Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Spar Salling og deres garantbeviser?
Fra : hundefar

Dato : 02-10-10 03:39

Min kone og jeg er fristet af Spar Sallings ekstraordinære gode renter
og vilkår i forbindelse med at vores mangeårige engagement med EIK/
Skandiabanken løber ud i sandet.

Spar Salling tilbyder en lønkonto med 1,25% i rente og en
højrentekonto som giver 3%. Derudover er visa, netbank o.s.v. gratis.

Eneste minus er et garantbevis på 20.000 kr, som jo er i farezonen
hvis banken går ned...

Jeg har søgt på nettet vedrørende Spar Salling, men jeg syntes det er
svært at gennemskue om de er sunde/usunde ud fra læsning på nettet. De
ligger i et risikoindex der er på 460? Eik lå i indexet på 560, men
jeg har på fornemmelsen at der ligger nogle helt andre kræfter bag Eik
kolapset?

Kender du Spar Salling og kan du måske berolige mig med hensyn til at
mine 20.000 ikke blot smides i endnu et bankkrak i nærmeste fremtid???

Jeg syntes selv Spar Salling ser yderst fornuftig ud som alternativ
til Eik, og jeg har d.d. skrevet til dem for at få en samtale om en
flytning. De vil selvfølgelig fortælle mig at de er en bundsolid
sparekasse, men hvad mener du?

Har du inside viden?

Kort svar imødeses.

Med venlig hilsen

Henrik - Herning

Fra : hundefar

Dato : 02-10-10 08:24

On 2 Okt., 11:39, hundefar <wyke2...@gmail.com> wrote:
> [...]
> til Eik, og jeg har d.d. skrevet til dem for at få en samtale om en
> flytning. De vil selvfølgelig fortælle mig at de er en bundsolid

Jeg sidder og læser lidt om solvensgrader på nettet og finanstilsynet
fortæller at banker helst skal have en solvensgrad på 8. Men hvad har
Spar Salling?

Som I måske kan læse så er jeg ved at overbevise mig selv om at det er
ok at købe et garantbevis og at det jo bare er en aktie i livets
lotteri. I forbindelse med finanskrisens hærgen handlede jeg en del
aktier og tjente faktisk ca. 20.000 efter skat på disse handler. Jeg
er dog ude af markedet igen da jeg ikke har fornemmelser for markedets
udvikling. For 2 uger siden havde jeg dog nær købt for kr. 5000 i Eik
Bank, så egentlig føler jeg at jeg her tjente 5000 på min tvivl

Fra : Ole C

Dato : 02-10-10 16:26

hundefar skrev blandt andet:

> [...]
> til Eik, og jeg har d.d. skrevet til dem for at få en samtale om en
> flytning. De vil selvfølgelig fortælle mig at de er en bundsolid

Læs evt.:
http://epn.dk/investor/article2202077.ece
- med andre ord: hvis du ikke er parat til måske at miste de 20.000 kr., så
la' vær'...

--
vh
Ole C

Fra : hundefar

Dato : 02-10-10 09:37

On 2 Okt., 17:26, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> Læs evt.:http://epn.dk/investor/article2202077.ece
> - med andre ord: hvis du ikke er parat til måske at miste de 20.000 kr., så
> [...]

Hej Ole C,

Ja jeg læste godt indlægget fra direktøren i Danske Aktionærforening,
men jeg er af natur også således indrettet at hvis ikke vi tør satse
lidt, så vinder vi heller ikke meget.

Jeg forventede ikke Eik bankens kollaps så langt henne i finanskrisen,
og det er jo netop derfor jeg eftersøger lidt kontante udmeldinger om
Spar Sallings solvens? Er der nogen der kan argumenterer for at noget
tilsvarende er umuligt for denne bank, ja så er jeg interesseret....

Vi har en økonomi hvor vi nok overlever et tab på 20.000, men hvis
nogen fortæller mig at Spar Salling er en ren lotto forretning, så er
jeg ikke villig til at kaste penge efter dem.

