Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med udstyr til afrika tur ?
Fra : Kenneth

Dato : 14-09-10 19:53

Jeg har en bekendt der skal en (turist) tur til Afrika (både by- og
dyresafari) som spørger om hjælp tilvalg af udstyr.
Er der nogle af jer der har været der og vil dele af jeres (foto)erfaringer.
Jeg hører også meget gerne om ideer til udstyr, men husk det skal ikke være
extreme udstyr og ønske objektiver / huse - mere noget der i praksis kan
lade sig gøre for "hvide" mennesker
Nope, min bekendt har faktisk ingen fotoerfaring - så kameraet skal sikkert
stå på Automatik eller program :ø))

På forhånd tak for jeres hjælp

// Kenneth

Fra : /Peter

Dato : 14-09-10 20:12

"Kenneth" <kenneth @ foto-4-you.dk (fjern mellemrum)> skrev i en
meddelelse news:4c8fc475$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Nope, min bekendt har faktisk ingen fotoerfaring - så kameraet skal
> sikkert stå på Automatik eller program :ø))

Canon 20D + 24-70 2.8 L har klaret mange opgaver i Afrika.

Kan sikker fås billigt på DBA.

Fra : /Peter

Dato : 14-09-10 20:14

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:4c8fc475$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Canon 20D + 24-70 2.8 L har klaret mange opgaver i Afrika.

'

måsek skal du også have en lidt længere, f.eks. en 70-200 eller 400mm
til dyrene

Fra : N_B_DK

Dato : 14-09-10 20:50

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Canon 20D + 24-70 2.8 L har klaret mange opgaver i Afrika.

Det objektiv findes ikke "billigt" og til wildlife er det ikke ret
anvendeligt, medmindre du da mener at personen skal gå helt hen til dyrene,
personligt ville jeg dog holde en fornuftig afstand til the big five (og
flere andre dyr)

en 70-200 eller 100-400 er langt bedre til netop den opgave.

--
MVH. N_B_DK

Fra : /Peter

Dato : 16-09-10 19:46

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> big five (og flere andre dyr)
>
> en 70-200 eller 100-400 er langt bedre til netop den opgave.

Tilgengæld er kameraet billigt, og Kenneth ville også gerne fotografere
byerne,
der er 24-70 ganske udmærket.

Fra : N_B_DK

Dato : 16-09-10 21:35

> Tilgengæld er kameraet billigt, og Kenneth ville også gerne
> fotografere byerne,
> der er 24-70 ganske udmærket.

Man kan også bare nøjes med at leje objektivet/objektiverne, det benyttede
jeg mig selv af da jeg var down under (igennem den lokale click).

--
MVH. N_B_DK

Fra : /Peter

Dato : 17-09-10 14:07

> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
>
> Man kan også bare nøjes med at leje objektivet/objektiverne, det
> benyttede jeg mig selv af da jeg var down under (igennem den lokale
> click).

Yes, eller købe nogle passende postkort på stedet

Fra : Peter Engelsted Jona~

Dato : 14-09-10 22:20

Den 14-09-2010 20:53, Kenneth skrev:
> [...]
> lade sig gøre for "hvide" mennesker
> Nope, min bekendt har faktisk ingen fotoerfaring - så kameraet skal sikkert

Kamera i mellemklassen mellem lommekamera og spejlrefleks med
"superzoom" ...

Spejlrefleks duer ikke til een uden fotoerfaring
Zoom er nødvendig for at dyrene bliver andet end pletter i det fjerne
Lommekamera er med for lille optik.

Spørg hos den lokale fotohandler (så kan man også få det demonstreret)
efter et kamera med superzoom og forvent en pris mellem 2.000 og 3.500 kr.

--
vh/Peter E. Jonasen
www.kvv73.dk - www.digitaltog.dk - www.digital-train.com

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-09-10 08:49

On Tue, 14 Sep 2010 23:19:36 +0200, Peter Engelsted Jonasen
<peter@jonasen.eu> wrote:

>Spejlrefleks duer ikke til een uden fotoerfaring
Hvorfor det ?

