Medion ekstern HD
Fra : ABJ

Dato : 05-10-10 23:14

Jeg har en Medion, et par år gammel, harddisken har altid støjet, nu har jeg
tænkt på at tilslutte en ekstern HD i dockingstikket på toppen af
kabinettet.

Er der nogen her der ved om man kan klone indholdet på den interne HD over
på denne disk og så bruge den som primær?

Støjen på deninterne HD er diskens normale arbejdslyde, men modelln er kendt
for at larme, og efter opstart arbejder den konstant i ca. ½ time (muligvis
indexering, jeg har forsøgt at disable denne funktion)

Hilsen Aksel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 23:52

ABJ skrev:

> Jeg har en Medion, et par år gammel, harddisken har altid støjet, nu har jeg
> tænkt på at tilslutte en ekstern HD i dockingstikket på toppen af
> kabinettet.

Det lyder som en model magen til den jeg bruger.

> Er der nogen her der ved om man kan klone indholdet på den interne HD over
> på denne disk og så bruge den som primær?

Det ved jeg ikke. Jeg vil gætte på at den interne står som
master. Måske hvis du fjerner stikket dertil, at den anden så kan
bruges til systemdisk? Det er i hvert fald nemt nok med et
diskimageprogram at klone hele den interne harddisk.

Måske vil jeg lave eksperimentet i morgen. Jeg har den tilhørende
eksterne harddisk som jeg bruger til backup, men samme backup
ligger på tre andre computere.

> Støjen på deninterne HD er diskens normale arbejdslyde, men modelln er kendt
> for at larme,

Så har jeg været heldig. Min termokande med te piber højere end
min harddisk som jeg knap nok kan høre her 50 cm fra den. Når den
arbejder, laver den kliklyde, men det hører sig til, og de lyder
ikke ubehageligt.

> og efter opstart arbejder den konstant i ca. ½ time

Det har jeg aldrig været ude for. Jeg kørte det præinstallerede
Vista en kort overgang, men kort efter lagde jeg en rå Windows
på.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 06-10-10 00:07

ABJ skrev blandt andet:

> [...]
>
> Er der nogen her der ved om man kan klone indholdet på den interne HD
> over på denne disk og så bruge den som primær?

I princippet kan det vel nok lade sig gøre, men jeg ved ikke på hvilken måde
en harddisk tilsluttes i en Medions dockingstation. Hvis det er USB, duer
det ikke. I øvrigt vil den interne harddisk sandsynligvis stadig arbejde en
hel del - og altså støje - og maskinen vil næppe fungere, hvis du piller den
interne harddisk ud.

I dit sted ville jeg hellere købe to nye harddiske: en ekstern harddisk og
en ny intern harddisk af samme type som den nuværende, men ikke nødvendigvis
samme fabrikat, når du nu synes den støjer for meget.
Interne harddiske er meget billige efterhånden - og er meget nemme at
udskifte.

Den eksterne harddisk skal du bruge som mellemstation, når indholdet på din
nuværende harddisk skal flyttes til den nye - og bagefter til den
uundværlige backup
Hvad harddisken til Medionens dockingstation koster, ved jeg ikke, men
Medions produkter plejer jo at være rimelige i pris. I øvrigt er der intet i
vejen for at bruge en hvilken som helst ekstern harddisk via USB.

> Støjen på deninterne HD er diskens normale arbejdslyde, men modelln
> er kendt for at larme, og efter opstart arbejder den konstant i ca. ½
> time (muligvis indexering, jeg har forsøgt at disable denne funktion)

Hvis det ikke er er indekseringen, kan det måske være et antivirusprogram
der arbejder?

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-10 07:24

Ole C skrev:

> I princippet kan det vel nok lade sig gøre, men jeg ved ikke på hvilken måde
> en harddisk tilsluttes i en Medions dockingstation.

Den tilsluttes på samme måde som den interne harddisk og kører
lige så hurtigt.

> I dit sted ville jeg hellere købe to nye harddiske: en ekstern harddisk og
> en ny intern harddisk af samme type som den nuværende, men ikke nødvendigvis
> samme fabrikat, når du nu synes den støjer for meget.

Han behøver da ikke købe en ny ekstern harddisk idet jeg formoder
han allerede har en Medion ekstern. Hvis ikke, er det en Medion
ekstern disk *til den type maskine* han skal købe. De nye Medion
eksterne harddiske passer ikke til (som andet end USB-harddisk).

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 06-10-10 08:29

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Den tilsluttes på samme måde som den interne harddisk og kører
> lige så hurtigt.

Ok.

> Han behøver da ikke købe en ny ekstern harddisk idet jeg formoder
> han allerede har en Medion ekstern.

Det kunne jeg ikke lige læse mig til - men i så fald er det jo endnu
nemmere.

--
vh
Ole C

Fra : Kurd

Dato : 06-10-10 07:51

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> duer det ikke. I øvrigt vil den interne harddisk sandsynligvis stadig
> arbejde en hel del - og altså støje - og maskinen vil næppe fungere, hvis

Den kører (e) SATA og kan ses og bruges under installation af Windows.