Home duo og to telefonnumre?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-09-10 01:05

Jeg har bestilt Home Duo hos TDC efter at have kørt med isdn og to
telefonnumre i mange år; det var en forudsætning for konverteringen at
de to numre kom med over.

Har fået udstyret i dag og har læst materialet igennem, men jeg kan ikke
rigtig se om TDC HomeBox understøtter to forskellige telefonnumre?

Er der nogen der kan af- eller bekræfte?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-09-10 10:09

Den 07-09-2010 02:04, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> rigtig se om TDC HomeBox understøtter to forskellige telefonnumre?
>
> Er der nogen der kan af- eller bekræfte?

TDC bekræftede de to numre da jeg kom igennem til dem.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 07-09-10 16:00

> [...]
> rigtig se om TDC HomeBox understøtter to forskellige telefonnumre?
>
> Er der nogen der kan af- eller bekræfte?

Er det oprettet med ét bredbåndstelefoninummer og én PSTN-linje (traditionel
linje)? Det plejer at være løsningen, når man gerne vil have samme
muligheder som med ISDN (fax og tale).

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-09-10 18:51

Den 07-09-2010 16:59, Søren Bøgh Nielsen skrev:

> Er det oprettet med ét bredbåndstelefoninummer og én PSTN-linje (traditionel
> linje)?

Dét var det indtryk jeg fik af TDC's medarbejder i dag :)

Er der nogen begrænsninger/bagdele i dén opsætning?

På HomeBoxen er der stik1 + stik2 til telefoner; kan man gå ud fra at
2'eren kører pstn?
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 07-09-10 19:50

> Er der nogen begrænsninger/bagdele i dén opsætning?

Overhovedet ikke - slutresultatet giver det samme: du får to numre, hvor den
ene kan bruges til fax og den anden til tale.

> På HomeBoxen er der stik1 + stik2 til telefoner; kan man gå ud fra at
> 2'eren kører pstn?

Nej, begge kører bredbåndstelefoni. Har du et almindelig 3-benet telefonstik
eller et datastik (RJ11) ovre i væggen?

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-09-10 21:22

Den 07-09-2010 20:50, Søren Bøgh Nielsen skrev:
> "Hans Paulin (6310)"<me@privacy.net> skrev i en meddelelse
>
> Overhovedet ikke - slutresultatet giver det samme: du får to numre, hvor den
> ene kan bruges til fax og den anden til tale.

Det var nu meningen at vi skulle have to forskellige linier til
telefoni, men dét kan man måske også; dét var det indtryk jeg fik fra
damen fra TDC :)

> Nej, begge kører bredbåndstelefoni. Har du et almindelig 3-benet telefonstik
> eller et datastik (RJ11) ovre i væggen?

På væggen sidder i øjeblikket dét som TDC i den til ip-telefoni
medfølgende brochure kalder "Multistik"; en lille kvadratisk grå kasse
med et lille "internetstik?" i ca. 75x75 mm.

Derfra går en ledning over til bl.a. et bredbåndsmodem.

Derudover har vi rundt i huset spredt forskellige stik som den primære
telefonlinie bruger til sine telefoner; den sekundære telefonlinie
henter sit signal direkte ud af det næste stik i vores Lasat Speed 2
hvor den primære kører signalet ud i husets ledninger.

Det er ikke mig der har sat systemet med telefonledninger op her i
huset; dét var den tidligere kreative ejer

Da vi kørte med isdn i vores fritidshus var der ét trebenet stik på
væggen hvortil man koblede ntab-boxen - og bagefter det gik videre ud
til de to linier; det var nemmere at overskue end det her!
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 10-09-10 17:00

> Det var nu meningen at vi skulle have to forskellige linier til telefoni,
> men dét kan man måske også; dét var det indtryk jeg fik fra damen fra TDC
> :)

Nu kan jeg af gode grunde ikke præcist sige hvilken løsning du har :) Én
løsning er bredbåndstelefoni ovenpå PSTN og en anden løsning er to
selvstændige linjer. Så af frygt for at komme til at udtale mig om noget,
jeg intet aner om, så vil jeg ikke hårdnakket påstå hvilken løsning du har
:)

> [...]
> et lille "internetstik?" i ca. 75x75 mm.
>
> Derfra går en ledning over til bl.a. et bredbåndsmodem.

