Hjælp mig !! Søger en LAN USB HD
Fra : Mathias Hald

Dato : 20-09-10 12:38

Hej

Jeg er på udkig efter en ekstern HD på Ca 1 TB.
Den skal kunne køre på mit netværk via LAN.
Samt kunne kobles op som en Alm USB HD som jeg kan tage med. DVS den skal
have USB stik som der sidder på eks en printer. Det kvadrakiske firkantede
stik, Og ikke det flade som sidder på en eks USB nøgle. Findes der en sådan
kombo Disc ?

Mvh M.H

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-09-10 18:24

Mathias Hald wrote:

> [...]
> Det kvadrakiske firkantede stik, Og ikke det flade som sidder på en eks
> USB nøgle. Findes der en sådan kombo Disc ?

Du leder efter en NAS med USB slave funktionalitet, som der spørges efter
her
<http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1041700>

Der kommer ikke sindsygt mange links hvis man Googler efter det. Men prøv
selv..

Har du nogle krav til filsystemet? NAS'er kører typisk med ext3 (et Linux
filsystem), og det er Windows folk ikke så glade for.

En mulighed kunne være en router med USB porte og NAS funktionalitet. Dem
er der en del af. Du er nok begrænset til FAT32 som filsystem. Du kan
også lade en Windows computer dele en USB harddisk (kræver selvfølgelig
at denne Windows computer er tændt).

Jeg har desuden set denne funktionalitet i Popcorn Hour media player
A-110 og nyere. Vist nok begrænset til ext3, i hvert fald i A-110. Men
det er en lidt dyr løsning hvis du ikke har brug for en hardware media
player.

Bottom line: det er svært at lave et godt produkt med de features som du
efterspørger, og derfor er der ikke ret mange på markedet, hvis nogen
overhovedet.

--
Jesper Lund

Fra : Max

Dato : 20-09-10 21:06

Hej Jesper

> Bottom line: det er svært at lave et godt produkt med de features som
> du efterspørger, og derfor er der ikke ret mange på markedet, hvis
> nogen overhovedet.

Min første NAS kunne nu fint køre som USB disk også,
men den var så begrænset til kun at kunne køre FAT32
og jeg tror ikke den kunne klare 1Tb.

Max

Fra : Ken

Dato : 20-09-10 21:21

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Fra : Max

Dato : 20-09-10 23:16

Hej Ken

> http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

?

Max

Fra : Ken

Dato : 21-09-10 18:25

On Tue, 21 Sep 2010 00:15:47 +0200, "Max"

Där finns filsystemfakta.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-10 18:53

"Ken" <ken_3@telia.com> skrev i meddelelsen
> Där finns filsystemfakta.

FAT32 kan sagtens klare 1 TB - men det er jo ikke det samme som at
NAS'en kan - men nej - det er ikke FAT32, der begrænser.

Jan

Fra : Max

Dato : 22-09-10 08:01

Hej Ken

> Där finns filsystemfakta.

Dem er der ikke brug for her.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-09-10 21:37

Max wrote:

> Hej Jesper

> Min første NAS kunne nu fint køre som USB disk også, men den var så
> begrænset til kun at kunne køre FAT32 og jeg tror ikke den kunne klare
> 1Tb.

Du kan godt formattere 1 TB som FAT32, blot ikke med Windows. Men du har
4 GB grænsen for filstørrelsen, og på en 1 TB disk vil der ofte være
filer som er større end det.

Grundlæggende jeg synes ikke at FAT32 er noget godt filsystem, men når
disken skal kunne bruges som NAS og USB på samme tid, er det svært at se
alternativer. NAS delen kører typisk Linux på små CPU'er, hvilket ikke
harmonerer særligt godt med NTFS.

--
Jesper Lund