Smelteost
Fra : cykelsmeden

Dato : 06-09-10 08:33

I forlængelse af tidligere tråd, har det slået mig:

De omtatle oste er vel ikke smeltede, men snarere oprørt med et eller
andet cremet for at opnå konsistensen?
Hvis de havde været smeltede, ville de vel efter afkøling atter havet
opnået ostefasthed.

finn

Fra : smiley

Dato : 06-09-10 09:04

On 06-09-2010 09:33, cykelsmeden wrote:
> [...]
> andet cremet for at opnå konsistensen?
> Hvis de havde været smeltede, ville de vel efter afkøling atter havet

På engelsk kalder de det processed cheese eller
cheese spread. Det er en kemisk process der får
almindelig ost til at flyde, så vidt jeg har
forstået det. -max-

Fra : Aksel

Dato : 06-09-10 10:38

"smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> På engelsk kalder de det processed cheese eller
> cheese spread. Det er en kemisk process der får
> almindelig ost til at flyde, så vidt jeg har
> forstået det. -max-

Det er skrækkeligt at se i udlandske supermarkeder disse smelteoste som
repræsentanter for "Dansk Ost". Det er mere eller mindre kunstige fast food
produkter, som slet ikke kan sammenlignes med god dansk ost.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 06-09-10 10:49

Hej Aksel

> Det er skrækkeligt at se i udlandske supermarkeder disse smelteoste
> som repræsentanter for "Dansk Ost". Det er mere eller mindre kunstige
> fast food produkter, som slet ikke kan sammenlignes med god dansk ost.

Nu har BUKO ost været en del af dansk ostetradition i over 50 år,
så det må vel betragtes som "god dansk ost" uanset hvad man
ellers mener om det.

--
Mvh Max

Fra : Aksel

Dato : 06-09-10 12:21

> Nu har BUKO ost været en del af dansk ostetradition i over 50 år,
> så det må vel betragtes som "god dansk ost" uanset hvad man
> [...]

Uenig!!
Uanset hvor længe Buko har været på markedet, er det et biprodukt som fysisk
og smagsmæssigt ligger langt fra traditionel dansk osteproduktion. Det er
foruroligende at læse andre indlæg, som svømmer over af begejstring for
smelteoste - denne voksagtige, fedtede substans, som klistrer sig fast i
ganen. Den er kun for folk, der ikke værdsætter god ost.
Mvh
Aksel

Fra : smiley

Dato : 06-09-10 12:43

On 06-09-2010 13:20, Aksel wrote:
> [...]
> smelteoste - denne voksagtige, fedtede substans, som klistrer sig fast i
> ganen. Den er kun for folk, der ikke værdsætter god ost.

Ost er sku mange forskellige ting. Desværre er min
goe ostehandler i Holmbladsgade der ikke længere,
men hun havde oste der fik tårerne til at trille,
det var en fornøjelse at komme hjem efter en længere
rejse og få noget stærk ost. Men ind imellem kan en
grøn alpe smelte altså være lige det der skal til.
Jeg er langtfra oste ekspert, men fra toppen og ned
vil jeg placere dansk gammel ost, italiensk gorgonzola,
dansk blå, italiensk regiano, schweizisk emmenthaler,
italiensk bel paese, og så er der flere hundrede andre
fremragende oste, en indisk frisk ost med masala, en
god feta, det er mange år siden jeg har fået en gauda
jeg brød mig om, chedda tænder jeg sjældent på, en god
ged, og dem er der mange af aner ikke hva de hedder,
de kan også få mig til at læne mig ind over bordet.
Min datter insisterede på at jeg prøvede en typisk
svensk, kan ikke huske navnet, men den skal man vel
bare lære at holde af, jeg ku ikke lige smage fidusen.
Jazz festival i Montreux og en gang oste fondue så
smiler man resten af livet. Så bare fordi jeg også
godt kan li smelte alpe, skal du ikke have søvnløse
nætter.
En venlig dame gav mig dette link til østriske oste:
http://www.kaesewelten.at/Sitemap/
Der er noget at gå i gang med.. -max-

Fra : Gamle

Dato : 06-09-10 16:29

Aksel wrote:
Det er foruroligende at læse andre indlæg, som
> svømmer over af begejstring for smelteoste - denne voksagtige,
> fedtede substans, som klistrer sig fast i ganen. Den er kun for
> folk, der ikke værdsætter god ost.

