Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D7000 og støj
Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-09-10 05:28

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-09-10 12:14

On 2010-09-26 06:27:57 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> http://www.naturapics.com/809-sample-iso-du-nikon-d7000.html
> Samples her ser interessante ud. Næsten bedre end mit nuværende.

Hvis folk nu vidste hvad dit nuværende er, så havde det måske givet
mening. I JPG i kameraet er de fleste nye kameraer gode til at fjerne
støj (og detaljer). Vent til der kommer ordentlige tests med at udtale
dig.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-11-10 01:47
Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-11-10 12:52

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Test bekræfter samples, selvom der altid er hoveder, der skal kavle op:

Hvem har kaglet op ?

> http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/All-tested-sensors/Nikon/D7000

Det ser rigtigt flot ud - imponerende af en APS-C sensor.
Og dynamic-range er flot lineær op til 14 blænder (svarende til dens A/D
konverter) - endda lidt bedre end Nikon D3X, som ellers har været ene om
det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-11-10 18:09

On 2010-11-09 01:47:11 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Test bekræfter samples, selvom der altid er hoveder, der skal kavle op:
>
> http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/All-tested-sensors/Nikon/D7000
http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Sensor-rankings

Målingerne

viser at der er ca. 1 blændes forskel i støj mellem D7000 og den gamle
full frame D3/D700. Visuelt kan det godt se anderledes ud. DR er bedre
på D7000 ved ISO 100 og 200 og ellers det samme. D3s har også dårligere
DR ved ISO 200 end D7000, men til gengæld betydeligt bedre fra ISO 1600
og op. D300s er ca. 1/2 blænde dårligere mht. støj end D7000. Canon 7D
ligger i støjmålingerne meget tæt på D300s. Ved lav ISO er D7000 bedre
end 7D i DR men fra ISO 800 og op er de tæt på hinanden og en del bedre
end D300s.

Hvilken praktisk betydning det har eller hvad man ser kan man få et
indtryk af ved at downloade RAW filer fra Imaging Resource. Ved et kig
i Lightroom ser billederne fra 7D en smule mere detaljerede og skarpe
ud end D7000 (marginelt) og D7000 en smule mindre støj. Så har man dem
ikke ved siden af hinanden ville man nok ikke se det (altså hverken
forskel i opløsning/detaljer og støj).

Iøvrigt blev Pentax K-5 målinger også frigivet samtidig med D7000 er de
er stort set identiske med D7000. Det er jo flot med de fremskridt i
kvalitet, men ift. full frame ligger crop kameraer ca. en blænde bagud
i støj og tilsvarende i opløsning og detaljegengivelse (som jo slet
ikke er medtaget i disse målinger). Ligesom MF selvfølgelig ligger
tilsvarende over full frame 35mm formatet. Nu venter vi bare på at
Lu-La vil lave en artikkel om at D7000 giver ligeså gode billeder som
et P65 Phase One i print op til A2 (husk G10 sammenligning med MF) :)
Og at D7000 har en blænde bedre DR end et P65. Forøvrigt giver Pentax
645D på 40MP stort set samme total score som D7000! Man kan roligt sige
at der er billedkvalitet til forskel så det vil noget. Så mht. målinger
så skal de tages med et gran salt sådan som Michael Reichmann meget
fornuftigt sagde på et tidspunkt om MF målinger at de svarede altså
ikke ret godt til det man så. Målinger er godt men kan ikke stå alene.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-11-10 18:43

Den 09-11-2010 18:08, Hans Kruse skrev:
> Målinger er godt men kan ikke stå alene.

Næ, det er rigtigt, men i fodbold afgør de nu kampen. Og det er da
morsomt at se sit "mærke" i toppen:

http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Sensor-rankings

under såvel FF som aps-c

Ej, jeg er enig. Forskellene har ingen betydning til mit brug.

PS
Nu har vi sku bestilt Islandsturen og en bil, der burde nå frem - glæder
os allerede

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-11-10 20:55

On 2010-11-09 18:42:52 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Næ, det er rigtigt, men i fodbold afgør de nu kampen. Og det er da
> morsomt at se sit "mærke" i toppen:
>
> http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Sensor-rankings
>
> under såvel FF som aps-c

Når jeg ser toppen så er der P65 og så Nikon D3X. De er adskilt at ét
point :) Så er alt vist sagt om det system. Målinger er godt, men man
skal kunne tolke målinger og det er også godt at skelne mellem mål og
så målinger ;)

> Ej, jeg er enig. Forskellene har ingen betydning til mit brug.

Jamen dit D700 er en hel blænde bedre en D7000 og det er da ikke uden
betydning, hvis man tager billeder i low light. Prøv også at gå ind
under objektivmålinger og se forskellen mellem dit D700 og f.eks. et
D300s. Det er heller ikke uden betydning, hvis man udnytter det til
pænt store print.

> PS
> Nu har vi sku bestilt Islandsturen og en bil, der burde nå frem -
> glæder os allerede

Til lykke med det. Husk at få kameraet med og stativ :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-11-10 21:06

On 2010-11-09 18:42:52 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Næ, det er rigtigt, men i fodbold afgør de nu kampen. Og det er da
> morsomt at se sit "mærke" i toppen:
>
> http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Sensor-rankings

Det er sgu sjovt med de rankings. Prøv at slå op under landscape:
Rangfølgen er flg.

Pentax K-5, D7000, D3X, Fujifilm S5 Pro, Fuji S3 Pro, Phase One P40
Plus og så Phase One P65 Plus :) Mit Canon kommer helt nede på 27'ende
pladsen så det må nærmest være det samme som at sige at den ikke kan
tage billeder af landskaber :) Da opløsning er helt udeladt så er det
ikke så mærkeligt at der kommer totalt absurde rangfølger. Der må være
nogen ude hos Phase One på Frederiksberg der sidder og hulker af grin.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-11-10 21:31

Den 09-11-2010 21:05, Hans Kruse skrev:

> [...]
> ikke så mærkeligt at der kommer totalt absurde rangfølger. Der må være
> nogen ude hos Phase One på Frederiksberg der sidder og hulker af grin.

Ja, rankings er oftest misvisende uanset sammenhængen.

Fra : jagge

Dato : 09-11-10 21:49

> Ja, rankings er oftest misvisende uanset sammenhængen.

Problemet er vel nærmere at alle forsøger at bruge dem til at forsvare
egne indkøb.

Hvis der er en blænde til forskel for konkurrenten har det "ingen
betydning", hvis det er til fordel for ens eget så er det nok rigtigt
nok.

Temmelig komisk.

Det der står tilbage er at D7000 og K5 ser ud til at have fået en
aldeles fremragende sensor der sætter pres på konkurrenterne. Som nu
siger at det ikke betyder noget i praksis ;0)

MVH

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-11-10 23:35

On 2010-11-09 21:49:16 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> aldeles fremragende sensor der sætter pres på konkurrenterne. Som nu
> siger at det ikke betyder noget i praksis ;0)

Jeg ved ikke om du har set komikken?

At D7000 og K5 har fået en god sensor er ligesom småtingsafdelingen
ift. den absurde rangorden.

Fra : Jens G

Dato : 10-11-10 16:38

On Tue, 09 Nov 2010 18:42:52 +0100, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Næ, det er rigtigt, men i fodbold afgør de nu kampen. Og det er da
> [...]
Ja,- Nikon klarer sig rigtigt godt.
Men Pentax K-5 er da det bedst placerede aps-c.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Allan

Dato : 09-11-10 17:55

Den 26-09-2010 06:27, Soeren Friberg skrev:
> http://www.naturapics.com/809-sample-iso-du-nikon-d7000.html
> Samples her ser interessante ud. Næsten bedre end mit nuværende.

Ja, det er lovende ud.
Da jeg er vidende om, at du har et 700, der tilsyneladende har samme
fysiske dimensioner, vil jeg gerne spørge dig om du er tilfreds med at
kameraet nærlig ingen greb har til venstrehånden og har du vænnet dig
til det. Altså kan man holde fast i det?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-11-10 18:23

Den 09-11-2010 17:54, Allan skrev:

> [...]
> kameraet nærlig ingen greb har til venstrehånden og har du vænnet dig
> til det. Altså kan man holde fast i det?

Jeg er særdeles tilfreds med det kamera. Det opfylder præcis mine krav.
Sommetider anvender jeg det sammen med en MB-D10. Andre gange, hvor jeg
ønsker mindre størrelse og måske mere diskretion, anvender jeg uden.
Selvfølgelig har du det bedste greb med MB-en på.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-12-10 00:29

Den 26-09-2010 06:27, Soeren Friberg skrev:
> http://www.naturapics.com/809-sample-iso-du-nikon-d7000.html
> Samples her ser interessante ud. Næsten bedre end mit nuværende.

Ja, samples talte for sit tydelige sprog vedrørende støj og dpreview.com
konkluderer da også omkring støj:

"Arguably the best high ISO performance of any current APS-C DSLR"

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page22.asp

Fra : smiley

Dato : 03-12-10 03:49

On 03-12-2010 06:29, Soeren Friberg wrote:

> [...]
> konkluderer da også omkring støj:
>
> "Arguably the best high ISO performance of any current APS-C DSLR"

Ja men det lader til den støjfrihed kommer med
en pris, på samme måde som 1d2 da den kom frem.
En anmelder beskriver d7000 som overraskende blød.
På 1d2 handlede det vidst om et kraftigt anti aliasing
filter, hvad der skyldes blødheden på d7000 ???