Og hér tilkobler du din HomeBox, så der er forbindelse fra datastikket
(multistikket) ovre i væggen og ind i DSL bag på HomeBox'en.

> [...]
> hvortil man koblede ntab-boxen - og bagefter det gik videre ud til de to
> linier; det var nemmere at overskue end det her!

Igen ud fra, at der kan være tale om to forskellige løsninger, så vil jeg
helst ikke udtale mig om hvordan resten kables :)

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-09-10 17:24

Den 10-09-2010 18:00, Søren Bøgh Nielsen skrev:

> [...]
> jeg intet aner om, så vil jeg ikke hårdnakket påstå hvilken løsning du har

TDC havde i 1. omgang givet mig noget forkert; jeg fik brev om at mit
ekstranummer ville blive nedlagt; jeg ringede ind og fik
ip/pstn/bredbånd i stedet :)

> Igen ud fra, at der kan være tale om to forskellige løsninger, så vil jeg
> helst ikke udtale mig om hvordan resten kables :)

En medarbejder ved TDC sagde at det var de to tlf. stik der skulle
bruges til ip/pstn; det ene "rundt i huset" og det andet direkte :)

Mangler dog at få bekræftet min bestilling ved dem; der er ikke logget
noget og så gælder det ikke, sagde et par medarbejdere :-/
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-09-10 07:51

Et tillægsspørgsmål:

Vi har en Netgear wgr614: vil man kunne køre videre med den efter Homboxen?

(Jeg har i øvrigt mistanke om at Netgearen er i stykker og påtænker at
skifte den ud; ville en ny Netgear wgr614 være en værdig afløser? Ved
godt at Netgear har lavet mere fancy produkter siden, men til vores
husmandsbehov?)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Sørensen

Dato : 10-09-10 20:53

"Hans Paulin > skrev >
> Vi har en Netgear wgr614: vil man kunne køre videre med den
> efter Homboxen?

Ja men hvorfor vil du det ?, du skal nok ændre lidt i ip-adressen
på den hvis du beholder den.

Jeg tror ikke du får to seperate numre på Duo, det er teknisk
muligt men jeg mener ikke produktet findes.

vh.
Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-09-10 21:09

Den 10-09-2010 21:52, Sørensen skrev:

> "Hans Paulin > skrev >
>>

> Ja men hvorfor vil du det ?,

2 bærbare og en mobil er sat op og 6 kabler er trukket til den.

> du skal nok ændre lidt i ip-adressen på den
> hvis du beholder den.

Det lyder da kedeligt!? :)

> Jeg tror ikke du får to seperate numre på Duo, det er teknisk muligt men
> jeg mener ikke produktet findes.

Nej, jeg ved ikke hvad hende hos TDC der solgte mig det havde
forestillet sig; jeg ville bevare ekstranummeret, nummervisning og
viderestilling, men det røg altsammen ud til højre.

Nu får vi pstn/ip og bredbånd med 2 tlf.linier (eller burde få: ingen
hos TDC kan finde ordren og ham der har solgt mig produktet ringer ikke
tilbage trods flere henvendelser, men han er måske syg, opsagt eller død?).
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Sørensen

Dato : 11-09-10 08:15

"Hans Paulin skrev

> 2 bærbare og en mobil er sat op og 6 kabler er trukket til den.

der er trådløs med b, g, og N-standart i homeboksen, desuden 4
porte til kabel. har du 6 stationære på ??, måske jeg ville vælge
en svitc hvis jeg havde brug for mere end 4 porte.

> Det lyder da kedeligt!? :)

Det ved jeg ikke om det er, men hvis din netgear har samme ip som
homeboksen (192.168.1.1), så giver det problemer, sæt din egen
router til 192.168.2.1

> [...]
> ingen hos TDC kan finde ordren og ham der har solgt mig
> produktet ringer ikke tilbage trods flere henvendelser, men han
Det tror jeg ikke Du gør men du kan jo overveje en ekstra
linie via en anden IP-telefoni-udbyder (dog ikke så godt til fax,
modem og alarm).

