Kinesisk opskrift
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 09-09-10 23:28

Hej

Jeg håber nogen her kan hjælpe.. Jeg søger en opskrift på det, man ifm.
kinesisk takeout kalder champignon sovs...

I ved sikkert hvad jeg mener.. Den med bambusskud o.l. Den er brunlig, men
stadigt transperant..

Jeg har hørt den omtalt som champignon sovs, "brun sovs" og noget 3. jeg dog
ikke hsuker..

Jeg kan ikke finde opskriften til den. Kender nogen opskriften eller kunne
henvise mig til den på nettet??

PFT

Finn S. Mikkelsen
++++
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Emil

Dato : 10-09-10 20:51

"Finn Stampe Mikkelsen" wrote:

>Jeg har hørt den omtalt som champignon sovs, "brun sovs" og noget 3. jeg dog
>ikke hsuker..

Det var en spinkel beskrivelse.

>Jeg kan ikke finde opskriften til den. Kender nogen opskriften eller kunne
>henvise mig til den på nettet??

Det nærmeste jeg kan komme udfra din beskrivelse, er en thai-suppe.
Thailand er i tidens løb blevet påvirket af sine naboer, Kina,
Malaysia, Indien og også af Japan. Thailænderne har været dygtige til
at tilegne sig forskellige metoder, som de siden har gjort til deres
egne.
De vigtigste krydderier og smagsgivere i thai-køkkenet er chili, lime,
citrongræs, hvidløg, ingefær, fiskesauce og palmesukker. De blandes
omhyggeligt i hver ret, så ingen smag overdøver de øvrige, og der er
en fin balance mellem stærk, sur, sød og salt. Denne harmoni giver en
bemærkelsesværdig frisk, ren og spændende smag, der er meget
karakteristisk for thai-retter.

Så du må selv udskifte ingredienserne i denne opskrift, med lignende
iflg. din hukommelse:

Klar svampe-bambussuppe (4 pers.)

En klar, velsmagende suppe med masse af bambusskud, svampe, svinekød
og krydderurter.

4 tørrede, kinesiske svampe (3-500 gram friske svampe fra DK, er OK)
425 g bambusskud fra dåse
1 spsk vegetabilsk olie
2 fed knust hvidløg
½ tsk stødt, sort peber
1 potte hakket koriander. Medtag rødderne, som også indeholde
smagsstofferne.
1 fint hakket løg (ca 200 gram)
200 g hakket, magert svinekød
1 l vand
2 spsk fiskesauce
1 spsk hakket, frisk basilikum

Overhæld de tørrede svampe med kogende vand og udblød dem i 30 min.
Eller brug de friske danske. Dryp af og skær dem i skiver.

Dryp bambusskuddene af, skyl dem godt og skær dem i mundrette stykker.

Varm olien op i en stor gryde. Tilsæt hvidløg, sort peber, koriander
og løg og sauter det i et par minutter. Tilsæt hakket svinekød og steg
videre, til kødet er gyldenbrunt.

Tilsæt vand, fiskesauce, bambusskud og svampe og kog op. Skru ned for
blusset, læg låg på gryden og lad simre i 10 minutter . Server suppen
varm, drysset med hakket, frisk basilikum.

m.v.h. Emil

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 10-09-10 22:30

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Malaysia, Indien og også af Japan. Thailænderne har været dygtige til
> at tilegne sig forskellige metoder, som de siden har gjort til deres

Hej Emil..

En spinkel beskrivelse måske, men kan desværre ikke gøre det bedre..

Der er IKKE tale om en suppe, omend den du beskriver lyder lækker og skal
prøves...

Der er tale om en sovs, på ligefod med en Sur-Sød og Karry sovs og serveres
bl.a. sammen med ris til Kylling, Forårsruller, Mørbradbøf og ikke mindst
And A'la Peking (Peking And)...

Der er bl.a. bambus-skud, gulerødder, champignon o.a. godt grønt...

Du finder næppe en god grillbar uden de har den, men de vil ikke give
opskriften. Ikke dem jeg har snakket med..

/Finn

Fra : B. Sørensen

Dato : 11-09-10 08:59

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Du finder næppe en god grillbar uden de har den, men de vil ikke give
> opskriften. Ikke dem jeg har snakket med..

Dit spørgsmål har fået mig til at google rundt på en masse spændende sider
("chinese recipes"), og jeg har læst mig til følgende:
Den kinesiske brune sauce er en grundsauce, som tilberedes først og derefter
bruges som basis-ingredisens i en række retter. Hvert køkken har sin egen
opskrift på brun sauce, men grundlæggende er der tale om følgende:

Bouillon (terning eller fond)
Oystersovs
Soyasovs
Mørk farin/sirup
Majsstivelse til jævning.

Du kan med disse ingredienser eksperimentere dig frem til netop DIN
favoritsmag.
Herfra kan du så tilberede din champignonsauce med hvad du ønsker at putte i
den ;)

/Kallehave

Fra : smiley

Dato : 11-09-10 10:23

On 11-09-2010 09:59, B. Sørensen wrote:

> [...]
> favoritsmag.
> Herfra kan du så tilberede din champignonsauce med hvad du ønsker at

Det lyder som en rimelig opskrift på en standart
sovs som Lin laver den, der er lidt vej op til en
Michelin. Chi-yun Eskelund skrev nogle goe kinesiske
kogebøger, måske man kan finde dem hos en marskandiser,
de er meget læseværdige. -max-

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 11-09-10 15:23

"B. Sørensen" <curly@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> favoritsmag.
> Herfra kan du så tilberede din champignonsauce med hvad du ønsker at putte

Hej Kallehave

Du har ikke evt. et link til opskriften?? Ingredienserne lyder umiddelbart
rigtige, men mængderne er jo vigtige...

PFT

/Finn

Fra : B. Sørensen

Dato : 11-09-10 15:56

> Hej Kallehave
>
> Du har ikke evt. et link til opskriften?? Ingredienserne lyder umiddelbart
> [...]
jo da.. f.eks. her:

http://chinesefood.about.com/od/saucesmarinades/r/brownsauce.htm

God fornøjelse
:)

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-09-10 10:27

Den 10-09-2010 23:29, Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> [...]
>
> Du finder næppe en god grillbar uden de har den, men de vil ikke give
> opskriften. Ikke dem jeg har snakket med..

Det som giver kinesersovse (rigtig mange slags) den specielle
"transparente" lidt cremede struktur, er som regel en nænsom jævning med
rismel (alternativt majs!)
ofte ses samme "teknik" anvendt på supper.

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-09-10 10:48

Cykelsmeden skrev:

> Det som giver kinesersovse (rigtig mange slags) den specielle
> "transparente" lidt cremede struktur, er som regel en nænsom
> jævning med rismel (alternativt majs!)

En herboende kineser jeg kendte brugte kartoffelmel.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : troglodyt

Dato : 11-09-10 20:08

On Sat, 11 Sep 2010 09:48:25 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>En herboende kineser jeg kendte brugte kartoffelmel.
>
>Mvh,
Da de 'kinersersovse' jeg har set er ret klare i det, tror jeg ikke
der er anvendt hverken majs- eller hvedemel til jævning. Kartoffelmel
lyder mere sandsynligt; husk blot at kartoffelmel ikke må koge, så
ender det med at blive noget elastik.

Jeg bruger, netop for at bevare klarheden, altid kartoffelmel til at
jævne frugtgrød - gør I andre ikke det?

troglodyt