Står kameraet i AUTO, og brugeren ellers peger det i retning af
motivet, og giver kameraet tid til at fokucerer, kan det jo ret beset
ikke gå hverken værre eller bedre end med et tilfældigt kompact
kamera.
Husk på at selv kompact kameraer kan sættes i en position hvor
billedet i værste fald ikke kommer i kassen.

/Hans

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 15-09-10 06:49

> [...]
> Jeg hører også meget gerne om ideer til udstyr, men husk det skal ikke
> være extreme udstyr og ønske objektiver / huse - mere noget der i praksis

For 3 år siden var jeg selv i Sydafrika, og investerede i en brugt Canon 400
mm 5.6 L til kr. 5.500,- til min Canon 20D, og hvilket forrygende stykke
pragtudstyr. Let i vægt (ca. 1100 g) men med utroligt skarpe fotos til
følge.
På daværende tidspunkt sendte Canon meddelelser ud om, at dette objektiv som
har været på markedet siden 1992 ikke ville blive produceret mere, men der
må være sket et eller andet, for det kan købes igen
Ovenstående råd forudsætter selvfølgelig at din ven har et Canon DSLR kamera

Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Kenneth

Dato : 15-09-10 14:52

"Niels Hejnfelt" <231260@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der må være sket et eller andet, for det kan købes igen
> Ovenstående råd forudsætter selvfølgelig at din ven har et Canon DSLR

Jeg havde tænkt et fornuftigt (måske lidt aldrende) DSLR på "auto" måske med
en tamron superzoom og evt.
sådan en mellemring der giver x1,5 eller x2 eller noget i den stil.
Jo færre gange huset skal åbnes, jo mindre skidt og lort på de sidste
billeder vil jeg tro
Da der helt sikkert ikke kommer et stativ med på turen, skal der jo nok også
være noget IS eller lignende i objektivet
Canon L- objektiver er økonomisk helt ude af billedet, da et totalt kit ikke
må komme over 10.000
og der skal jo bruges lidt taske og et hav af hukommelse (ingen bærbar HD
eller bærbar pc)

/ Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 15-09-10 14:55

> [...]
> der må være sket et eller andet, for det kan købes igen
> Ovenstående råd forudsætter selvfølgelig at din ven har et Canon DSLR

Bliver der brug for høj iso, eller lysfølsomt objektiv ?
Jeg har en ide om at det er rigtigt lyst og så lige pludseligt bliver det
meget hurtigt totalt mørkt, så iso 50 - 400 er nok
Har det noget på sig eller vrøvler jeg bare som så ofte før?

// Kenneth

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-09-10 16:44

On Wed, 15 Sep 2010 15:54:52 +0200, "Kenneth" <kenneth @ foto-4-you.dk
(fjern mellemrum)> wrote:

> [...]

For nogle år siden var vi i Kenya hvor især D70 + 80-400 bl.5.6 var
god til safariturerne. Nogle gange var dyrerne tæt på så alm zoom
150-200 mm var tilstrækkeligt- ja endda nødvendig skifte til normal
objektiv.

>Bliver der brug for høj iso, eller lysfølsomt objektiv ?
>Jeg har en ide om at det er rigtigt lyst og så lige pludseligt bliver det
>meget hurtigt totalt mørkt, så iso 50 - 400 er nok

Om dagen fint med lys iso 100-200 ved bl. 5.6 og 1/200 sek eller
hurtigere. Om aftnen en kort overgang behov for mere til turist
billeder, inden det bliver for mørkt til foto.
Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-09-10 14:16

Kenneth skrev:
> [...]
> lade sig gøre for "hvide" mennesker
> Nope, min bekendt har faktisk ingen fotoerfaring - så kameraet skal sikkert

Emnet har været oppe flere gange. Måske er det umagen værd at lave en
søgning

Fra : Kenneth

Dato : 17-09-10 16:53

> Emnet har været oppe flere gange. Måske er det umagen værd at lave en
> søgning

Rigtigt nok Ole, jeg forsøgte også at søge før jeg spurgte, men fandt ikke
noget i gruppen

// Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 17-09-10 16:57

> [...]
> Nope, min bekendt har faktisk ingen fotoerfaring - så kameraet skal
> sikkert stå på Automatik eller program :ø))