Ja men så tro du bare det.
Det er smagen ved grøn alpe jeg kan lide.
Og ellers elsker jeg rigtig god ost.

/Torben

Fra : Linde

Dato : 06-09-10 10:57

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet cremet for at opnå konsistensen?
> Hvis de havde været smeltede, ville de vel efter afkøling atter havet

Smelteost har jo det ry med at være opfej fra gulvet, halvrådden ost
osv...lidt misvisende, men ikke uden et gran af sandhed. En smelteost kommer
ikke til at smage godt ved at bruge oste, der ikke smager eller lugter godt,
så det giver sig selv. Derimod kan man godt bruge oste med skader, angrebne
eller snavsede oste(afhænger naturligvis af graden).

Det vigtige er, at man tilsætter smeltesaltene inden opvarmningen, for uden
dem får man kun den ost vi kender fra toast og lignende, hvor der trænger
vand og fedt ud. Hemmeligheden ligger i, at saltene binder det calcium i
osten, der holder proteinmolekylerne sammen. Derved får man en jævn ost, for
de frie proteinmolekyler virker emulgerende på fedtet.

Det er en voldsom proces, at fremstille smelteost. Der skal røres igennem,
og opvarmes for fuld hammer imens. Som smeltesalt kan anvendes de før nævnte
E339, natriumfosfater, i passende renhed. Et alternativ er natriumcitrat,
også i passende renhed...og ikke for meget, da det er et kraftigt
laksativ. Det kunne være et spændende projekt, der dog kræver en del
tungere grej...men så kan man jo også helt selv bestemme, hvor mange rejer
der skal i, hvis man er træt af de to pr. 100 gram fra Buko...

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 06-09-10 11:00

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
Derimod kan man godt bruge oste med skader, angrebne
> eller snavsede oste(afhænger naturligvis af graden).

Hvor skader/det angrebne/snavset selvfølgelig fjernes...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-09-10 10:58

cykelsmeden skrev:

> I forlængelse af tidligere tråd, har det slået mig:
>
> De omtatle oste er vel ikke smeltede, men snarere oprørt med
> et eller andet cremet for at opnå konsistensen? [...]

Du skal næsten have opslaget om smelteost
fra Dansk Husmoderleksikon (1954):

*Smelteost*, en nærmest blød, temmelig fed
Ost med tæt Struktur og som Regel ret mild
Smag. Smelteost fremstilles af mislykkede,
faste Løbeoste, som findeles, æltes med
Kærnemælk eller Natriumcitrat, smeltes og
fyldes i Forme. Smelteost fremstilles i smaa
trekantede Stykker med en Vægt paa 35-40 g
eller i brødformede Oste paa indtil 2 kg.
Smelteost pakkes i Staniol og Omslagspapir,
evt. i Papæske eller Karton og mærkes med
Navn, Fedtindhold, maksimalt Vandindhold,
Vægt samt Mejeriets Nr. Smelteost har paa
det nærmeste samme Næringsværdi som
halvfed Løbeost (s. d.). (Se desuden Ost og
Fødemidlernes ernæringsmæssige Værdi).
Kvaliteten er som Regel god, men Prisen høj.
F.D.
--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-10 11:12

Alle kommentarerne bekræfter til fulde, at min afsky for fx rejeost og
skinkeost er særdeles velbegrundet - jeg har altid ment, at de oste faktisk
smager af ost, hvorimod fx cognacruller og diverse friskoste ikke smager af
ost. Ostemassen er totalt anderledes.