Jeg har selv en ekstra bylinie via en adaptor til GSM, så når jeg
ringer til fastnet så er det gratis via bylinie 1, og ringer jeg
til mobil så vælger jeg bylinie 2, og ringer til 19 øre i
minuttet.

vh.
Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-09-10 09:10

Den 11-09-2010 09:15, Sørensen skrev:

> "Hans Paulin skrev

> der er trådløs med b, g, og N-standart i homeboksen, desuden 4 porte til
> kabel. har du 6 stationære på ??,

Nej, to kabler ind (strømforsyning/modem) og fire ud til 3 stationære og
ét der må være blindt - har haft en stationær mere, så tak; nu ka
jeg få det fjernet

> måske jeg ville vælge en svitc hvis
> jeg havde brug for mere end 4 porte.

> 4 er nok

> Det ved jeg ikke om det er, men hvis din netgear har samme ip som
> homeboksen (192.168.1.1)

Sidst jeg kiggede efter hed den enten 3 eller 6 til sidst (kan ikke
huske om det var på postadressen eller i sommerhuset der var det ene
eller det andet)

, så giver det problemer, sæt din egen router
> til 192.168.2.1

Sådan noget teknisk noget overstiger muligvis min formåen :) - men
skulle så heller ikke være nødvendigt, kan jeg forstå :)

> Det tror jeg ikke Du gør

Tror du ikke at vi får "pstn/ip og bredbånd med 2 tlf.linier"? :)

> [...]
> til fastnet så er det gratis via bylinie 1, og ringer jeg til mobil så
> vælger jeg bylinie 2, og ringer til 19 øre i minuttet.

Jeg er - endnu ikke - så hardcore som dig, så jeg ser lige :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Sørensen

Dato : 13-09-10 15:08

"Hans > skrev

> Er der nogen der kan af- eller bekræfte?

Talte lige med en sælger fra erhverv i anden sammenhæng idag, det
skulle godt kunne laves med et analog nummer og et på IP. men det
er noget De skal ind og lave manuelt.

vh.
Sørensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-09-10 15:22

Den 13-09-2010 16:08, Sørensen skrev:

> det skulle
> godt kunne laves med et analog nummer og et på IP. men det er noget De
> skal ind og lave manuelt.

Det er dét jeg er skrevet op til nu :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 13-09-10 15:29

Hans Paulin (6310) skrev blandt andet:

> [...]
> ikke rigtig se om TDC HomeBox understøtter to forskellige
> telefonnumre?
> Er der nogen der kan af- eller bekræfte?

Jeg troede ellers at du på et tidspunkt var gået over til ip-telefoni (?) og
så er det jo ikke noget problem med flere numre - oven i købet fra
forskellige ip-telefonudbydere.
Og en telefonadapter bør vel kunne sættes bag TDC-udstyret?

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-09-10 15:40

Den 13-09-2010 16:29, Ole C skrev:

> Jeg troede ellers at du på et tidspunkt var gået over til ip-telefoni
> (?)

Jeg har nok spurgt på det gennem en årrække, men først hér gennem de
sidste 3-4 uger hvor vi får time-out flere gange om dagen har jeg haft
overskud til at gennemføre processen.

Vi har i vores fritidshus for nogle år siden konverteret fra isdn til
pstn og det kostede en bondegård; men så kunne vi osse opnå 256k fra TDC
eller hvad det nu var de kunne tilbyde.

Kort efter rullede ESS fiber ud, hvorved hele operationen var spildt, og
udgiften har hidtil afholdt mig fra at gå væk fra isdn hér på postadressen.

Af ukendte grunde blev jeg dog hér for et par uger siden af TDC tilbudt
ip-telefoni til et beløb af 398 kr. for selve skiftet, hvilket gjorde
hele transaktionen mere spiselig.

> og så er det jo ikke noget problem med flere numre - oven i købet
> fra forskellige ip-telefonudbydere.
> Og en telefonadapter bør vel kunne sættes bag TDC-udstyret?

Jeg er desværre ikke nogen haj til den slags; er glad hvis det bare
spiller når jeg har sat udstyret op :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk