Micro bliver tandløs :-(
Fra : Ladyinred

Dato : 01-10-10 11:41

Hej

Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet om det herinde tidligere men vores
Micro har en sygdom/overfølsomhed over for bl.a. plak der dannes på
tænderne, det gør at hans tandkød vokser ud over hans tænder.

Det startede i sensommeren 2009, vi opdagede han havde en lille blistagtig
gevækst på hans fortænder. Han fik den fjernet og den blev sendt til
undersøgelse, heldigvis var der ikke noget ondartet i den så vi var
selvfølgelig glade og troede at så var alt under kontrol. Men ØV - tandkødet
hævede mere og mere.
Nu vidste vi jo det heldigvis ikke var noget ondartet men noget skulle der
jo gøres så vi måtte jo afsted til doktor dyr igen.
Vi skulle se om vi kunne standse det eller bare holde det nede med daglig
tandbørstning. Det gik også rimeligt de første måneder men så løb det løbsk
for os - i april i år fik Micro fjernet ialt 14 bisser, alle hans små
fortænder plus to inde bagved.

Vi har indtil nu kunet holde det nede ved daglig tandbørstning indtil for
nylig, men nu har det taget magten fra os igen
I går var vi så nede og få kigget på bisserne. Micro skal ha' alle tænderne
ud - vrææææl, hun vil prøve om han kan beholde sine 4 hjørnetænder.

Det er bare så synd for ham - vi har fået at vide han sagtens kan både spise
tørmad m.m uden bisser - men jeg er skisme så ked af det for ham.
Men det er det eneste man kan gøre for at undgå tandkødet bliver ved at
vokse. I de fleste tilfælde får man tandkøddet under kontrol på den barske
måde.

Er der nogen herinde der har erfaring med den sygdom ?

PS. Micros kuldbror Fredo bor også hos os og hans bisser er flotte

Mange hilsner
Birgit

Fra : Anelise

Dato : 01-10-10 12:13

"Ladyinred" <Ladyiinred@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen herinde der har erfaring med den sygdom ?
>
> PS. Micros kuldbror Fredo bor også hos os og hans bisser er flotte

hej Birgit
øv, hvor ærgerligt, men dog alligevel godt, at der findes en - ganske vist
skrap - behandling af problemet.
Jeg har lige købt disse "tandbørster" til hund og kat, men har endnu ikke
afprøvet dem:
http://tholo.dk/product_info.php/products_id/1885
De skulle angiveligt kunne fjerne plak.
Bruger du en almindelig lille tandbørste, når du børster tænder på din kat?

Venlig hilsen og god bedring til Micro
Anelise

Fra : Ladyinred

Dato : 01-10-10 12:45

> [...]
> De skulle angiveligt kunne fjerne plak.
> Bruger du en almindelig lille tandbørste, når du børster tænder på din

Hej Anelise
Tusind tak for svar og for linket.
Sådan en har jeg ikke set eller hørt om før.
Den tandbørste vi bruger ligner en til småbørn, lille og blød, vi købte den
hos dyrlægen.
Ja det er noget øv men vi må så krydse fingre for det hjælper når bisserne
er ude, vi har fået at vide der er en lille procentdel af kattene det ikke
hjælper 100% på men vi kan ikke gøre andet end håbe på det bedste.

Hvordan går det med din Mille?

Mange hilsner
Birgit

Fra : Anelise

Dato : 01-10-10 18:46

> [...]
> er ude, vi har fået at vide der er en lille procentdel af kattene det ikke
> hjælper 100% på men vi kan ikke gøre andet end håbe på det bedste.

hej igen Birgit
det går heldigvis fint med Mille, i går jagtede hun Lulu, og idag var det
Bølle (der vejer det dobbelte af, hvad hun selv vejer), som hun for efter
Så hun er ved at være helt sig selv igen. Appetitten er også ved at være
normal, jeg har taget hul på den sidste dåse a/d foder, som har været en
medvirkende årsag til, at hun ikke længere er så skarp at kæle for, der er
ved at være lidt mere huld på sidebenene nu.
venlig hilsen
Anelise

Fra : Ladyinred

Dato : 02-10-10 09:39

> [...]
> en medvirkende årsag til, at hun ikke længere er så skarp at kæle for, der
> er ved at være lidt mere huld på sidebenene nu.
Hej igen Anelise
Hvor det glæder mig at høre det går så godt for Mille. Når både appetitten
og jagten efter Lulu er interessante for hende er der ingen tvivl om hun har
det godt
Dejligt at høre
Rigtig god weekend til jer!
Mange hilsner
Birgit

Fra : Allan G

Dato : 01-10-10 20:08

"Ladyinred" <Ladyiinred@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej

Katte der bliver fodret klarer sig vist fint uden tænder.

Kosmos smed selv sine fortænder, han var købt et forkert sted, nej det skrev
jeg ikke, slet slet.

Det er fint at din dyrlæge vil prøve at beholde hjørnetænderne, for de er
gode til at holde kattens tunge lige i munden

Det ser så dumt ud med en tunge hængende ud af siden på en kattemund.
Men igen de kan sagstens gnaske tørfoddet med gummerne alene.

Mvh allan

Fra : Ladyinred

Dato : 02-10-10 09:42

> [...]
>
> Det ser så dumt ud med en tunge hængende ud af siden på en kattemund.
> Men igen de kan sagstens gnaske tørfoddet med gummerne alene.

Hej Allan
Jeg håber og krydser alt for han kan få lov at beholde sine hjørnetænder så
han kan holde tungen lige i munden
Jeg tror bare ikke det kan lade sig gøre, for hans tandkød ser ikke for godt
ud på dem - men man har jo lov at håbe!
Rigtig god weekend.
Mange hilsner
Birgit

Fra : Heidi

Dato : 02-10-10 18:22

<klip det hele>
Den kat jeg kendte der fik fjernet alle tænder, undtagen hjørnetænderne,
klarede sig fint med vådkost og småt tørkost. Jeg har selv en kat med
dårlige tænder, så den vil helst ikke knase tørkosten, så den får
killingefoder, som de nærmest bare kan sluge. Jeg kan dog høre den knaser
dem lidt.
Og til de der vil kommentere at jeg giver en voksen kat
killingefoder...jaja, den er 17 år og på ingen måde overvægtig, så hellere
at den får noget mad end den bliver underernæret :)

Hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

http://choco.dk - Online salg af Summerbird Chokolade
-Når du handler hos os, hjælper du nødstedte dyr, da vores overskud går til
f.eks. Bæklund Kattehjem, WSPA, og vores eget kattehjem, Tullebo
(http://tullebo.dk)

Fra : Ladyinred

Dato : 03-10-10 09:59

> [...]
> killingefoder...jaja, den er 17 år og på ingen måde overvægtig, så hellere
> at den får noget mad end den bliver underernæret :)

Ja jeg har også gjort mig mine overvejelser mht. hvordan vi griber det bedst
an det med foderet specielt lige når han har fået fjernet tænderne.
Jeg tænkte at han skal ha' vådfoder lige de første dage og så kunne man jo
blande hans normale tørmad op i lidt vand så det bliver blødt op.
Når såårene er helet kan vi eksperimentere med bl.a. killingefoder m.m.
Det er bare lidt svært når der vi har to andre misser der er vant til at
kunne spise når de vil.Og jeg ved at hvis det står fremme vil Micro også ha'
noget af det.
Han skal sys så han skal slet ikke ha' noget der kan få syningerne til at
springe op.Han er så glad for mad så jeg ved han vil prøve sin tørmad hvis
han har mulighed for det.

Mange hilsner
Birgit