Ungarsk gullash John Price
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-10 23:16

Jeg mangler John Prices opskrift på ungarsk gullash fra Spise med Price,
1973 side 33. Anyone?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 16-09-10 17:52

Orv den var svær..... et så populær program sendt på DR !!!! tjaeeee hva'
tror du ? 0,88 sekundt på google så var alle opskrifter der......

http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskriftoversigt.htm
--

Michael Nielsen

Fra : Kay-Verner

Dato : 16-09-10 18:07

Ja alle opskrifter undtagen den eftersøgte - det er jo også Spise med
John Price og ikke Adam og James...

Fra : Hauge

Dato : 16-09-10 18:08

Michael Nielsen skrev:
> Orv den var svær..... et så populær program sendt på DR !!!! tjaeeee hva'
> tror du ? 0,88 sekundt på google så var alle opskrifter der......

Jeg undrer mig lidt over svaret, især i forhold til spørgsmålet..

Citat:
__
Jeg mangler John Prices opskrift på ungarsk gullash
fra Spise med Price, 1973 side 33. Anyone?
__

Jeg mener at programmerne er fra en del after 1973 og at "side 33"
refererer til noget der minder om en bog, altså sådan en sag med papirsider.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-10 07:33

Michael Nielsen wrote:
> [...]
>
> Michael Nielsen
> "Vandtro 3140" <toatabsnabelagmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, Google tilbyder lynhurtige men ukvalificerede søgninger, og indtil en
smart søgemaskine dukker op, er det også fint. Til gengæld er der ikke meget
fis ved at poste link i nyhedsgrupper. Dem skal samtlige brugere jo
efterfølgende ud at teste - det glæder kun den trafikfokuserede webmaster og
terapeuterne, der skal leve af vores museskader.

Må jeg foreslå at du poster indholdet af søgningen efterfulgt af linket -
altså opskrift + kilde. Så risikerer du heller ikke at komme med helt
ukvalificerede indlæg.

Fra : søren brix

Dato : 17-09-10 10:27

der er en med Boeuf sauté Stroganoff jeg ved ikke um det er den du tænker på

http://www.dr.dk/dr1/spisemedprice/Programmer/Program4.htm?image=5

mvh

Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-09-10 12:41

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i meddelelsen
> der er en med Boeuf sauté Stroganoff jeg ved ikke um det er den du tænker
> på
>
> http://www.dr.dk/dr1/spisemedprice/Programmer/Program4.htm?image=5

Det er en rigtig god ide at læse de andre svar inden man selv byder ind med
et forfejlet et af slagsen.

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : Emil

Dato : 17-09-10 12:03

"Vandtro 3140" wrote:

>Jeg mangler John Prices opskrift på ungarsk gullash fra Spise med Price,
>1973 side 33. Anyone?

<http://www.jarl.dk/stroganoff.htm>
<http://www.nordjyske.dk/kultur/boeger.aspx?ctrl=10&data=163%2C3604933%2C2845%2C3>
Opskriften er citeret herunder.

m.v.h. Emil
Stroganoff - Lidt inspiration. Bedste opskrift først.
5. Sektion - september 2001

Det er James Price, der har skrevet opskriften, som han kalder "Fars
Stroganoff", og det er faktisk hans far, John Price, der er den
egentlige ophavsmand. Da jeg var ung far med små børn, prøvede jeg den
opskrift og faldt pladask for den. Den er utrolig lækker, og andre
former for Stroganoff kan bare gå hjem og lægge sig i skammekrogen.
Alfa og omega ved denne opskrift er at ingredienserne ikke bare samlet
proppes i en gryde for at koge i timevis, men at de forskellige
ingredienser tilberedes hver for sig for så til allersidst at komme
samlet i en gryde for blot en gennemvarmning af retten. En ligeså
væsentlig ting er råvarerne. I kølediskene ser man færdigpakket kød
med etiketten Stroganoff. Som oftest er det dårligt kvalitet småkød,
som ikke er værd at sætte tænderne i. James Price anbefaler oksefilet,
mens jeg ligesom hans far John Price anbefaler oksemørbrad.

ca. 800 gr. oksefilet
2-3 spsk Edelsüss paprika
3-4 løg
5-6 tykke skiver røget bacon i strimler/tern
2-3 spsk. konc. tomatpure
evt. et nip kommen
5 dl. piskefløde
400 gr. champignon skivede eller kvarte.
smør og olie til stegning

bagekartofler til pommes frites.

Kødet skæres i strimler på srørrelse med en lillefinger. Paprikaen
kommes i en plastpose sammen med kødet, som nu pudres grundigt ind
De hakkede løg klares i smør & olie og fiskes op igen.
Bacon steges gyldent og fiskes op igen.
Kødstrimlerne brunes over rask ild. Pas på! Paprika er slemt til at
brænde på.
Tilsæt tomatpuré, og lad det brune med. tilsæt evt. kommen eller
muskatnød.
Hæld fløden i gryden sammen med løg og bacon.
Tilsæt champignonene, og giv gryden et hurtigt opkog, og servér
straks.

slut.

