Nulstille printerens toner?
Fra : Elle

Dato : 22-09-10 14:54

Hej - jeg har en Xerox 6121og tiden er kommet til nye tonere. Sjovt nok
har CMY nået 0% på een gang. Der er stadig lidt sort.

JEG VED AT DER ER MEGET MERE TILBAGE, men jeg kan ikke finde ud af at
nulstille tælleren, så den kan printe igen.

Det er uhørt, at producenterne lader tonerforbrug styres af en tæller.
Der ryger virkelig meget toner i skraldespanden på den konto. Og der
ryger mange penge fra mit creditkort.

Desværre ved jeg ikke, hvordan jeg griber sagen an. Er der nogen her,
der gør det ?

Venlig hilsen Elle

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-09-10 16:05

Elle wrote:
> [...]
> ryger mange penge fra mit creditkort.
>
> Desværre ved jeg ikke, hvordan jeg griber sagen an. Er der nogen her,

Til blækprintere (og givet også til laserprintere) findes der en dimser
der kan nulstille chippen på farvepatronerne. - Jeg købte sådan en dims
for 7 - 8 Euro sammen med et sæt tanke og blækflasker til at kunne
genfylde patronerne til en Epson DX3800 et eller andet multi-printer
sidst jeg var i Tyskland.

Det jeg nu fortæller har jeg fået fortalt af en ingeniør der har hacket
sine egne tonerpatroner så han kan genfylde dem i det uendelige så det
er med et vist forbehold. Hans printer er en Lexmark men det skulle ikke
betyde nogen forskel i princippet.

På patronerne sidder der en chip - Flashprom eller EPROM - som bliver
programmeret af printeren når den synes at patronen er ved at være tom
sådan at den helt sikkert ikke kan bruges mere. I hvertfald ikke af Hr
og Fru Almindelig.

Nogle af de chips kan nulstilles med den førnævnte dims - andre typer
kan låses så de ikke kan nulstilles. Det var tilfældet med Ingeniørens
patroner, og han har udskiftet disse chips med nogen der kan nulstilles.
Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere lige nu, men det kan Google helt
sikkert

Selvom printerfabrikkanterne kalder det kvalitetssikring af udskriften
kalder jeg det noget andet for sandheden er nærmere at fabrikanterne
lever mere af at sælge forbrugsstoffer end af at sælge nye printere, så
mon ikke dagsordnen med den "kvalitetssikring" er at tvinge brugerne til
at købe nye dyre patroner i tide og utide.

/Lars

Fra : Rado

Dato : 22-09-10 19:32

On Wed, 22 Sep 2010 17:05:10 +0200, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
>mon ikke dagsordnen med den "kvalitetssikring" er at tvinge brugerne til
>at købe nye dyre patroner i tide og utide.

Så ville det vel være smartere og billigere blot at fylde mindre toner
i?

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 22-09-10 20:54

Rado skrev:

> Så ville det vel være smartere og billigere blot at fylde mindre toner
> i?

De fleste printere kan man slå denne Blækstands måler fra på. se evt.
google.
på canon er det nemt. jeg har en ip4600 og den siger selv hva man skal
gøre hehe.. men jov det var meget nemmere hvis printeren på en måde
målte hvor meget blæk der er tilbage i beholderen i stedet for at Sjusse
sig frem til et resultat..

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 22-09-10 20:57

Kenneth Hansen skrev:

> [...]
> gøre hehe.. men jov det var meget nemmere hvis printeren på en måde
> målte hvor meget blæk der er tilbage i beholderen i stedet for at Sjusse

ser lige at det er en laser printer right?

dem kan man vist også selv fylde op med pulver så vidt jeg husker

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-09-10 21:23

"Kenneth Hansen" <kenneth@kservice.dk> skrev i meddelelsen
> ser lige at det er en laser printer right?

Det må man gå ud fra, når der står "toner" - og så er det jo ikke særlig
relevant, hvad man kan på en blækprinter, der ikke bruger toner, men
blæk.

> dem kan man vist også selv fylde op med pulver så vidt jeg husker

Ja

Jan

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 22-09-10 22:10

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> relevant, hvad man kan på en blækprinter, der ikke bruger toner, men blæk.

Hehe nu regnede jeg såmænd også med at det var en laser da der stod
toner men af en eller anden grund blev jeg forvirret da jeg læste de
andre indlæg hehe. men det er nu ligemeget. man kan købe pulver mange
steder og så skal du bare finde ud af at nulstille chippen i toner
beholderen tror jeg det hedder..

har ikke så meget erfaring med lige laser printer men skyd løs hvis du
har en inkjet printer :P fylder min egen printer engang om ugen ca. :D

det er dejlig økonomisk

Fra : Leif Neland

Dato : 25-09-10 17:02

Den 22-09-2010 22:23, Jan Vestergaard skrev:

> Det må man gå ud fra, når der står "toner" - og så er det jo ikke særlig
> relevant, hvad man kan på en blækprinter, der ikke bruger toner, men blæk.

> Ja

Bare man bruger den rigtige toner.
På et tidligere arb. prøvede nogen at bruge kopimaskinetoner i
laserprinteren. Det er kun en lille overdrivelse at sige, at det eneste,
der kunne bruges igen var netledningen...

Leif

Fra : Max

Dato : 22-09-10 23:11

Hej Kenneth

> dem kan man vist også selv fylde op med pulver så vidt jeg husker

Det afhjælper jo ikke altid problemet, nogle farvepatroner er forsynet
med en sikring der brænder over når den installeres i printeren og
så vil printeren ikke anerkende den som ny mere. Men laserprintere
er da så billige i drift at jeg ikke fatter at nogen gider bøvle med
at genfylde patronerne, man risikere jo at svine hele huset til.

Max

Fra : Elle

Dato : 25-09-10 18:19

On 2010-09-23 00:10:56 +0200, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said:

> [...]
> er da så billige i drift at jeg ikke fatter at nogen gider bøvle med
> at genfylde patronerne, man risikere jo at svine hele huset til.

Jah, det er nok den forklaring, der kommer nærmest.
Jeg ved ikke hvordan man refill'er og jeg tror heller ikke det hjælper
da maskinen Xerox 6121 MFP/N tæller siderne og ikke hvor meget, der
faktisk er tilbage.

Der er ikke meget at lede efter. Der sidder et lille printkort med tre
kontakter på toneren og det er alt. Jeg ved ikke, hvad det gør eller
hvordan det virker. Ligner mest en chip.

Fire nye pulvertonere (CMYK) koster cirka det samme som en ny xerox
6121 med toner!

Det er bare for meget

Elle

Fra : Leif Neland

Dato : 25-09-10 20:13

Den 25-09-2010 19:18, Elle skrev:
> On 2010-09-23 00:10:56 +0200, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said:

> Fire nye pulvertonere (CMYK) koster cirka det samme som en ny xerox 6121
> med toner!
>
> Det er bare for meget

Som jeg skrev forleden, printere leveres ofte kun med "prøvetonere", til
kun få sider.

Men iflg http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010333719
leveres den med toner til 2600sider s/h og 1500 farve, dvs
standardtonere, så det kan jo nærmest betale sig at købe ny printere og
skrælle dem til reservedele...

Leif

Fra : Ralph

Dato : 27-09-10 14:07

"Elle" <pixelle@me.com> skrev i meddelelsen
> Der er ikke meget at lede efter. Der sidder et lille printkort med tre
> kontakter på toneren og det er alt. Jeg ved ikke, hvad det gør eller
> hvordan det virker. Ligner mest en chip.

Er der ikke en sikring under chippen? Det har jeg praktiseret i mange år,
dog kun OKI og Epson.

--
Ralph

Fra : Elle

Dato : 29-09-10 16:48

On 2010-09-27 15:06:34 +0200, "Ralph" <ralph_rasmussen@hotmail.com> said:

> Er der ikke en sikring under chippen? Det har jeg praktiseret i mange
> år, dog kun OKI og Epson.

Det ligner ikke en sådan, men det kan godt være det. Det er et lille
stykke print på 1x2 cm med 3 kontakter på.

Elle