Men ellers spiller den næsten lige op med kameraer
der er 3-4 gange dyrere på DXO. Selvom Sony slt 55
skorer marginalt lavere på Dxo, så er dens teknologi
så interessant og prisen er så lav at folk burde
over veje den i stedet. Tjek også action filmen
optaget med slt55 på Luminous, mind blowing !!

Det glæder mig at dslr der koster en direktør løn
nu blir "overhalet" af kameraer der kan betales af
en hjemløs. Gad vidst hvad proff serien byder på
ved næste opgradering, humm..
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-10 10:12

On 2010-12-03 03:49:14 +0100, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> På 1d2 handlede det vidst om et kraftigt anti aliasing
> filter, hvad der skyldes blødheden på d7000 ???

Det samme er Canon 7D beskyldt for. Til en vis grad kan det nok skyldes
den efterbehandling der laves. F.eks. bruger dpreview ikke ACR
optimalt. De bruger ikke input sharpening men derimod laves der noget i
Photoshop i stedet. Det skyldes iflg. deres kommentar at forskellige
kameraer håndteres forskelligt i ACR's sharpening. Det har jeg aldrig
hørt om, men skal ikke betvivle det uden videre. Iøvrigt vil de nye
input sharpening algoritmer i Lightroom og ACR gøre en del af de gamle
kommentarer ugyldige.

> [...]
> så interessant og prisen er så lav at folk burde
> over veje den i stedet. Tjek også action filmen
> optaget med slt55 på Luminous, mind blowing !!

Så vidt jeg husker har dette kamera sine issues med AF så det er nok
ikke et kamera for alle.

> [...]
> nu blir "overhalet" af kameraer der kan betales af
> en hjemløs. Gad vidst hvad proff serien byder på

Jeg skal være den sidste til ikke at hilse alle forbedringer og også
lavere priser på produkter velkomment, men f.eks. DxO's rangorden
indenfor landskabskategorien er direkte til at falde om at grin over.
Atr tro at en Phase One P65+ er overhalet på nogensomhelst måde at
D7000 er totalt latterligt så længe vi taler om billeder man reelt kan
tage med P65+. Jeg har kigget på RAW filer fra D7000 og har lidt svært
ved at se det helt fantastiske, men vil kigge noget mere på dem og
måske poste en sammenligning med Canon D60 eller 7D og lidt Sony.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-10 13:58

On 2010-12-03 03:49:14 +0100, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> På 1d2 handlede det vidst om et kraftigt anti aliasing
> filter, hvad der skyldes blødheden på d7000 ???

Jeg kiggede på RAW filerne i ISO 100 for D7000 og jeg synes dpreview
sharpening er lige lovlig blød til at vise de detaljer der findes. De
bruger USM med radius 0.6 og amount 100.

Jeg downloadede RAW filerne fra Dpreview og behandlede dem i Lightroom 3.3RC

Her er en detalje med samme sharpening som Dpreview
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836044/original

og her med input sharpening i LR sat til amount 80, radius 0,7, detail
25 masking 10
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836043/original

Det er helt tydeligt at D7000 ikke er blød, hvis man giver den en efter
min mening mere korrekt input sharpening. Alt efter temperament kan man
jo give lidt mere eller mindre.

Her er Canon 60D med samme parametre
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836131/original

Så blødheden skyldes Dpreviews sharpening parametre.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-10 15:00

On 2010-12-03 00:29:17 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> dpreview.com konkluderer da også omkring støj:
>
> "Arguably the best high ISO performance of any current APS-C DSLR"

Som nævnt i forrige indlæg i denne tråd, så har jeg downloadet RAW
filerne fra Dpreview og lavet en lidt anden behandling

Her er D7000 ISO 6400 sharpening a=60,r=0,7,d=25,m=25 ingen luminance
støjreduktion
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836463/original

Canon 60D
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836464/original

Nikon D300s
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836465/original

Sony A55
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836466/original

Og en anden detalje med mere skygge for alle kameraerne i samme
rækkefølge og samtidig er luminance støjreduktion sat til 20 for alle
kameraer.
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836505/original
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836506/original
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836507/original
http://www.pbase.com/hkruse/image/130836509/original

Jeg synes det er ret små marginaler der skiller og efterbehandling og
teknik kan nok maskere disse forskelle fuldstændigt vil jeg tro. Det er
fantastisk med fremskridt, men man skal også forholde sig realistisk i
forhold til forskelle som disse.