Fra : Emil

Dato : 17-09-10 13:02

Emil wrote:

><http://www.jarl.dk/stroganoff.htm>

Pokkers, forkert opskrift - men den er god!

m.v.h. Emil

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-09-10 19:29

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> som ikke er værd at sætte tænderne i. James Price anbefaler oksefilet,
> mens jeg ligesom hans far John Price anbefaler oksemørbrad.

Naturligvis - stroganoff skal laves på mørbrad.

> [...]
> muskatnød.
> Hæld fløden i gryden sammen med løg og bacon.
> Tilsæt champignonene, og giv gryden et hurtigt opkog, og servér

Lyder som en glimrende opskrift - dog ville jeg skære oksekødet i terninger
i stedet for strimler. Det er imo vigtigt at oksekødet stadigvæk er
rødt/rosa indeni når vi når frem til serveeringen. Derfor plejer jeg også at
fiske det op efter bruningen og så først hælde det i igen som det
allersidste inden servering.

vh
Jan

Fra : Emil

Dato : 18-09-10 00:11

Jan Bøgh wrote:

>Naturligvis - stroganoff skal laves på mørbrad.

Det kommer an på, hvor ofte man laver denne servering.
Når oksefilet er på tilbud, er den sædvanligvis fra den billige ende
af fileen (den med mindst fedtmarmorering, nærmest halen).

Efter gourmetsaltning og en tur i riskogeren ved 56 grader C i 6-8
timer, er den lige så mør som en mørbrad, rød og med mere smag, som er
målet med denne ret.

> [...]
>rødt/rosa indeni når vi når frem til serveeringen. Derfor plejer jeg også at
>fiske det op efter bruningen og så først hælde det i igen som det

Lyder fornuftigt, hvis ternene er store nok; det ser ud som om, at du
har styr på det.

Skærer du kødet i store tern, bliver det til ungarsk gullash
Nå ja, nogle stærke peberfrugter og lidt spidskommen gør den ægte.
Ellers samme opskrift og fremgangsmåde.

Jeg skærer skiver på 25-30 mm tykkelse, fryser dem til -3 grader C
(saltene i kødet forhindrer krystaldannelser), bruner skiverne på een
side til maghoniebrun (190 grader i 45 sekunder på støbejernspande),
nedfryser igen og bruner den anden side.
Skiverne strimles i ca 15mm strimler, og først herefter i plastpose
med edelsüss paprika, et nip kværnet kommen og et lille nip røget
paprika. Så bliver det ikke bittert.

Den hårde bruning giver tilstrækkeligt med smagsstoffer, og de røde
sider bliver gemt i krydring og sovs.

Ellers som du beskriver.

Jeg er mere i tvivl om evt. tilbehør. Pommefritter el. lign. (røsli)
er et must, p.gr.a. den knasende tekstur - kartoffelmos vil være en
ren katastrofe. Flutes?
Nogen har fortalt mig, at surt er modsætningen (dæmper) til umani.
Lidt ærgerligt, da saltagurker ellers ville passe fint. Men fritterne
leverer knaset.
Så er der sødt, bittert og chili tilbage.
Rønnebærgele? Mix af citronskal, persille og hvidløg? Any?

m.v.h. Emil

Fra : cykelsmeden

Dato : 18-09-10 10:00

Den 17-09-2010 20:29, Jan Bøgh skrev:
> Det er imo vigtigt at oksekødet stadigvæk er rødt/rosa indeni når vi når
> frem til serveeringen. Derfor plejer jeg også at fiske det op efter
> bruningen og så først hælde det i igen som det allersidste inden servering.

for en sjælden gangs skyld er vi ikke enige Jan.
Stroganoff er en GRYDERET, og i sådanne skal kødet simre godt med i
retten - må næsten gerne nå smuldrestadet!

finn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-09-10 17:08

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> for en sjælden gangs skyld er vi ikke enige Jan.

> Stroganoff er en GRYDERET, og i sådanne skal kødet simre godt med i
> retten - må næsten gerne nå smuldrestadet!

Jamen, jeg er for så vidt enig, når det handler om simre/gryderetter i
almindelighed. Jeg er bare af den opfattelse at lige nøjagtig beuf
Stroganoff IKKE er en simreret, hvor det jo oftest også handler om nogle
kraftige (smagende) udskæringer, der får lov til at mørne længe og hvor
smagen i ingredienserne får lov at blande sig grundigt. Her er der tale om
at man bruger toppen af skært kød, der slet ikke kommer til sin ret hvis det
får lov at stå og simre i lang tid. Og jeg ønsker at der er en klar
smagsmæssig kontrast mellem saucen (der, det glemte jeg, laves på sur fløde
eller creme fraiche - endeligt den gode fede og altid indeholder dijonsennep
og muligvis ( Jphn Price! ) indeholder paprika) , det røde kød og
champignoner. Det er min opfattelse at denne sovs IKKE skal have karakter af
en suppe, som simreretters saucer normalt har.