Jeg har også haft øje på Danske Bank og deres 24/7 konto, men det er
nog et lidt for kedeligt valg til mig????

Men foreløbig tak for dit svar

kg

Henrik - Herning

Fra : Ole C

Dato : 02-10-10 23:13

> [...]

> Ja jeg læste godt indlægget fra direktøren i Danske Aktionærforening,
> men jeg er af natur også således indrettet at hvis ikke vi tør satse

Og sådan er det jo i den verden - jo større afkast, jo større risiko....

> Jeg forventede ikke Eik bankens kollaps så langt henne i finanskrisen,

Men læg mærke til at hendes vurdering er, at "katastrofernes tid ikke er
forbi i banksektoren" - en holdning hun i øvrigt deler med andre økonomer.

> og det er jo netop derfor jeg eftersøger lidt kontante udmeldinger om
> Spar Sallings solvens? Er der nogen der kan argumenterer for at noget
> tilsvarende er umuligt for denne bank, ja så er jeg interesseret....

Tja, jeg ved ikke hvordan vurderingen af Eik Bank var for to uger siden....

> [...]
>
> Jeg har også haft øje på Danske Bank og deres 24/7 konto, men det er
> nog et lidt for kedeligt valg til mig????

Jo mere kedeligt, jo mere sikkert

> Men foreløbig tak for dit svar

Velbekomme.

--
vh
Ole C

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 03-10-10 08:57

"Ole C" skrev i meddelelsen
SNIP

> Jo mere kedeligt, jo mere sikkert

**************************

Og Danske Bank er sikker ?

De mest saglige begrundelser for at Danske Bank skulle være sikre, skulle
være at staten ikke turde lade dem gå ned .....

Rent nøgletalsmæssigt finder jeg ikke noget der skulle indikere at de er
mere sikre end andre.

De var vist nogle af de første til at tage statslån - måske var der en årsag
til at den mulighed overhovedet kom på banen - hvis APM og de store
pensionsfonde pludselig havde trukket alle penge ud af DB og f.eks. overført
dem til Nordea, havde der nok været en del der fik kolde fødder ...... og
når noget stort vælter, så giver det et stort brag.

Blot et indspark til debatten.

/Jens S., Esbjerg

Fra : Ole C

Dato : 03-10-10 09:15

Jens S., Esbjerg skrev blandt andet:

> **************************
>
> Og Danske Bank er sikker ?

Alt er relativt - men ja, betydeligt mere sikker end for eksempel Eik Bank,
Fionia Bank, Amagerbanken etc.....

> De mest saglige begrundelser for at Danske Bank skulle være sikre,
> skulle være at staten ikke turde lade dem gå ned .....

Men det tæller sandelig da også med i en vurdering af sikkerheden.

> Rent nøgletalsmæssigt finder jeg ikke noget der skulle indikere at de
> er mere sikre end andre.

Se ovenfor.

> [...]
> f.eks. overført dem til Nordea, havde der nok været en del der fik
> kolde fødder ...... og når noget stort vælter, så giver det et stort

Det er nok temmelig teoretisk....

--
vh
Ole C

Fra : Sømand1

Dato : 04-10-10 16:05

Ole C wrote:

> Det er nok temmelig teoretisk....

Ja det er KUN i teorien det kan ske.

Fra : Jet

Dato : 04-10-10 12:55

On 3 Okt., 10:57, "Jens S., Esbjerg" <NoResp...@a.dk> wrote:

> Og Danske Bank er sikker ?

JA den ejes også af Mærsk Mc Kinney- Møller og bruges af de fleste
kommuner, og offentlige virksomheder.

