Kontrakt ved køb af racekat
Fra : ~~Vista~~

Dato : 04-10-10 19:58

Hej til alle i kattegruppen

Ved køb af racekat:
Er det helt almindeligt at sælger under særlige vilkår anfører at hvis man
af en eller anden grund skal af med katten igen har sælger forkøbsret til at
købe katten tilbage. ?

Kan sælger anfører at en kat skal neutraliseres inden den eks. bliver 10
mdr. og man har pligt til at sende attest til sælger.

Hvad er der lige sket i forhold til at købe en kat som man gerne vil have
som et familiemedlem og ikke en ting.

Hvor skal jeg kigge for at finde en British Shorthair killing som jeg kan
købe og ikke bare have til låns. Jeg ønsker ikke der skal være nogle
restriktioner på katten. Jeg vil bare sammen med de to øvrige katte og min
lille familie have en lille Britte som vi kan hygge os med.

Glæder mig til at hører jeres bemærkninger

Mvh René
http://www.123hjemmeside.dk/pinden

Fra : Anelise

Dato : 05-10-10 09:11

"~~Vista~~" <~vista@petersen.mail.dk~> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille familie have en lille Britte som vi kan hygge os med.
>

> Glæder mig til at hører jeres bemærkninger

hej Rene
da jeg købte min yngste hund, stod det i købskontrakten, at jeg skulle
kontakte sælger, hvis jeg af en eller anden grund ikke kunne beholde hunden.
Sælger ville i så fald selv finde en ny ejer til hunden. Jeg opfatter det
som et udtryk for, at sælger har omsorg for sit opdræt og ønsker at vide,
hvilke mennesker, den bor hos.
Jeg har selv ingen racekatte, så jeg ved ikke, om det også er almindeligt
ved salg af en racekat.
Derimod er det alindeligt, at man skal garantere at neutralisere katten,
hvis man køber den som helt lille killing, og mange opdrættere sælger kun
neutraliserede killinger. Det skyldes, at de ønsker at undgå BYB´ere (back
yard breeders) - altså at man køber en racekat og låner den ud til
interesserede hunkatteejere, som ikke har papir på deres katte, og derved
ødelægger det store avlsarbejde, der kan ligge bag en racekilling.

Jeg er glad for at høre, at Matrosen bliver kastreret

mvh Anelise

Fra : ~~Vista~~

Dato : 05-10-10 10:53

"Anelise" <anelise@mail.telenor.dk> skrev

> [...]
> ødelægger det store avlsarbejde, der kan ligge bag en racekilling.
>
> Jeg er glad for at høre, at Matrosen bliver kastreret

Hej Anelise

Jeg vil selvfølgelig ikke deltage i at der er nogle opdrættere som skal få
ødelagt deres arbejde/forretning. Men med hensyn til at opdrætter skulle
være bedre til at finde et nyt sted til katten/hunden hvis man af en eller
anden årsag er nødsaget til at komme af med sit lille familiemedlem, er
altså i min verden misforstået omsorg.

Jeg ville da aldrig overdrage min lille guldklump til en evt. fremmed hvis
en sådan situation måtte opstå. Forestil dig at dens bedste ven og
legekammerat var min lille Silo som er en skøn huskat, så ville det da være
mere end forfærdeligt synd og skulle skille dem ad pga. en an klausul. Jeg
kunne måske acceptere at man indrapoterede til et centralt register om at
katten/hunden var flyttet til en ny ejer, og hvem det var.

Med hensyn til BYB som jeg lige måtte finde ud af, hvad betød. Kan jeg
faktisk godt se noget fornuft i, da alle dyrene fra opdrættere skal vokse op
under ordnede forhold. Jeg ville da heller aldrig købe en Britte fra et sted
som ikke har ordentlig forhold. Men når købet var afsluttet var det min kat
og ingen andres.

Fra : Mcwm

Dato : 05-10-10 11:10

Den 04-10-2010 20:58, ~~Vista~~ skrev:
> Hej til alle i kattegruppen

Selv hej,

> Ved køb af racekat:
> Er det helt almindeligt at sælger under særlige vilkår anfører at hvis
> man af en eller anden grund skal af med katten igen har sælger
> forkøbsret til at købe katten tilbage. ?

Hvor almindeligt det er, skal jeg lade være usagt. Dog betvivler jeg at
sælger vil kunne gøre noget som helst, i fald du ikke "efterkommer"
sælgers ønsker.

Rent juridisk er en kat en ting. Jeg havde selv troet at man ville
betegne den et dyr, med de deraf følgende rettigheder, men det er -
efter at have prøvet det på egen "krop" - ikke tilfældet.

Mine to sidste katte, blev bortgivet mod min vilje, under en indlæggelse.

Personligt ville jeg hoppe op og falde ned på sælgers "krav".
Underordnet fornuft eller andre bevæggrunde. Dårlig analogi, men det er
at sidestille med, at du køber et stereoanlæg og at sælger kræver at du
bruger høretelefoner!

Det skal understreges, at jeg ikke er jurist, så forsøg gerne at stille
spørgsmålet i dk.videnskab.jura. Måske nogen der kan besvare spørgsmålet
klart.

Venligst
Mcwm

Fra : ~~Vista~~

Dato : 06-10-10 09:41

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev

> [...]
>
> Det skal understreges, at jeg ikke er jurist, så forsøg gerne at stille
> spørgsmålet i dk.videnskab.jura. Måske nogen der kan besvare spørgsmålet

Hej Mcwm

Jeg takker for dit input, men jeg er ikke typen der rent moralsk bare vil
være ligeglad med ordlyden af en kontrakt, var mere ude efter at høre om
almindeligheden i de formuleringer som jeg udtrykte en hvis skepsis for.

Når jeg køber en Britte skal det foregå ordentligt.

Mvh René

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 06-10-10 05:44

> [...]
> restriktioner på katten. Jeg vil bare sammen med de to øvrige katte og
> min lille familie have en lille Britte som vi kan hygge os med.

Jeg har indtryk af, at det er ganske almindeligt at sælge racekatte med
kontrakter, som bl.a. skal udelukke, at de må blive forældre.
Til gengæld plejer man vist ikke at fastlægge, hvilke konsekvenser det
måtte have at bryde kontraktens vilkår.
Hvis sælger skal have forkøbsret til at købe katten tilbage, så burde
tilbagekøbsvilkårene også være indeholdt i kontrakten?

Spørgsmålet er så, om kontrakten er andet end en moralsk forpligtelse
eller sælger kan sagsøge dig for at bryde den. Det tvivler jeg på.

Prøv at opsøge advokatvagten, hvor du bor og medbringe kontraktens
vilkår. Så vil vi med nysgerrighed imødelæse, hvad du får at vide.

Bjarne

Fra : ~~Vista~~

Dato : 06-10-10 09:50

"Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev

> [...]
>
> Prøv at opsøge advokatvagten, hvor du bor og medbringe kontraktens vilkår.
> Så vil vi med nysgerrighed imødelæse, hvad du får at vide.

Hej Bjarne

Det er ikke så stor en sag at jeg vil til at opsøge advokat assistance blot
en stor undren over de punkter jeg skrev. Jeg har fattet budskabet med at
opdrætterens avl ikke må ødelægges ift. til stamtavlerne. og ift. klausulen
omkring at opdrætter har forkøbsret, vil jeg arbejde for at det først kan
komme på tale, hvis det ikke selv kan lykkedes mig at finde et godt hjem til
katten. Det må der da være en hvis logik i for de de fleste.

Med hendyn til den moralske forpligtigelse har jeg, når det er dyr, en høj
en af slagsen.

Mvh René

Fra : HSLK

Dato : 06-10-10 07:42

~~Vista~~ skrev:
> [...]
> lille familie have en lille Britte som vi kan hygge os med.
>

> Glæder mig til at hører jeres bemærkninger

Hejsa

Det er meget almindelig. Faktisk skal alle opdrætter der er regisret
under Felis danica skrive kontrakt med deres køber.Stamtavlen skal
følge katten eller en bekræftelse på den er søgt fra opdrætterens klub.

Det er for at sikker dig og opdrætteren så alt hvad i har aftalt er på
papir så skulle der senere opstå en tvist mellem jer kan i nemt se hvad
der er aftalt. i rettens øje med en en kat en ting lidt bask men sådan
er det og en ting har man 2 års reklamations ret på. Er kontrakten
udformet rigtig vil den også holde i en evt retsag.

sælger kan sætte alle de krav han/hun vil i sin krontrakt.
Hvis man syntes kravende er urimelige så må man handle et andet sted.
Jeg syntes ikke kravet om neutralisering er urimeligt og at opdrætteren
skal se et bevis på det er udført. Der er muligvis en grund til at
opdrætteren ikke ønsker denne kat i avl og man ønsker slet ikke
blandings killinger eller killinger uden stamtavle.

Det kan godt være at du vil sørge for et godt hjem til din kat hvis
ikke du kunne have den men det er lang fra tilfældet altid derfor vil
mange opdrætter gerne have første retten til katten.

Jeg syntes ikke du skal se opdrætteren betingelser som noget negativt
tværtimod hvis ikke opdrætteren stillede krav ville jeg blive
mistænkelig.

Med venlig hilsen
Henriette.

Fra : ~~Vista~~

Dato : 06-10-10 10:03

"HSLK" <bankehyttenkattebakke@yahoo.dk> skrev

> [...]
>
> Jeg syntes ikke du skal se opdrætteren betingelser som noget negativt
> tværtimod hvis ikke opdrætteren stillede krav ville jeg blive mistænkelig.

Hej Henriette

Jeg ser ikke kontrakten som helhed negativt, men primært de to punkter jeg
anførte omkring avl og overdragelse til anden person.

Jeg har forstået formålet med at der kan indføres en klausul om
neutralisering. Det accepterer jeg 100%

Det andet om overdragelse er jeg stadig af den opfattelse at det er
"mis"forstået omsorg. Det er muligt at man rent juridisk betragter en kat
som en ting, men det gør jeg ikke, for mig er det et medlem af familien,
defor ville det være helt forkert at en person som har haft ejerskabet af
killingen i 12 uger skal være den rigtige person til at finde et nyt hjem
til katten. Jeg vil oplyse personen om at ejerskabet er ændret, men ikke
andet.

Fra : Allan G

Dato : 06-10-10 17:59

> [...]
> lille familie have en lille Britte som vi kan hygge os med.
>

> Glæder mig til at hører jeres bemærkninger

Og som Alle andre har skrevet, så er det vist en standart kontrakt.

Jeg havde en lidt anden kontrakt på Rocke, der står/stod at han skal
forblive fertil i 12 måneder. Det gav så et nedslag i prisen.

Spot var kastreret da jeg fik ham hjem, der var han vist 16 uger. Så var det
problem løst

På begge købskontrakter står der at jeg ikke må viderrersælge uden at
kontakte opdrætter først og at de har forkøbsret.

Mvh Allan