Tak til alle for jeres indlæg og kommentarer
Vi leder nu efter et EOS 450 / 500 hus og et sigma 18 - 250 til den unge
dame

// Kenneth

Fra : Anders Post

Dato : 17-09-10 17:48

> Tak til alle for jeres indlæg og kommentarer
> Vi leder nu efter et EOS 450 / 500 hus og et sigma 18 - 250 til den unge
> dame
>
> // Kenneth

TAMRON AF objektiv 18-270mm f/3.5-6.3 DI II VC LD asfærisk [IF] macro

Hvad med også at kigge på dette objektiv. Det har også indbygget
stabilisering, hvilket er super når man zoomer helt ind.

Og så evt. endvidere kigge på en brugt Nikon D60 også. Så er hun godt og
enkelt dækket ind. Og med nemme motivprogrammer at bruge for den uerfarne.
Sætter man så kameraet op til at gemme både jpg og raw, er der gode
muligheder for at hjælpe med at få billederne i top hjemme igen.

/ Anders

Fra : Kenneth

Dato : 18-09-10 18:12

"Anders Post" <posten@hjemme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sætter man så kameraet op til at gemme både jpg og raw, er der gode
> muligheder for at hjælpe med at få billederne i top hjemme igen.

Den er faktisk med på vores lille liste af objektiver sammen med sammen med
Canon 18 - 200 /F 3.5 - 5.6
Jeg har bare ikke kunnet finde noget sted at der var intern
billedestabilisering.
Har du den selv, eller et link hvor jeg kan se det ?

Canon fordi dem har jeg selv haft adskillige af - kender ikke rigtigt noget
til nikon, men naturligvis får man ligeså meget nikon kamera for de samme
penge som hvis man køber canon
(jeg deltager ikke i den lille krig mellem tilhængere af hvert fabrikat -
tror i stedet på markedskræfterne som vil holde begge mærker op på
nogenlunde samme ydelse til nogenlunde samme pris)

Tak for din input Anders
// Kenneth

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-09-10 18:29

> [...]

>Canon 18 - 200 /F 3.5 - 5.6

>Jeg har bare ikke kunnet finde noget sted at der var intern

Det har den.

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/image_stabilization_lenses/ef-s_18-200mm_f_f3.5-5.6_is/index.aspx

Objektiver med billedstabilisering:

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/index.asp
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Kenneth

Dato : 20-09-10 14:19

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har den.

> [...]

Jeg fik måske skrevet lidt vrøvlet for det var
TAMRON AF objektiv 18-270mm f/3.5-6.3 DI II VC LD asfærisk [IF] macro
jeg ikke kunne finde ud af om var med billedestabilisering

// Kenneth

Fra : skeptikeren

Dato : 20-09-10 16:38

>Jeg fik måske skrevet lidt vrøvlet for det var
>TAMRON AF objektiv 18-270mm f/3.5-6.3 DI II VC LD asfærisk [IF] macro
>jeg ikke kunne finde ud af om var med billedestabilisering
>
>// Kenneth

Google er altid hjælpsom

http://www.tamron-usa.com/lenses/prod/18270_vc.asp

mvh

sk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-09-10 16:47

Kenneth wrote:
> Jeg fik måske skrevet lidt vrøvlet for det var
> TAMRON AF objektiv 18-270mm f/3.5-6.3 DI II VC LD asfærisk [IF] macro
> jeg ikke kunne finde ud af om var med billedestabilisering

VC = Vibration Compensation, så svaret er, at det har det.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Anders Post

Dato : 24-09-10 17:51

> [...]
> tror i stedet på markedskræfterne som vil holde begge mærker op på
> nogenlunde samme ydelse til nogenlunde samme pris)

Selv tak Kenneth. Tilbage fra en lille ferie .... dejligt.

Om Tamron linsen har intern stabilisering har du fået svar på ser jeg.

Du har fuldkommen ret i den formålsløse for os almindelige brugere
Nikon/Canon disputs. Jeg foreslog Nikon D60, fordi jeg synes, det ser ud til
at kunne fås for mindre end de nævnte Canon modeller på brugtmarkedet, og
fordi jeg selv har haft et, og det er lige til at gå til