killinger
Fra : Essox

Dato : 23-09-10 08:57

Hjælp, vores kat vil ikke kendes ved sine killinger mere, de er ca 2-3
uger gamle, hvad gør jeg, kan jeg evt. bruge modermælkserstatning, eller
hvad??

Fra : Ragna

Dato : 23-09-10 09:08

Essox skrev:
>Hjælp, vores kat vil ikke kendes ved sine killinger mere, de er ca 2-3 uger
>gamle, hvad gør jeg, kan jeg evt. bruge modermælkserstatning, eller hvad??

Det kunne tyde på, at mormissen er kommet i løbetid igen, så hvis I ikke
ønsker et nyt kuld killinger snart, ville det nok være en ide at få hende
steriliseret.
Man kan købe modermælkserstatning hos dyrlæger og dyrehandlere, og jeg har
hørt fra opdrættere, at pulverversionen kan klumpe og give killingerne
problemer, så man skal helst vælge den flydende slags.
Jeg har ikke selv erfaring med killlinger, så jeg ved ikke, om de er for
små til selv at komme af med afføring og urin, for i så fald skal man stryge
dem på maven hen mod bagdelen for at stimulere dem til at "levere" efter
måltidet.
Måske kommer der folk med opdrættererfaring på banen, så de kan rådgive jer
bedre end jeg kan.

--
Mange hilsener fra Ragna.

Fra : Heidi

Dato : 23-09-10 20:52

> [...]
> små til selv at komme af med afføring og urin, for i så fald skal man
> stryge dem på maven hen mod bagdelen for at stimulere dem til at "levere"

Gode råd, jeg har opflasket mange killinger, men dårlige erfaringer med
flydende modermælkserstatning. Jeg bruger altid Babymilk (pulver der blandes
op med vand) fra Royal Canin, og hvis de absolut ikke vil have det, så tyer
jeg til kaffefløde tilsat lidt lunkent vand (det får de i en lille skål, de
kan godt så småt drikke selv som 3 ugers killinger). Der følger en lille
flaske med i pakningen fra Royal Canin, jeg har endnu aldrig fået en killing
til at sutte af den. Jeg har engangssprøjter (5 ml) (uden kanyler
naturligvis) hvor jeg sætter et stykke ventilgummi på som "sut" - det lyder
måske skørt og underligt, men det fungerer glimrende og koster ikke mange
penge (de kan godt li at gnave i gummiet, men du sætter så bare et nyt
stykke på (ca. 1 cm) Det kan være lidt svært at sætte på, så man skærer ca.
3-5 mm i siden på det lille stykke ventilgummi, så går det nemt at sætte det
på spidsen af sprøjten. Skriv endelig hvis du har brug for mere råd:
post@tullebo.dk

Mange hilsner
Heidi

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor