Et spørgsmål om vægt
Fra : HEME

Dato : 28-09-10 18:24

Hej med jer

Mutter og jeg vil gerne sejle langt væk måske hele vejen rundt, men vand er
jo ikke alt, så jeg ville gerne have en MC med i båden.
Da vi er voksne begge to, dvs. omkring 180 kg tilsammen, så er en 125 cm nok
i underkanten til en tur i bjergene, den skal jo også gerne kunne bæres i
land af to halvgamle mennesker og endelig skal den kunne holde til lidt
saltvand.
Jeg kigget lidt på forskellige cross/offroad maskiner men kan ikke finde ud
af om de er for tunge eller om de kan holde til miljøet.

Skulle der være en af jer der har et par bud på en solid 40-60 hestes cykel
gerne alu, som kunne være egnet til vores brug?

mvh
Henning

evt .mail til 4spam at mail-online dot dk

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 29-09-10 02:15

On 28 Sep., 19:23, "HEME" <n...@email.com> wrote:
> [...]
>
> Skulle der være en af jer der har et par bud på en solid 40-60 hestes cykel
> gerne alu, som kunne være egnet til vores brug?

Honda Trans Alp

Fra : Anders Majland

Dato : 29-09-10 13:40

En af jer må lære at køre den i land ... Hav evt et stykke tov i den og bær
redningsvest for en sikkerhedsskyld

> Honda Trans Alp

Når vægt er et issue vil jeg nok se efter noget etbenet - Yamaha XT350/600,
Suzuki DR eller lign.

/A

Fra : Armand

Dato : 29-09-10 23:33

Den 29-09-2010 14:40, Anders Majland skrev:

> En af jer må lære at køre den i land ... Hav evt et stykke tov i den og
> bær redningsvest for en sikkerhedsskyld

Hæ!
Jeg vil lige citere tilte-listens #146:
(Fra pressen) ... havde lånt stedfaderens motorbåd, som han ville
sejle rundt om Fyn i.
Motorbåden havde en gummibåd på slæb og han mente, at den lille gummibåd
passende kunne bruges som mc-trailer. Operationen gik dog gruelig
galt, da den 34-årige kørte motorcyklen direkte fra broen og ombord i
gummibåden.
Det var mere, end båden kunne klare, og den sank under vægten af
motorcyklen, der endte på havbunden under tre meter vand!

--
Armand.

Fra : kop

Dato : 30-09-10 17:16

.....kan tilslutte mig Yamaha XT 600/660...(ca. 50 hk.) en utrolig robust og
nemt håndtérbar maskine. Har gennemtravlet Kretas bjerge på en sådan.

http://www.youtube.com/watch?v=27AKX-GQhcE

....den du ser min svoger køre på billedet er en Kawaski KLE 500.. ikke nær
så adræt.

kop F800 ST

Fra : HEME

Dato : 30-09-10 18:08

Først tak for svarene!

Måske kan nogen så hjælpe lidt med om fx. Yamaha XT's stel er af aluminium?
Jeg er jo lidt usikker på kombinationen af havvand og almindligt jern
Eller er det så Honda, Suzuki eller Kawasaki man skal vælge?

Jeg synes jo godt om XT 600, og har også læst at det er en slider, desværre
er de jo noget tunge så jeg kan "Højst" have en ombord på skibet, kan jeg
så have mutter med bagpå på tur, eller er den komplet uegnet til 2 personer?

Takker for jeres tålmod, men min 3die alder presser på og udover at det er
mange år siden jeg har kørt MC så jeg glæder mig faktiisk lidt!.
mvh
Henning

Fra : ib tinning

Dato : 30-09-10 21:09

hvor fra i landet er i for jeg bor i albertslund på sjælland og har en honda
transalp så hvis i er her fra øen kunne vi måske mødes og prøve laste /
kører

mvh Ib

Fra : Anders Majland

Dato : 01-10-10 07:33

> [...]
> almindligt jern
> Eller er det så Honda, Suzuki eller Kawasaki man skal vælge?

Jeg har haft en 88'er som jeg kørte hele året på fra 2003 til 2009 - dvs
~6000km hver vinter. Inden jeg købte bare den også præg af at den havde
været ude om vinteren.

Stellet er dit mindste problem. Der var masser af overfladerust på mit
stel - men det var hjulene der var tæret væk så jeg måtte have nye på i
2008. Egerne var ved at gå igennem stellet ...

http://majland.org/blog/?p=31

Prøv at finde en gammel XT hvor ejerne har brugt kræfter på istandsættelse.
Er stellet pulverlakeret og du giver det en dåse dinnitrol indvendigt skal
det nok holde ...

