Sous vide update
Fra : Emil

Dato : 09-09-10 21:41

Hej

Så har Baldwind opdateret sin hjemmeside:

<http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html>
"Last Updated: Wednesday, September 8, 2010 "

Der er tilføjet nogle videoer og en reklame for hans bog. Ellers kan
jeg ikke umiddelbart se nogle ændringer.

m.v.h. Emil

Fra : Henrik

Dato : 12-09-10 02:34

On 9 Sep., 22:41, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
>
> Der er tilføjet nogle videoer og en reklame for hans bog. Ellers kan
> jeg ikke umiddelbart se nogle ændringer.

Hej Emil
tak for info

Kender du by the way til bogen
"Under pressure - cooking sous vide" af den amerikanske kendis kok
Thomas Keller
og kan du evt. anbefale den?

Jeg var i NYC for fjorten dage siden og så at der kunne købes "slow
cooker" apparater fra bl.a. KitchenAid og Cuisinart til $60,- stykket.
Jeg går ud fra at sådan en krabat kunne bruges til "sous vide"?
Ærgeligt at de kører 110 V derovre :-/

Fra : Emil

Dato : 12-09-10 17:50

Henrik wrote:

>Kender du by the way til bogen
>"Under pressure - cooking sous vide" af den amerikanske kendis kok
>Thomas Keller
>og kan du evt. anbefale den?

Hej Henrik

Jeg har ikke bogen; men alle steder er den blevet omtalt i rosende
vendinger.
Efter min mening giver Baldwins hjemmeside tilstrækkelig info til selv
at udforske området på en sikker måde.
Der er for mange fejl i kogebøger - generelt set - så man skal have
hovedet med, når man følger en opskrift.

> [...]
>cooker" apparater fra bl.a. KitchenAid og Cuisinart til $60,- stykket.
>Jeg går ud fra at sådan en krabat kunne bruges til "sous vide"?

Du kan købe alt her i EU-land, så du undgår told og gebyrer. Når du
søger, skal du blot kigge efter advarslen om, at den kun kan bruges
til 220 volt. De er ikke klar over at vi nu bruger 230 volt, men det
er ligegyldigt, da alt det gamle udstyr ligger inden for
specifikationerne.
<http://usa.shopudland.dk/Kitchen.html>

Du skal gå efter en riskoger med mekanisk omskifter. De elektroniske
kan ikke styres på en simpel måde med f.eks. en UT200 termostat. En
Auber er dog bedre:
<http://auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=44>

Jeg bruger mest en 16 liters gryde til sous vide. Så en riskoger til
mindst 30 CUP (=mængden af tørre ris) vil passe til de flestes behov.
En "slow cooker" kan også bruges, hvis den har mekanisk omskifter og
er stor nok.

m.v.h. Emil

Fra : René Hjorth

Dato : 17-09-10 02:17

Hej,

Der kommer kontinuerligt flere videoer på han side og han foretager
andre mindre rettelser.

Jeg har ikke læst bogen endnu (den er dog bestilt), men har
forventning om at den i den grad er værd at læse.

Den kan nu også købes med shipping fra UK, så man slipper for told/
moms:
http://www.sousvidesupreme.com/product.aspx?productid=5&&RD=1

> "Under pressure - cooking sous vide" af den amerikanske kendis kok
> Thomas Keller og kan du evt. anbefale den?

Jeg har den og har læst noget af den; det er rendyrket madporno!
Fantastiske billeder af utrolige kreationer, han er en mester - men
det er mere end end sopus-vide bog, det er en pralebog man kan have
stående fremme :)

Ej, seriøst - jeg tror faktisk at der er mere reel info i Douglas' bog

> Jeg var i NYC for fjorten dage siden og så at der kunne købes "slow
> cooker" apparater fra bl.a. KitchenAid og Cuisinart til $60,- stykket.

Du KAN faktisk også finde diverse "slow cookers" i US' europæiske
sidestykke (sverige), og ofte til små penge, selvom de er mindre
avancerede end Cuisinart versionen.

Der findes også diverse sider på nettet om hvordan man med en indkøbt
elektronisk termostat kan ombygge en riskoger til formålet - det må
være mindste lige så "godt" som en slow cooker.

> Jeg går ud fra at sådan en krabat kunne bruges til "sous vide"?

Personligt mener jeg at der skal være bevægelse i vandet, for at få en
ordentlig udnyttelse - men jeg startede også med en slowcooker og
gjorde mig de første gode eksperimenter, før jeg købte "rigtigt"
udstyr :)

/René