Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
ejendomsskat
Fra : Peter K

Dato : 21-09-10 00:43

Ifølge http://epn.dk/samfund/politik/article2189227.ece
stiger ejendomsskatten pga stigende huspriser. Men har det ikke altid været
sådan? Er ejendomsskatten ikke en procentdel af husets pris? Ergo hvis den
offentlige vurdering stiger, så stiger skatten - og hvis vurderingen falder,
så falder skatten.

Eller er der at vores kære politikere vil øge skatteprocenten?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-09-10 15:52

Den 21-09-2010 01:42, Peter K skrev:
> [...]
> vurderingen falder, så falder skatten.
>
> Eller er der at vores kære politikere vil øge skatteprocenten?

Hej.

Først skal man huske at skelne mellem ejendomsskat (grundskyld) og
ejendomsværdiskat.

Førstnævnte - ejendomsskat - beregnes ud fra den offentlige grundværdi
fastsat af SKAT x med kommunens grundskyldpromille fastsat af de
kommunale politikere. Husets værdi har ingen betydning her. Det er
udelukkende grundens værdi.

Ejendomsværdiskatten beregnes ud fra den offentlige ejendomsværdi
(grund+ejendom) x en sats (1 % under 3.040 t.kr. og 3 % for værdien
derover) Disse satser fastsættes af regeringen i skattelovgivningen.

Pga. skattestop har der været begrænsninger i hvor meget skatten kan
stige fra år til år og det gør, at skatten ikke har været steget
tilsvarende ejendommenes værdier.

Ved ejendommenes værdifald vil ejendomsskatterne dermed heller ikke
nødvendigvis falde, da der stadig er en margin mellem ejendommenes pris
efter stigning (og fald) til den ejendomsværdi der betales.

Fra : Poul Christensen

Dato : 21-09-10 21:30

Michael Sørensen <ms@skindbeni.dk> wrote in news:4c98c677$0$50452$14726298
@news.sunsite.dk:

> Pga. skattestop har der været begrænsninger i hvor meget skatten kan
> stige fra år til år og det gør, at skatten ikke har været steget
> tilsvarende ejendommenes værdier.

De stigende boligskatter skyldes stigende grundskyld,da der begrænsninger
på hvor meget grundlaget for den må stige fra år til år.Så vidt jeg husker
er det ca 7 pct. om året. Grundvætsierne er typisk steget meget mere, så
der står fortsat grundskyldsstigninger og venter på at blive udløst.

mvh poul christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-09-10 22:37

Den 21-09-2010 22:30, Poul Christensen skrev:
> [...]
> er det ca 7 pct. om året. Grundvætsierne er typisk steget meget mere, så
> der står fortsat grundskyldsstigninger og venter på at blive udløst.

Enig

Fra : Peter K

Dato : 21-09-10 22:42

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> wrote in message

> Enig

Jeg er desværre stadigvæk ikke med.

Hvis værdierne har steget, har vi ikke betalt mere i skat? Altså, hvis
skatten er 1%, og værdien stiger fra 1-mill til 2-mill, betaler man ikke
mere i skat? Eller var betalingen fastfrosset til værdien 1-million?