Spørgsmål om kondtion ?
Fra : Per

Dato : 18-09-10 16:42

Hej NG !

Jeg er i relativ god form og cykler sjipper rigtig meget.

Jeg kan fx. sjippe i 30 minutter med høj intensitet og min puls ligger på
omkring 160-170. Jeg har det egentlig fint når jeg er i gang med sjipningen,
svder en del, men det kører bare

Her i går skulle jeg nå et tog, og jeg spurtede afsted i et par minutter for
at nå toget - hvilket jeg gjorde.

Da jeg kom ind i toget kunne jeg mærke at min puls hamrede derudaf og jeg
havde høj åndedrætsfrekvens. Jeg var "presset" Det tog lang tid inden jeg
følte mig normal igen.

Det undrer mig hvorfor det er sådan, når jeg kan præstere meget mere under
"normale" træningsforhold.

Har I oplevet det samme ?

Og hvorfor er det sådan ?

PS: er postet i sport og sport.cykling

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-10 18:21

Per skrev:

> [...]

> følte mig normal igen.

> Det undrer mig hvorfor det er sådan, når jeg kan præstere meget mere under

Man optræner forskellig kondi. Jeg gik ikke til sport i
gymnasiet, men jeg boede et par kilometer fra gymnasiet og
cyklede frem og tilbage hver dag foruden anden cykling.

En af mine klassekammerater gik til fodbold hvor de trænede kondi
på mange måder, bl.a. også inervaltræning. Han undrede sig over
at min kondi blev målt til noget bedre end hans, men vi målte
puls efter cykling på en kondicykel - præcis den bevægelsesform
som jeg trænede, mens min kammerat boede 20 km fra gymnasiet og
kørte i bil frem og tilbage.

> Har I oplevet det samme ?

Ja, det er helt normalt. En af mine ekskolleger (lærer) har været
cykelrytter på højt plan, og han bad sin søn fritaget for
gymnastik fordi sønnen også kørte cykelløb, og faderen ville ikke
have hans cykelkondi ødelagt af generel kondi. Da sønnen så
rigeligt fik sin daglige motion (minimum 100 km cykling hver
dag), var det ikke noget problem.

> Og hvorfor er det sådan ?

Fordi musklerne indstiller sig til det de bliver brugt til.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 18-09-10 18:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> dag), var det ikke noget problem.

> Fordi musklerne indstiller sig til det de bliver brugt til.

Hej Bertel !

Tak for et godt svar

Mvh. Per

Fra : jopa

Dato : 18-09-10 19:31

Bertel Lund Hansen har bragt dette til os:

> [...]
> gymnastik fordi sønnen også kørte cykelløb, og faderen ville ikke
> have hans cykelkondi ødelagt af generel kondi.

Tror du mingelerer med begreberne.

Enten er man i kondi eller ej.

God kondi er lig med maksimal iltoptagelse
Den maksimale iltoptagelse er et udtryk for hvor mange liter ilt
kroppen kan optage pr. minut.
Den maksimale iltoptagelse er et udtryk for, hvor stor en "motor" man
er udstyret med.

At forskellige idrætsgrene kan "ødelægge"kondien tror jeg på, da det er
forskellige muskelgrupper der benyttes

--
Mvh John
www.johns-web.dk