Reparation af gas/koblingskabler
Fra : Thomas Makro

Dato : 14-09-10 15:04

Jeg har været nødt til at investere i et nyt koblingskabel til
Yamahaen, da det gamle gik i udu.
Yamaha forretningen skaffede et nyt på kun to dage, hvilket er uhørt
hurtigt for MC reservedele, så den ros skal de have. Men prisen
derimod... det nye koblingskabel kostede 730 kr. Det er jo helt vildt!

Og så var det jeg tænkte, om ikke man istedet kan få repareret den
slags kabler? Det er jo samme type kabler man bruger på cykler, dvs.
flere tynde metaltråde (nogle af disse var knækket), der er snoet
sammen til en tyk tråd, som bevæger sig inde i et fleksibelt rør. Men
det behøver jeg vel ikke at forklare, det ved I nok alle sammen.

Er der nogen der reparerer/udskifter det indre kabel for få penge?

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : LasseNC

Dato : 14-09-10 15:19

On 14 Sep., 23:04, Thomas Makro <thomasma...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> det behøver jeg vel ikke at forklare, det ved I nok alle sammen.
>
> Er der nogen der reparerer/udskifter det indre kabel for få penge?

Mange laver dem selv, de køber materialerne i meter mål og lodder selv
ender på.

Fra : Hekto

Dato : 14-09-10 16:14

Venhill http://www.venhill.co.uk/ har forskellige universalkit, hvis
ikke de direkte har noget der passer. Man kan få dem herhjemme.

--

/Hekto

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-10 08:38

> Yamaha forretningen skaffede et nyt på kun to dage, hvilket er uhørt
> hurtigt for MC reservedele, så den ros skal de have. Men prisen
> derimod... det nye koblingskabel kostede 730 kr. Det er jo helt vildt!

Ja de er ved at nærme sig bilverdenen hvor stumper normalt kan leveres fra
dag til dag ... Mon ikke du oveni listeprisen også har betalt for
forsendelse/ekspeditionsgebyr ?

Men hvad er det for en yamaha - til xtz'en gav jeg fornyligt 38 euro for et
oem (med extra længde).

MC nøglen har sikkert også oem kabler til de fleste mc'er. Ellers er
postordre fra tyskland ikke meget længere om det og så er det til egen dør
istedet for forhandlerens

--
/A - XTZ'en næsten køreklar. Brugte 12timer igår

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 15:50

Den 15-09-2010 09:38, Anders Majland skrev:

> [...]
>
> MC nøglen har sikkert også oem kabler til de fleste mc'er. Ellers er
> postordre fra tyskland ikke meget længere om det og så er det til egen

Jup!
og med dét prisleje er der al mulig grund til selv at anskaffe sig
forekommende kabler i reserve til den givne situation - Selv den
vildeste forrentning over flere år vil ikke kunne gøre kablet dyrere og
rettidigt indkøb gavner at man ikke kommer til at holde stille et par
dage p.g.a. en alm. sliddel :-|

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 15-09-10 15:39

On 15 Sep., 09:38, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Ja de er ved at nærme sig bilverdenen hvor stumper normalt kan leveres fra
> dag til dag ... Mon ikke du oveni listeprisen også har betalt for
> forsendelse/ekspeditionsgebyr ?
Ikke officielt. Forretningen tager kun forsendelsesgebyr på uorig
varer. Men alle dele skal jo sendes, så mon ikke standard avancen på
orig. Yamaha dele er stor nok til altid at inkludere
forsendelsomkostninger...

> Men hvad er det for en yamaha - til xtz'en gav jeg fornyligt 38 euro for et
> oem (med extra længde).
Det er en FZS 1000.

> MC nøglen har sikkert også oem kabler til de fleste mc'er. Ellers er
> postordre fra tyskland ikke meget længere om det  og så er det til egen dør
> istedet for forhandlerens
Jeg kiggede faktisk først hos Louis, men de har ikke koblingskabel til
min MC. Jeg kiggede ikke i MC nøglen, men den har jeg så kigget i nu.
Og her kan jeg se, at jeg ville kunne have fået et uoriginalt kabel
til 336 kr. (plus forsendelsesomkostninger til forretningen). Så jeg
kunne have fået det til næsten halv pris

I øvrigt spøjst at MC nøglen ikke har chokerkabel til min MC, det har
Louis måske (gider ikke lige kigge efter), men det er nu heller ikke
aktuelt pt.

Jeg har fra bilverdenen nogle dårlige erfaringer med billige
uoriginale dele, som viste sig at være af meget ringe kvalitet, så jeg
foretrækker at købe originale dele når kvaliteten er kritisk, dvs. til
motor, gearkasse mv, samt uoriginale dele til det andet. Så et kabel
ville jeg sagtens turde købe uoriginalt - det gjorde jeg så bare ikke
denne gang.

Fra : Thomas Makro

Dato : 15-09-10 15:50

On 15 Sep., 16:49, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> vildeste forrentning over flere år vil ikke kunne gøre kablet dyrere og
> rettidigt indkøb gavner at man ikke kommer til at holde stille et par
Jeg kan se at MC nøglen på side 708-709 har et komplet GDS kabel kit
til kr 1836.
http://viewer.zmags.com/publication/f84aa7ab#/f84aa7ab/708

Der skal således repareres en del kabler, før udgiften er tjent hjem.
Og da jeg kun yderst stjældent oplever defekte kabler, vil et sådant
kabel reparations kit skulle "afskrives" over mange år. Så det er
måske mest en ide til klubber og de af jer der har mange MCer. Og til
værksteds udstyrs fans. Og til dem der skal reparere familiens cykel
bremse kabler. Og til alle der er utålmodige, og vil kunne reparere et
defekt kabel så snart skaden er sket, uden at skulle vente på
reservedele. Og til... aaargh, ok, jeg giver mig, alle skal have sådan
et kit, uanset om de har cykel, MC eller ingenting