Hvis Danske Bank krakker, krakker hele Danmark

/jet

Fra : hundefar

Dato : 09-10-10 02:13

On 4 Okt., 20:55, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> JA den ejes også af Mærsk Mc Kinney- Møller  og  bruges af de fleste
> kommuner, og offentlige virksomheder.
>
> Hvis Danske Bank  krakker, krakker hele Danmark
>
> /jet

Tak for bidragene om debatten vedrørende "Spar Salling"

Faktum er at jeg ikke blev ret meget klogere hvad angår valg af Spar
Salling som vores kommende bank. Jeg har forsøgt at undersøge om
banken virker rimelig fornuftig og solvent via nettet, men det er
knagme godt nok svært at gennemskue for os privatister....?

Jeg er ikke begejstret for DB og Nordea, dog uden at have tungtvejende
argumenter for dette.

Men Spar Sallings renter og prispolitikker frister os meget. Det skal
dog ikke være nogen hemmelighed at jeg ville være temmelig ked af at
miste 20.000 på et garantbevis, men vo intet vover....

Er det ren lottotænkning fra min side eller er der fornuft i at satse
på garantbeviset??? Jeg køber ofte for 5000 kr. aktier og sælger disse
igen når der er en lille eller god stigning, og det er jo i høj grad
også at satse penge, omend jeg endnu kun har været heldig. Jeg køber
aldrig for mere end 5000 for netop ikke at satse mere.

Håber der kommer et indlæg som er mere målrettet Spar Salling.

På forhånd tak!!!

kh

Henrik - Herning

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 09-10-10 09:53

"hundefar" skrev

[...]

*************************

Da vi nu har passeret 1. oktober, har de fleste banker/sparekasser svarene
parate på, hvorfor man netop skal vælge dem.

Spørg dem hvad deres solvens er, og spørg hvor meget solvensen er hvis
garantkapitalen trækkes fra.

Spørg samtidig om der er binding på beviserne. Nogle sparekasser har
opsigelse på garantkapitalen, atter andre har simpelthen låst den fast, så
den ikke kan trækkes ud igen.

De fleste banker vil gerne have at man køber deres aktier, for så er man
"medejer", og det giver fordele: Aktionærkonti, aktionærmøder osv.

Det samme gælder sparekasserne, som gerne vil have garanter og derved knytte
kunderne tættere til sparekassen.

I modsætning til A/S, som som hele tiden skal knokle for at tjene penge og
opfylde aktionærernes ønsker til aktieafkast, så er garantsparekasserne
typisk selvejende, og skal ikke tjene penge til nogle ejere. Det kan betyde,
at evt. overskud bliver i pengeinstituttet og kommer kunderne til gode
(lavere gebyrer, bedre renter ?).

Hvis du vil sove godt om natten, så hold dig fra aktier og garantbeviser. Du
skal aldrig satse mere end du kan tåle at tabe hvis det hele ramler. Spørg
evt. sparekassen om du kan købe garantbeviserne via en pensionordning. Så
har skattefradraget gjort at du måske kun reelt mister omkring 35% af de
20.000 kr. hvis det skulle ende med katastrofen.

/Jens S., Esbjerg

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-10-10 20:00

Jens S., Esbjerg wrote:

> [...]
> via en pensionordning. Så har skattefradraget gjort at du måske kun
> reelt mister omkring 35% af de 20.000 kr. hvis det skulle ende med

Garantbeviser må være en fordring i kursgevinstskattelovens forstand, og
nu er der generel skattepligt af gevinster (og fradrag for tab) på
fordringer. Så crasher l*rtet, må der være fradrag som kapitalindkomst.

Dette må ikke læses som en anbefaling af at købe garantbeviser i den
nævnte sparekasse. Hvis jeg skulle investere penge i banker, ville jeg
købe børsnoterede aktier, og jeg ville ikke gå ind i engagementer hvor
rentesatsen på indlån eller udlån er afhængig af om man er aktionær eller
garant. Det er en useriøs sammenblanding af to forskellige ting, efter
min mening.

--
Jesper Lund