg fik ideen her i gruppen. Min
'bageform' er en støbejernsgryde fra Ikea.

mvh
Marianne

Fra : Aksel

Dato : 09-10-10 19:55

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Har næsten ikke lavet andet siden jeg fik ideen her i gruppen. Min
> 'bageform' er en støbejernsgryde fra Ikea.

Det er helt rigtigt, at bage "verdens bedste brød" i en støbejernsgryde. Vi
gør det af og til. Sommetider står vi op kl. 4 om natten og forbereder
morgenens gode brød.
Men et sådant brød er nemt at bage - formen og proceduren er givet - men jeg
har store problemer med en anden slags brød: rundstykker. Hvis dejen er for
tynd, bliver de flade, og hvis dejen er for tyk, bliver krummen for bastant
og tung. Hvad mon jeg gør fejl? Har prøvet korttids - og langtidshævning,
men problemerne persisterer.
Mvh
Aksel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-10-10 22:12

Aksel skrev:

> Jeg har store problemer med en anden slags brød: rundstykker. Hvis
> dejen er for tynd, bliver de flade, og hvis dejen er for tyk, bliver
> krummen for bastant og tung. Hvad mon jeg gør fejl?

Jeg blive prøve med ‘normal’ dej, og så bage rundstykkerne ved høj
temperatur og i damp, à la opskriften på

· http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html

fra “Imens brødene efterhæver…” og fremad, bortset fra at bagetiden
nok skal afkortes.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 10-10-10 18:28

Den 08-10-2010 13:03, Klaus Andersen skrev:
> [...]
>
> Men jeg vil gerne have opskriften på "det bedste" brød, noget som virkelig
> får tænderne til at løbe i vand, kan i hjælpe mig der?

Nu er smag jo en ret individuel sag, også omkring brød.

For os - og de fleste af vore gæster - er det usædvanligt kedeligt:

Hvedemel, vand, gær og salt. Koldhævet, gerne i 10-12 timer, og smidt
direkte fra køleskab på pladen og i en varm ovn uden hverken at blive
'slået op', efterhævet eller andet avanceret.

Sprød skorpe, sej krumme med store huller, velduftende..