pc i uopvarmet lagerhal
Fra : Leif Neland

Dato : 24-09-10 09:22

En almindelig kontor-pc står i en uopvarmet lagerhal, og er slukket udenfor
arbejdstiden.

Lyder det ikke ret usundt? Bør man lade den være tændt hele tiden,
ihvertfald til vinter?

Leif

Fra : Henning

Dato : 24-09-10 12:09

On Fri, 24 Sep 2010 10:22:00 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

>En almindelig kontor-pc står i en uopvarmet lagerhal, og er slukket udenfor
>arbejdstiden.
>
>Lyder det ikke ret usundt? Bør man lade den være tændt hele tiden,
>ihvertfald til vinter?

Så længe der ikke er fugtigt, betyder det ikke noget. Driver fugten
ned af vinduerne ville jeg nok overveje en anden løsning, ellers er
det ligegyldigt.

Fra : Rado

Dato : 24-09-10 13:42

wrote:

>En almindelig kontor-pc står i en uopvarmet lagerhal, og er slukket udenfor
>arbejdstiden.
>
>Lyder det ikke ret usundt? Bør man lade den være tændt hele tiden,
>ihvertfald til vinter?

Den holder muligvis længere. Dengang Commodore 64 var populær sagdes
det at de holdt længere hvis man lod dem stå tændt hele tiden, fordi
den konstante opvarmning og nedkøling af chipsene ved tænd og sluk fik
materialerne de var lavet til at trække sig sammen og udvide sig,
hvilket med tiden nedbrød dem. Men om det er korrekt og i så fald også
gælder for moderne computere skal jeg ikke kunne sige.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-09-10 15:45

On Fri, 24 Sep 2010 14:42:03 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>hvilket med tiden nedbrød dem. Men om det er korrekt og i så fald også
>gælder for moderne computere skal jeg ikke kunne sige.

Men tog det så ikke til gengæld livet af strømforsyningen - den havde
det med at få åndenød?
--
OV1A Jens

Remember, If you're not in bed by 22:30..... go home!

Fra : Rado

Dato : 25-09-10 09:22

On Fri, 24 Sep 2010 16:45:03 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Men tog det så ikke til gengæld livet af strømforsyningen - den havde
>det med at få åndenød?

Aner det ikke - har ikke selv prøvet det. Og har iøvrigt aldrig haft
problemer med Commodores strømforsyninger.

Fra : Kenneth

Dato : 05-11-10 23:34

Rado wrote:
> Aner det ikke - har ikke selv prøvet det. Og har iøvrigt
> aldrig haft problemer med Commodores strømforsyninger.

Så har du aldrig haft en 1541-II

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-09-10 19:25

Rado wrote:

> [...]
> hvilket med tiden nedbrød dem. Men om det er korrekt og i så fald også
> gælder for moderne computere skal jeg ikke kunne sige.

Men priserne på strøm kontra priserne på PC'ere, og med den løbende
tekniske udvikling på PC'ere in mente, er jeg villig til at korte lidt af
deres levetid mod at spare 2/3 af strømforbruget..

--
Jesper Lund

Fra : Rado

Dato : 25-09-10 09:24

On 24 Sep 2010 18:25:10 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Men priserne på strøm kontra priserne på PC'ere, og med den løbende
>tekniske udvikling på PC'ere in mente, er jeg villig til at korte lidt af
>deres levetid mod at spare 2/3 af strømforbruget..

Det er så en anden ting. Men til gengæld bidrager den jo så til
opvarming af lokalet, al strømmen bliver jo i den sidste ende til
varme.

Fra : Jet

Dato : 25-09-10 03:09

On 24 Sep., 11:22, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
> [...]
> arbejdstiden.
>
> Lyder det ikke ret usundt? Bør man lade den være tændt hele tiden,

Hvad siger Arbejdstilsynet til at en kontoransat arbejder i et
uopvarmet lokale ?

Fra : Hauge

Dato : 25-09-10 10:39

Jet skrev:
> Hvad siger Arbejdstilsynet til at en kontoransat arbejder i et
> uopvarmet lokale ?

Hvem snakker om en kontoransat?

Der findes steder hvor man kan have brug for en pc, som ikke direkte er
et kontor.

Men ellers kan du jo spørge tilsynet, hvis du har den interesse.

/Hauge

Fra : Max

Dato : 25-09-10 14:47

Hej Jet

> Hvad siger Arbejdstilsynet til at en kontoransat arbejder i et
> uopvarmet lokale ?

Det siger AT da ikke noget til.

Max

Fra : Ivar

Dato : 26-09-10 09:56

Jet skrev:

> Hvad siger Arbejdstilsynet til at en kontoransat arbejder i et
> uopvarmet lokale ?

Hvis du vil noget i denne verden, skal du nok starte med at lære
at forstå et stykke tekst.

Fra : cykelsmeden

Dato : 25-09-10 11:08

Den 24-09-2010 10:22, Leif Neland skrev:
> En almindelig kontor-pc står i en uopvarmet lagerhal, og er slukket udenfor
> arbejdstiden.

optimalt!

> Lyder det ikke ret usundt? Bør man lade den være tændt hele tiden,
> ihvertfald til vinter?
Næ, den forbruger bare energi, men det kan ikke mærkes i hallen.

eneste problem man skal være opmærksom på, er hvis kulden bliver så
kraftig at blæserne (cpu og chassis) ikke vil køre grundet stiv olie.

finn

Fra : Rado

Dato : 25-09-10 12:14

On Sat, 25 Sep 2010 12:08:28 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Næ, den forbruger bare energi, men det kan ikke mærkes i hallen.

Hvis hallen er tilstrækkelig godt isoleret kunne man teoretisk set
godt varme den op med en PC.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-09-10 17:04

Den 25-09-2010 13:13, Rado skrev:

> Hvis hallen er tilstrækkelig godt isoleret kunne man teoretisk set
> godt varme den op med en PC.

Og det er den bestemt ikke her...

Leif

Fra : Ivar

Dato : 26-09-10 10:43

Leif Neland skrev:

> [...]
> arbejdstiden.

> Lyder det ikke ret usundt? Bør man lade den være tændt hele tiden, ihvertfald

Der er to ting der har betydning: hvor høj bliver luftfugtigheden,
og hvor lav bliver temperaturen.

Det er et problem, hvis luftfugtigheden bliver over 80%, så kan der
opstå problemer med kondensering. Luftfugtigheden bliver især
høj, hvis der er stor forskel på dag- og nattemperaturer. Hvis
det er tilfældet bør den være tændt altid.

Standard komponenter i en PC er dimensioneret til temperaturer ned
til 0 grader. Hvis temperaturen kommer under dette bør den være
tændt altid, da opvarmningen i computeren vil holde temperaturen
højere lokalt. Man bør ikke tænde en computer, der er under
0 grader.

Ivar Magnusson

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-09-10 14:41

Den 26-09-2010 11:42, Ivar skrev:

> [...]
> høj, hvis der er stor forskel på dag- og nattemperaturer. Hvis
> det er tilfældet bør den være tændt altid.
selvf. en teori!! - men kondens(= destilleret vand) giver sjældent
problemer på elektronik. Det damper bare af!

> [...]
> tændt altid, da opvarmningen i computeren vil holde temperaturen
> højere lokalt. Man bør ikke tænde en computer, der er under
referencer?

Har selv haft adskillige maskiner(pc'er) ståede i uopvarmede haller uden
problemer med opstart, selv efter -16 grader

fakta er at pcens elektronik holder flere gange længere ved -10 ambient
end ved stuetemperatur!

//finn

Fra : Ivar

Dato : 26-09-10 19:11

cykelsmeden skrev:

> selvf. en teori!! - men kondens(= destilleret vand) giver sjældent problemer
> på elektronik. Det damper bare af!

Vandet er som destilleret vand, men støv og skidt gør, at det bliver
ledende. Det er ikke teori, men kendt fra praktisk erfaring.
Tro mig, eller læs dine brugsanvisninger, hvor der stort set altid
står "non-condensing"

> referencer?

Standard kredse er specifiseret til det industrielle (IND)
temperaturområde, som er fra 0 til 70 grader. Mange kredse kan også
fås til det MIL-specificerede, som er fra -25 til 125 grader, men
man kan tage som givet, at kredsene ikke alle har det store
temperaturområde. Ofte er der kredse der har mindre område end
det industrielle. Prøv at kigge i databladene. Her er for
Pentium Dual Core, der er minimums temperaturen 5 grader.
http://download.intel.com/design/processor/datashts/320467.pdf

Selvom temperaturene er under producenternes kan man være heldig
at computeren virker. Producenter af elektronik der skal være
i udendørs skabe tager ingen risiko, og bruger komponenter
er tilpasset temperaturen. At du tager chancen, er din egen sag.

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-09-10 13:24

Den 26-09-2010 20:10, Ivar skrev:

> [...]
> i udendørs skabe tager ingen risiko, og bruger komponenter
> er tilpasset temperaturen. At du tager chancen, er din egen sag.