Der har været en til salg på
http://tenere.dk/RC/viewlist.asp?cid=10000&sid=50001 men den er vist væk -
Den eneste xt600 der er nu er en tenere med stor tank og mere kåbe. den er
mindre velegnet end de mer enøgne hvor du bedre kan se hvor du sætter
forhjulet

> [...]
> desværre er de jo noget tunge så jeg kan "Højst" have en ombord på
> skibet, kan jeg så have mutter med bagpå på tur, eller er den komplet

Måske en ny bagdæmper - men der er relativt god plads på dem.

Den DRZ400SM der står til salg samme sted vil jeg mene er for lille til 2
personer af alm nordisk bygning.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-10-10 07:35

Der var en mere jeg ikke havde set - noget som
http://tenere.dk/RC/viewad.asp?id=50001436315100397 En prøvetur kan vel
hurtigt afgøre om i kan være der begge to

Fra : Robert Eriksen

Dato : 01-10-10 12:09

HEME wrote:
> Først tak for svarene!
>
> Måske kan nogen så hjælpe lidt med om fx. Yamaha XT's stel er af aluminium?
> Jeg er jo lidt usikker på kombinationen af havvand og almindligt jern

Det kan vel klares med en plastikgarage fra Louis?

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-09-10 19:49

On Tue, 28 Sep 2010 19:23:31 +0200, "HEME" <no@email.com> wrote:

Hej Henning.

>Jeg kigget lidt på forskellige cross/offroad maskiner men kan ikke finde ud
>af om de er for tunge eller om de kan holde til miljøet.

Jeg har set de yderst kvalificerede svar du har fået på dit spørgsmål,
så jeg vil ikke kloge rundt i "hvilken model".

Derimod fik det mig i "tænkemode", idet der er flere udfordringer
forbundet med at have sådan en tingest med om bord.

For det første er det nok ikke særlig let at laste og losse en 150-200
Kg jernhest - OK, det lader sig vel løse, men ikke uden en vis baksen.
Desuden fylder den en vis del om bord, og skal surres forsvarligt for
ikke at blive drivanker i første storm.

For det andet tror jeg ikke at overfladebehandlingen på en MC holder
ret længe i salttåger før den ikke kan holde jernmusene ude længere.
Altså er der en vedligeholdelsesopgave der nemt kan gå hen og blive en
belastning, og det er vel ikke for at blive "sejlende MC mekker" at du
vil kloden rundt

Det næste er så, at indkøbet af en brugt MC i Danmark pga. den danske
afgift er væsentligt højere end en tilsvarende model vil koste næsten
alle andre steder på jorden.

Jeg reor du kan købe en MC i de byer du vil gæste i længere tid og
sælge den igen når i lægger fra, substituært leje en MC for kortere
perioder til samme pris som det vil koste at slæbe ekvipagen med fra
Danmark.
Det med at leje har tillige den fordel at vedligeholdelsen er overladt
til andre, og fingrene forbliver mælkehvide

Du kan jo prøve at kigge på MC lejepriser på nettet før du bestemmer
dig.

Det eneste i på den måde behøver at slæbe med er lidt fornuftig MC
beklædning incl. hat, støvler og handsker.

Og så for i øvrigt god tur fra en der er pensionist om 1 måned
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750

Fra : Knud Dam

Dato : 30-09-10 20:42

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> sælge den igen når i lægger fra, substituært leje en MC for kortere
> perioder til samme pris som det vil koste at slæbe ekvipagen med fra

Det lyder som en rigtig god løsning.

> Og så for i øvrigt god tur fra en der er pensionist om 1 måned

Så bliver der tid til interesserne ...

; - )

KD

Fra : HEME

Dato : 30-09-10 21:07

Jamen jeg takker da også for dit synspunkt Steen, omend du betræder sten jeg
har været på inden jeg luftede mine spørgsmål, hvorfor de derfor også
behøves uddybet lidt ift. det allerede besvarede.

Jeg kan såmænd godt leve med at lakken går af cyklen, men ikke med at
stellet bryder sammen pgr. tæring, hvorfor et alustel vil være et stort
plus, men om der er nogen der kender til "lette" cykler som kan/er
registrerede og er lavet af alu, så ville jeg gerne høre lidt om det.

mvh
Henning

PS: Steen har du planlagt din 3. alder?
Det er underligt, på min arbejdsplads er der en hel del mennesker der har
passeret de 60 og når man taler med dem om deres kommende år, så har de ikke
gjort sig en eneste tanke om livet når de ikke mere skal stå op og tage på
arbejde.

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-09-10 21:30

On Thu, 30 Sep 2010 22:06:57 +0200, "HEME" <no@email.com> wrote:

Hej Henning.

>Jamen jeg takker da også for dit synspunkt Steen, omend du betræder sten jeg
>har været på inden jeg luftede mine spørgsmål, hvorfor de derfor også
>behøves uddybet lidt ift. det allerede besvarede.

Det var blot hvad en luddoven karl som jeg kunne finde på
Og så har jeg en vis angst for ældre "knallerter" der ikke har kørt en
season således at alle nykker er pillet ud

> [...]
>plus, men om der er nogen der kender til "lette" cykler som kan/er
>registrerede og er lavet af alu, så ville jeg gerne høre lidt om det.

Jeg er helt enig i at et aluminium stel vil klare sig bedre i
salttåger idet det normalt er eloxeret og dermed meget resistent over
for saltet.
Du bør dog pille de vigtigste bolte ud og give dem et skud fedt inden
rejsen.

> [...]
>gjort sig en eneste tanke om livet når de ikke mere skal stå op og tage på

Både og.
Jeg har ikke rejsefeber - Jeg har rejst meget i mit arbejdsliv, så den
lyst er styret.
Jeg har et gammelt hus, et fint lille værksted hvor der kan skrues i
MC samt en hobby som radioamatør, så det basale er på plads

Det er et par år siden jeg skulle været gået, men jeg kunne ikke finde
døren
I morgen har jeg 40 års jubilæum og benytter lejligheden til at takke
af.
Så må vi se hvad jeg finder på, og hvis jeg ikke kan holde det ud kan
jeg jo altid finde et job igen, men dertil kommer det nok næppe

Fra : HEME

Dato : 01-10-10 21:27

Jeg vil gerne endnu engang sige tak for alle svarene, nogen af dem havde jeg
ikke skænket en tanke (eger der ruster væk,uha) og at "forstærke"
bagfjederen. Tak for svarene allesammen, jeg finder ud af noget. En var så
venlig at tilbyde at teste en lastning/losning. Fint tilbud! Jeg har endnu
ikke købt den båd jeg ønsker mig (Amel Supermaramu 52", hvis nogen er
nysgerrige) jeg er nærmere ude i de endelig overvejelser om jeg overhovedet
kan realisere sådan en fyr ombord, herunder sejle rundt med den og få den i
land/retur når det er nødvendigt og så selvfølgelig om den kan holde til
det, saltvand kommer ind overalt på en båd i små (forhåbentlig kun det)
mængder.

Min tanke var at få lavet et stativ i syrefast stål og sætte agter på båden,
og så med enten en glasfiberkasse uden om eller som foreslået en
plastikgarage fra Louis. Et par hundrede kg agter ændrer ikke meget på en 16
tons båds sejlegenskaber, så det kunne nok gå.

Tak for input, ideer og advarsler.

mvh
Henning

PS Sten: Tillykke med dit 40 års jubilæum, hvordan har du kunne holde det ud

(OZ1DAN)

Fra : BoA

Dato : 01-10-10 21:52

Den 01-10-2010 22:27, HEME skrev:
.....klip
> [...]
> kan realisere sådan en fyr ombord, herunder sejle rundt med den og få den i
......klip

Jeg kommer til at tænke på, om det på en båd af den størrelse ikke ville
være nemmest at rigge an med en hejs på bommen eller lignende, som man
ofte gjorde før i tiden for at søsætte storbåden fra dækket. Jeg har
også en gang set en fin kran-david med spil til at få en tung elektrisk
kørestol til/fra borde.

Med bedste ønsker om en fantastisk tur !

BoA

Fra : Hekto

Dato : 01-10-10 06:08

On Oct 1, 8:34 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Der var en mere jeg ikke havde set - noget somhttp://tenere.dk/RC/viewad.asp?id=50001436315100397En prøvetur kan vel
> hurtigt afgøre om i kan være der begge to

En anden mulighed ... billig, enkel ... 2 stk. offroad-knallerter
(50cc). De vejer ikke alverden, er simple og kan peppes lidt.

--

/Hekto