Fripladstilskud =?
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-10 12:31

Vores datter går i 8 kl, og som jeg plejer sørger jeg fripladstilskud.
Vi har være skilt siden 2002, med fælles Forældremyndighed og vores
datter har altid haft bopælsasdresse hos mig.

Nu er der åbenbart kommet nye ansøgningsskemaer, hvor de også vil have,
at når der er fælles Forældremyndighed, så skal begge forældre underskrive
blanketten.

Det kom bag på mig, hvad nu hvis forældrerne ikke kan snakker
og samarbejde sammen, så vil den forældre hvor barnet har bopælsasdresse
jo ikke kunne ansøge om fripladstilskud... ?

Sådan har det aldrig været før.

Hvem har strikket disse inkompetente regler sammen ?

Jeg kan ikke finde noget om det via google heller
ikke inde på http://www.kk.dk

Mvh Kim
Bopæl: københavns kommune
P.S. Heldigvis snakker vi med hinanden.

Fra : DiamantSten

Dato : 25-09-10 15:54

"Kim" skrev:

> Hvem har strikket disse inkompetente regler sammen ?

Rolig nu!
Der folk der villige til lægge penge i din lomme uden at du skal levere
et tilsvarende stykke arbejde. Så længe du ikke gider/evner at tjene de
penge der skal til at forsørge dine børn, kan du godt udvise en mere
ydmyg holdning. Tak.

Fra : MetteM

Dato : 01-10-10 16:34

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Sådan har det aldrig været før.
>
> Hvem har strikket disse inkompetente regler sammen ?
>
> Jeg kan ikke finde noget om det via google heller

Jeg har fundet følgende på:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Oversigt_over_nogle_af_de_nye_regler_i_foraldreansvarsloven.asp :

Den forælder, som barnet har bopæl hos, kan træffe afgørelse om overordnede
forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet bopælen skal være, jf.
§ 3, stk. 1. Bopælsforælderen træffer således bestemmelse om den direkte
daglige omsorg, daginstitution, skolepsykolog, almindelige lægeundersøgelser
og behandlinger, børnesagkyndig rådgivning, fritidsaktiviteter, der ikke er
risikobetonede, og indenlandske flytninger.

Forældrene skal dog fortsat være enige om væsentlige beslutninger vedrørende
barnets liv, f.eks. væsentlige medicinske indgreb, valg af skoleretning og
videreuddannelse, skolefritidsordning, risikobetonet fritidsaktivitet, som
f.eks. dykning, boksning, motorsport, bjergbestigning e.l., hvor der er stor
risiko for skader, religion, navnevalg, pas og flytning til udlandet,
herunder Færøerne og Grønland.

I praksis vil begge forældre kunne træffe de dagligdags beslutninger for
barnet, f.eks. om mad, tøj, sengetider mv. Det afgørende i den forbindelse
er, hvem barnet opholder sig hos. Den forælder, som i situationen er nærmest
til at træffe beslutningen, har kompetencen hertil.

- umiddelbart vil jeg personligt tolke ovenstående til at de ikke behøver
begge forældremyndighedsindehaveres underskrifter, idet der ikke er tale om
væsentlige ændringer/beslutninger for barnets liv.

/Mette