Nu var konditionen jo at computeren virker i den temperatur den står i,
men OP var bange for at den ville tage skade af at stå i den uopvarmede
hal. DET VIL DEN IKKE!
Elektronikken vil også holde væsentligt længere end hvis den står i en
varm korridor. Det uanset den varme PCen vil tilføre lagerhallen

ad kondensen:
hvad skulle iøvrigt foranledige kondens i en pc, hvor PCen til enhver
til vil være mindst samme temperatur som omgivelserne? Kondens dannes op
ad en kold flade, hvis luftfugtigheden er høj på den varme side.

//finn

Fra : Ivar

Dato : 27-09-10 20:03

cykelsmeden skrev:

> Nu var konditionen jo at computeren virker i den temperatur den står i, men
> OP var bange for at den ville tage skade af at stå i den uopvarmede hal. DET
> VIL DEN IKKE!

Det er rimeligt uinteressant, hvis den bliver ødelagt når man tænder
den. Konteksten er en pc der står i uopvarmet lagerhal, som bliver
brugt om dagen, men slukket om natten. Det pontentielt skadelige er
at tænde en kold computer, derfor skal man undersøge det forhold.

> [...]
> være mindst samme temperatur som omgivelserne? Kondens dannes op ad en kold
> flade, hvis luftfugtigheden er høj på den varme side.

Du mangler noget basal viden. Der opstår kondens når temperaturen
falder, så den relative luftfugtighed kommer op på 100. Det kan enten
ske lokalt, som man kender det fra en kold rude, eller generelt, som
det sker, når duggen falder. Hvis man holder computeren tændt, sker
der det modsatte af dug på en kold rude. Komponenterne er varme,
så lokalt er luftfugtigheden lavere end generelt i lokalet.

Jeg vil lige gentage hvad jeg skrev i starten. Det er problematisk
hvis luftfugtigheden kommer over 80, eller hvis temperaturen
bliver under 0 grader.

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-09-10 10:51

Den 27-09-2010 21:02, Ivar skrev:
> Du mangler noget basal viden.
og du kan ikke konkludere ud fra facts:

> [...]
> der det modsatte af dug på en kold rude. Komponenterne er varme,
> så lokalt er luftfugtigheden lavere end generelt i lokalet.

- og danner derfor ikke kondens!!
- ih, vi er så uendeligt enige.

på intet tidspunkt kan man antage at PCen er "koldere" end omgivelserne,
og dermed få dannet kondens.
Enten er den slukket, =mindst samme temp. som omgivelserne = ingen kondens
eller er den tændt, =højere temperatur med samme luft, dermed mindre
relativ fugt% = ingen kondens

//finn

Fra : Hauge

Dato : 28-09-10 14:16

cykelsmeden skrev:
> på intet tidspunkt kan man antage at PCen er "koldere" end omgivelserne,
> og dermed få dannet kondens.

Sagtens, hvis der er en dør fra et varmere rum der går ud til det
uopvarmede, så trækkes der varm og fugtig luft derud når døren åbnes.
Hvad sker der så?
Selvom computeren er varm, kan den sagtens være koldere end
kondenspunktet, når den varme og fugtige luft kommer derud.

Mvh Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-09-10 15:12

Den 28-09-2010 15:16, Hauge skrev:

> [...]
> Selvom computeren er varm, kan den sagtens være koldere end
> kondenspunktet, når den varme og fugtige luft kommer derud.
Du lagde vist ikke mærke til at det var en hal den stod i!

//finn

Fra : Hauge

Dato : 28-09-10 15:30

cykelsmeden skrev:
> Du lagde vist ikke mærke til at det var en hal den stod i!

Du lagde ikke helt mærke til hvad jeg skrev, selvom du citerede det.

Nu findes der også haller, med kontorer der støder op til, eller har
udgang til.

Jeg kan ikke vide om der på nogen måde er en tilstødende kontor, men
uanset hvad, så er det en mulighed der vitterligt findes, så for andre
der læser denne tråd, er det med et tilstødende kontor nok en mulighed
der *kan* give den føromtalte varme og fugtige luft.

I hvert fald i den virklighed hvor jeg kommer, ved selvfølgelig ikke med
dig.

/Hauge

Fra : Ivar

Dato : 28-09-10 20:59

cykelsmeden skrev:

> på intet tidspunkt kan man antage at PCen er "koldere" end omgivelserne

Det behøves den heller ikke at være for at der dannes kondens.
Hvis luftfugtigheden er høj i lokalet, og temperaturen falder
yderligere.

Jeg gidder ikke gentage mig selv mere. Hvis du mener at du har en
pointe, synes jeg at du skal skrive til alle producenterne af
elektronik, og fortælle dem at de ikke behøves at skrive maksimal
luftfugtighed i deres produktbeskrivelser.

Har du bestået andet end den lille kædestrammer-prøve?