Beuf Stroganoff er en af de retter, der imho ikke skal laves som vor mor
lavede den. Jeg tror at mange ikke specielt madbevidste danskere mere eller
mindre bruger betegnelser som stroganoff og gullash i flæng for gryderetter
baseret på småkød. Men Stroganoff er ikke hverdagsmad. I den 'rigtige'
udgave er det fest- og luksusmad. Jeg har sågar set retten udført med
svinekød. Og det er sikkert en både velsmagende og i øvrigt udmærket ret.
Men Beuf Stroganoff er det ikke.

vh
JaN

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : Niels

Dato : 17-09-10 16:26

> Pokkers, forkert opskrift - men den er god!

He, he - never mind. Det var godt at få den genopfrisket.

Jeg plejer iøvrigt at gi' den et lille skud Cognac og en smule timian.

--
Niels

Fra : Emil

Dato : 18-09-10 02:31

Niels wrote:

>He, he - never mind. Det var godt at få den genopfrisket.
>Jeg plejer iøvrigt at gi' den et lille skud Cognac og en smule timian.

Tak for overbærenheden.

Cognacen eller lidt indkogt rødvin vil jeg sætte pris på.
Men - efter min beskedne smag - vil timian ikke passe, hverken til
stroganoff eller ungarsk gullash.
Forskellen mellem retterne er jo - stort set - kun kødudskæringen og
en smule stærkt krydderi i sidstnævnte.

De ungarnske versioner lægger sig tæt op af de peberfrugter som dyrkes
der. Det er ofte hidsige versioner, hvorfor der indgår chili i de
danske versioner.
Spidskommen er ofte en ingrediens i karryblandinger, så en smule
heraf, kan måske gøre gullashen mere autentisk.

m.v.h. Emil

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 18-09-10 09:45

On Wed, 15 Sep 2010 00:15:43 +0200, "Vandtro 3140"
<toatabsnabelagmail.com> wrote:

>Jeg mangler John Prices opskrift på ungarsk gullash fra Spise med Price,
>1973 side 33. Anyone?

Jeg har den, smid din mail så snder jeg dig en scanning af siden

/Bjarne
/Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-10 10:48

Bjarne Holm Lorenzen wrote:

> Jeg har den, smid din mail så snder jeg dig en scanning af siden
>
> /Bjarne
> /Bjarne

Takker.

toatabSNABELAgmail.com

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 18-09-10 11:28

On Sat, 18 Sep 2010 11:47:49 +0200, "Vandtro 3140"

Du er godt nok heldig, der kom lige en forbi som kan det der med 10
fingre på et tastatur....

Here we goes
------------------
Ungarsk gullasch som min mor lavede den

Hun hørte til en race, som er ved at uddø. De kaldtes damer. Min mor
var en dame. Hun kunne spille på både de hvide og de sorte tangenter,
og naturen havde udleveret hende hele klaviaturet. Men på et
opretstående klaver nåede hun til at spille "Nonnens bøn" samt "Det
gamle træ, oh lad det stå", men der var vist noget, alle damer kunne
på hendes tid. Hun var robust som en skipper og udholdende som en
marathonløber. Hendes nærmeste familie var alle Holbergs matroner,
madammer og Perniller. Hendes replik sad i panden, i plet som en
fodboldspiller, der har skud i støvlen.
Til hende kunne man sige med Holbergs ord: "Giv min kone et glas
brændevin ved det lille bord, thi det er for tidligt at drikke øl."
Jo, det var en dame. Hun kunne trække farven af en hvilken som helst
rødstrømpe.
Hun havde megen sans for kvalitet, også køkkenets, hendes smag var
robust, hun lavede mandemad, damen.
En af hendes specialiteter var ungarsk gullasch, om den har noget med
Ungarn at gøre, skal jeg ikke kunne sige, men god er den.
Hun brugte tre slags kød: Nakkekam fra grisen, oksekød, helst det der
sidder mellem ribbenene, som kalveskank. Fire store løg: dem hakkede
hun groft og gyldnede dem i svinefedt med et fed hvidløg. Så siede hun
fedtet fra og kom det tilbage i sin jerngryde. Så skar hun kødet i
store terninger og brunede under hurtig ild hver ting for sig. Først
svinekødet, så oksekødet, til sidst kalvekødet, og når det var gjort,
dryssede hun med gavmild hånd rosenpaprika over det hele - to - tre
spiseskefulde - og skruede hurtigt ned for ilden, så paprikaen ikke
brændte på, hvilket den har tilbøjelighed til. Så blandede hun det
hele op med løg. Så hældte hun passende mængde let syrnet piskefløde
på. Smagte til med salt og peber. Tilsatte surkål, som man i dag kan
købe på dåser. Hvis man synes, den er for syrlig, kan man vande den
ud. Damp den tør i en kasserolle. Så tog hun to-tre teskefulde kommen
og rørte rundt og satte den på et lille blus, til kødet var mørt, men
ikke trævlet, hun passede på som en smed.
Så sagde hun: Spis så, min dreng. Det var en af hendes få overflødige
bemærkninger, for jeg kunne slet ikke lade være.
/Bjarne
/Bjarne

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 18-09-10 11:29