Udvendig antenne, byggevejledning ?
Fra : frank

Dato : 14-09-10 09:34

Hej. Vi har lige været afsted med campingvognen i Tyskland og købte
internetadgang hos Aldi. Det virkede til tider OK, men ofte var signalet
svagt og gav dårlig forbindelse.

Er der nogen som kender internetsider med byggeanvisning til selv at
fremstille udvendige antenner som kan "booste" signalet op og dermed give
bedre forbindelse til internettet ?

v.h. Frank.

Fra : Ole C

Dato : 14-09-10 10:28

Måske du kan finde noget her: http://www.freeantennas.com/

--
vh
Ole C

Fra : frank

Dato : 15-09-10 19:07

Tak for svaret Ole. Jeg leder videre, men har ikke rigtig fundet noget
endnu.

v.h. Frank.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-09-10 18:19

Den 14-09-2010 10:34, frank skrev:
> [...]
> fremstille udvendige antenner som kan "booste" signalet op og dermed
> give bedre forbindelse til internettet ?

hmm, Aldi's tank-selv 3G/UMTS internet fra E-plus (mobil bredbånd)?

Brug evt. en 3-5 mtr USB kabel til USB-enheden, og placer
denne hvor der er bedst modtagelse.
For normalt er der ikke ekstern antennestik på disse og passende placering
af antennen, evt. udendørs i en plastpose kan hjælpe meget ....

men e-plus dækker ikke overalt i Tyskland (som telekom eller D2/vodafone)

Fra : frank

Dato : 16-09-10 19:02

[...]

Tak for svaret Frank.

Jeg forsøgte netop med et 5 meter usb-kabel (med forstærker i toppen), men
det var ikke nok til at give en solid forbindelse.

Det er rigtig, e-plus udbyderen er ikke kendt for den bedste dækning.

Jo, der er et antennestik (CRC9) på siden af usb-modemet. Så jeg søger
"opskriften" på en retningsantenne med et højt gain.

v.h. Frank.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-09-10 16:41

On 16-09-2010 20:02, frank wrote:

> [...]
>
> Jo, der er et antennestik (CRC9) på siden af usb-modemet. Så jeg søger
> "opskriften" på en retningsantenne med et højt gain.

Låget til en "Wok" gryde skulle være perfekt. Ligner en si som vor mor
brugte i køkkenet. Ca. 25-30 cm. i diameter med usb-dimsen i centrum.

Har selv eksperimenteret med en 60 cm. parabol til sat-tv, hvor jeg
anbragte usb-dimsen i lnb holderen. Fik mindst 20 accesspoints i
nabolaget. Ser normalt 2-3 stykker

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 20-09-10 13:45

frank wrote:
> [...]
> fremstille udvendige antenner som kan "booste" signalet op og dermed
> give bedre forbindelse til internettet ?

Jeg har selv forsøgt mig med at beklæde en lampeskærm med sølvpapir, stille
antennen inde i skærmen og rette åbningen mod senderen.
Det virkede forbavsende godt!
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : frank

Dato : 26-09-10 08:44

Tak for jeres svar. Ja, jeg vil forsøge med en parabol/woklåg - eller hvad
jeg kan finde af den slags. Har set nogle ganske små parabolskærme ca. 30
cm. i diameter, det kunne være en løsning. Det skal nok helst være en
"focusskærm" og ikke en "off-set".

Helst ville jeg bygge en antenne som kunne sættes op på campingvognen og så
et coaxkabel ned til med usb-internet modem, som har en antenneindgang (CRC9
stik)

v.h. Frank

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-09-10 14:20

On 26-09-2010 09:43, frank wrote:
> [...]
>
> Helst ville jeg bygge en antenne som kunne sættes op på campingvognen og
> så et coaxkabel ned til med usb-internet modem, som har en

Hej Frank.

Jeg fandt lige et par af de links jeg brugte under mine "eksperimenter".
Denne her giver en masse fiduser og konstruktioner - bla. "Wok"-antennen.

http://www.usbwifi.orconhosting.net.nz/

http://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/byg-din-egen-wifi-antenne/

Karl Erik.

Fra : frank

Dato : 26-09-10 16:03

Hej. Tak Karl, super. Det kigger jeg nærmere på.

v.h. Frank