Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad kan jeg låne hvis ydelsen skal sva
Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-09-10 20:24

Hej.

Beklager at jeg har krydspostet indlægget. Jeg fandt ud af efter at have
postet i dk.videnskab.oekonomi, at denne gruppe nok var mere velvalgt.

Vi bor til leje i 110 m2 hus i Egebjerg, der ligger ca. 5 km. udenfor
Horsens.

Den månedlige leje er på 8.050 + forbrug. Eneste forbrug der er
inkluderet er renovation og offentlige afgifter, mens vand, spildevand,
el og varme kommer oveni.

Set i lyset af, at der er tale om en lejebolig, synes jeg at lejen er
relativ høj og vi overvejer at kigge på hus, brugt eller nybygget, hvis
det kan hænge sammen.

Mit spørgsmål er, i hvilket leje man formentligt kan låne. Se punkt 2
herunder

1) Et syn på sagen er, at man kan gange husstandens årsindkomst på ca.
500.000 kr. med 3,5 og få 1.750.000 (det har jeg på nettet læst mig frem
til som en god tommelfingerregel)

1) Et andet syn på sagen er, at jeg godt kunne tænke mig at vide, hvor
meget man kan låne for at de samlede månedlige afdrag til bank og
realkredit ligger på samme niveau som den månedlige leje på ca. 8.000.

Som jeg ser det er der to faktorer her: Både hvordan låneets hovedstol
beregnes og dels det skattemssige element, at jeg ikke kan trække min
månedlige husleje fra, mens jeg kan trække renterne fra ved lån.

Fra : Jet

Dato : 07-09-10 14:06

On 7 Sep., 22:23, Michael Sørensen <s...@nej.tak> wrote:
> [...]
> beregnes og dels det skattemssige element, at jeg ikke kan trække min
> månedlige husleje fra, mens jeg kan trække renterne fra ved lån.

Har du bankgæld skal det fratrækkes ! Er du medlem af R.K.I. så kan
du godt glemme alt om at købe hus.
Hvad långiver kikker på er jeres Rådighedsbeløb, uanset hvad så har
bankerne/kreditinstitutionerne sat det
højere idag end tidligere, idet jeg henviser til Mybanker.dk/debat og
http://gæld.net/ søg Rådighedsbeløb og få nogle friske tal derfor.

/Jet

Fra : Kurd

Dato : 07-09-10 23:01

"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

bankerne/kreditinstitutionerne sat det
højere idag end tidligere, idet jeg henviser til Mybanker.dk/debat og

Kan man blive medlem hos R.K.I.?

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-09-10 11:26

Kurd wrote:

> Kan man blive medlem hos R.K.I.?

Ligesom hos SKAT, ufrivillig medlem

--
Jesper Lund

Fra : Janus

Dato : 08-09-10 13:57

Klip
> [...]
> beregnes og dels det skattemssige element, at jeg ikke kan trække min
> månedlige husleje fra, mens jeg kan trække renterne fra ved lån.

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du gerne vil vide.

Hvis din mening er, at du gerne vil have en husleje på ca. 8.000 kr., som du
har pt.,
er det ikke nok alene og se på lånet.

Hvis du køber bolig, skal du også betale grundskyld (skat af grunden) og
ejendomsværdiskat (skat
af både grund og bolig) m.v. Denne "udgift" har du også på huset.
Hertil kommer du selv skal betale løbende vedligeholdelse m.v. på hus og
installationer (f.eks. vaskemaskine). Hvor meget du skal
regne med til det, er umuligt at sige. Afhænger meget af stand på huset m.v.

Prøv evt at gå ind på siden www.boligsiden.dk og søg på boliger i Esbjerg.
Her oplyses nettoydelsen inkl. ovennævnte 2
skatter. Denne nettoydelse er sandsynligvis med et fastforrentet lån med
afdrag.
Derved vil du få en ide om, hvilket leje du kan købe hus i.
Ofte kan du hente salgsopstillingen og få huslejen oplyst med f.eks. flexlån
og se hvor meget du kan slippe billigere ved denne type lån.
Om du skal vælge den ene eller den anden type lån, afhænger af mange
forskellige forhold, så der må du nok spørge banken om fordele og ulemper
ved de forskellige typer lån.

Janus