Omvendt udtrækning fra array
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-10 06:12

Jeg vil gerne have en omvendt funktion af et array. Normalt
kan man hente en værdi i et array som fx:
echo $mit_array[5]; // resultat: banan
Jeg vil i stedet gerne hente nummeret ud fra værdien, altså
noget i stil med:
echo $mit_array[banan]; // resultat: 5

Hvordan opnår jeg det ønskede?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-10 06:25

Kim Ludvigsen har bragt dette til verden:
> [...]
> echo $mit_array[5]; // resultat: banan
> Jeg vil i stedet gerne hente nummeret ud fra værdien, altså noget i stil med:

$key = -1; // eller en anden værdi, der ikke anvendes til key
$idx = 0;
while ( $key < 0) {
if ( $mit_array[ $key] == 'banan') { $key = $idx++; }
}
echo $key;

Eller noget i den retning.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-10-10 06:34

Birger Sørensen kom med følgende:
> [...]
> $idx = 0;
> while ( $key < 0) {
> if ( $mit_array[ $key] == 'banan') { $key = $idx++; }

Uendelig løkke.
Prøv
$key = -1; // eller en anden værdi, der ikke anvendes til key
$idx = 0;
while ( $key < 0) {
if ( $mit_array[ $key] == 'banan') { $key = $idx; }
$idx++;
}
echo $key;

i stedet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-10 06:50

Birger Sørensen skrev::

> Prøv
> $key = -1; // eller en anden værdi, der ikke anvendes til key ...

Birger, du er for hurtig til at svare. Jeg skulle til at
skrive, at jeg selv har fundet en løsning, og selvom den
ikke er helt, hvad jeg ledte efter, så er den god nok til
mit brug og mindre kompliceret end dit script.

$mit_array = array("æble" => "01", "pære" => "02", ...
"banan" => "05");

Men tak under alle omstændigheder!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-10 06:56

On Tue, 05 Oct 2010 12:49:48 +0700
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> $mit_array = array("æble" => "01", "pære" => "02", ... "banan" => "05");

Hvorfor ikke anvende sprogets egne faciliteter?
http://dk.php.net/manual/en/function.array-flip.php

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 08:41

Michael Rasmussen skrev:

> Hvorfor ikke anvende sprogets egne faciliteter?

God idé:

   http://dk.php.net/manual/en/function.array-search.php

Dit konkrete forslag var derimod ikke godt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 08:42

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg vil gerne have en omvendt funktion af et array.

Den findes allerede:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-10 17:51

, Bertel Lund Hansen skrev::

> Den findes allerede:
>
>    http://dk.php.net/manual/en/function.array-search.php

Tak, men den adskiller sig ikke meget fra den, jeg selv
fandt, så den holder jeg fast i. Jeg har ikke brug for de
avancerede søgemuligheder i array_search.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 18:53

Kim Ludvigsen skrev:

> Tak, men den adskiller sig ikke meget fra den, jeg selv
> fandt, så den holder jeg fast i. Jeg har ikke brug for de
> avancerede søgemuligheder i array_search.

Okay, men så fik du ikke forklaret ordentligt hvad du skulle
bruge. Jeg gik ud fra at du havde et array og brugte det som et
normalt array og så bare af og til skulle lave et omvendt opslag.

Det du har lavet er et almindeligt associativt array hvor numrene
er værdierne, og ordene er nøgler - altså ikke en omvendt
funktion men en slags omvendt array..

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-10 19:45

, Bertel Lund Hansen skrev::

> Okay, men så fik du ikke forklaret ordentligt hvad du skulle
> bruge. Jeg gik ud fra at du havde et array og brugte det som et
> normalt array og så bare af og til skulle lave et omvendt opslag.

Det er reelt også tilfældet. Men det er ikke et problem at
lave et ekstra array til de få gange, hvor jeg skal lave det
omvendte opslag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine bogmærker/foretrukne med det gratis program

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 20:14

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er reelt også tilfældet. Men det er ikke et problem at
> lave et ekstra array til de få gange, hvor jeg skal lave det
> omvendte opslag.

Det er ikke god skik at have flere udgaver af de samme data. Det
er en mulig kilde til fejl.

Og jeg forstår ikke hvorfor du kalder array_search() for
avanceret. Når du skal bruge værdien af post nummer 5, skriver du
bare:

   $value5=array_search (5, $Kims_array);

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-10 07:57

, Bertel Lund Hansen skrev::

> Det er ikke god skik at have flere udgaver af de samme data. Det
> er en mulig kilde til fejl.

Det er arrays til to forskellige ting, så jeg risikerer ikke
at få dem blandet sammen. Det ene er et tjek af en parameter
i URI, det andet skal bruges til databaseopslag.

> Og jeg forstår ikke hvorfor du kalder array_search() for
> avanceret. Når du skal bruge værdien af post nummer 5, skriver du
> bare:
>
>    $value5=array_search (5, $Kims_array);

Ok, jeg skulle måske have skrevet: "avanceret for mig".

Desuden har den anden metode et par fordele, som jeg ikke
umiddelbart var opmærksom på i mit tilfælde. Jeg undgår
værdien "0" for første post i arrayet, og jeg kan uden
besvær få et foranstillet "0" på resultatet, altså fx "01" i
stedet for "1".

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-10 16:26

On Tue, 05 Oct 2010 09:41:16 +0200
Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Dit konkrete forslag var derimod ikke godt.

Og hvorfor ikke om man må spørge?

Det forslag du kommer med, løser da ikke spørgerens problem!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-10 16:28

On Tue, 5 Oct 2010 17:25:55 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

Ups, der smuttede et ord.
> Det forslag du kommer med, løser da ikke spørgerens problem!

Der skulle have stået: "[..]løser da ikke spørgerens problem bedre!"

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 17:09

Michael Rasmussen skrev:

> Der skulle have stået: "[..]løser da ikke spørgerens problem bedre!"

Fordi dit forslag kræver at hele arrayet bearbejdes og et nyt
oprettes. Mit forslag kræver kun søgning i et eksisterende array.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-10 17:51

On Tue, 05 Oct 2010 18:08:38 +0200
Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Fordi dit forslag kræver at hele arrayet bearbejdes og et nyt
> oprettes. Mit forslag kræver kun søgning i et eksisterende array.

Nu kræver bearbejdningen ikke andet end blot swap af pointere, så hvis
der skal udskrives et helt array, er min løsningen mindre kostbar end
din.

Min løsning har en kompleksitet på O(n), mens din har kompleksiteten
O(n²).

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 18:50

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> din.

> Min løsning har en kompleksitet på O(n), mens din har kompleksiteten

Du må gerne forklare hvorfor en søgning har kompleksiteten O(n²).
En slavisk gennempløjning har så vidt jeg kan se kompleksiteten
O(n).

Og hvordan undgår du en søgning med din metode når Kim skal slå
et nummer op ud fra værdien?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 05-10-10 20:14

On 05-10-2010 19:49, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> O(n).
>
> Og hvordan undgår du en søgning med din metode når Kim skal slå

array_search
Result: 4881
0.0003509521484375

in_array
Result: 1
0.00036311149597168

array_flip
Result: 4881
0.0037498474121094

<?php
$arraylength = 10000;

function randomchar($max) {
   $abc= array("a","b","c","d","e","f","g","h","i","j","k", "l", "m", "n",
"o", "p", "q", "r", "s", "t", "u", "v", "w", "x", "y", "z");
   $str = '';
   $i=0;
   while($i < $max) {
      $str .= $abc[rand(0,count($abc))];
      $i++;
   }
   return $str;
}

// Lad os starte med at lave vores array
$array = array();
for($i=0;$i<$arraylength;$i++)
{
   $array[] = randomchar(10);
}

// Lad os lige gøre det hele unikt
$array = array_unique($array);

// Lad os tage en random key og value ud som vi skal lege med
$key = array_rand($array);
$value = $array[$key];

// Så ryster vi posen et par gange
shuffle($array);
shuffle($array);
shuffle($array);
shuffle($array);
shuffle($array);

// Lad os time array_search
echo '<h3>array_search</h3>';
$start = microtime(true);
echo '<p>Result: ' . array_search($value, $array) . '</p>';
$endtime = microtime(true)-$start;
echo '<h5>' . $endtime . '</h5>';

// Lad os time in_array
echo '<h3>in_array</h3>';
$start = microtime(true);
echo '<p>Result: ' . in_array($value, $array) . '</p>';
$endtime = microtime(true)-$start;
echo '<h5>' . $endtime . '</h5>';

// Lad os time array_search
echo '<h3>array_flip</h3>';
$start = microtime(true);
$array = array_flip($array);
echo '<p>Result: ' . $array[$value] . '</p>';

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-10 20:32

Martin skrev:

> array_search