smelte ost
Fra : smiley

Dato : 05-09-10 16:53

hvilket kemikalie bruger de til at lave
smelteost.
Hvilke smagsstof er det der gir grøn alpe
den smag..
-max-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-09-10 17:16

Smiley skrev:

> hvilket kemikalie bruger de til at lave
> smelteost.

E339: Natriumfosfater

> Hvilke smagsstof er det der gir grøn alpe
> den smag..

Hvis man skal tro på hvad Arla skriver, så er det grøn alpekløver:

· http://arla.dk/Produkter/Brands/BUKO/buko-alpeost-40/

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-09-10 17:19

"smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
> hvilket kemikalie bruger de til at lave
> smelteost.
> Hvilke smagsstof er det der gir grøn alpe
> den smag..
> -max-

Uhm !!! Grøn alpeost på smørtyve er noget af det bedste vi ved her i
familien. Det har været en delikatesse her hos os i rigtig mange år.

Jeg ved ikke hvad osten bliver lavet af, men jeg ved at det er grøn
alpekløver der giver den skønne smag.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 05-09-10 17:39

Hej Tove

> Uhm !!! Grøn alpeost på smørtyve er noget af det bedste vi ved her i
> familien. Det har været en delikatesse her hos os i rigtig mange år.

Grøn alpe er en mærkelig en, min kone elsker den, jeg og alle
andre hader den så tilgengæld.

I tredserne og halvfjerdserne hvor osteborde med smørtyve
og Buko ost i små trekanter var moderne, ja der kunne man
altid regne med at de to alpe oste i hver pakning, ja de var
tilbage når festen var slut :)

Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-09-10 21:27

> [...]
> og Buko ost i små trekanter var moderne, ja der kunne man
> altid regne med at de to alpe oste i hver pakning, ja de var

Hej Max.

Ja, det er godt nok mærkeligt så forskellig smag vi mennesker har.

Der var ikke nogen alpeost tilbage, når vi og børnene forlod frokostbordet.
Vi kunne alle lide den.

Der er så lidt forskel på Buko grøn alpeost fra dengang til nu. Den er en
del blegere i farven, men jeg synes at smagen er helt den samme. Det skyldes
nok at der tidligere måske har været tilsat farve ud over den farve som
kløveren gav. Der er jo så mange farvestoffer der efterhånden er forbudte.

M.h.t. smag, så er der ikke ti vilde heste der har kunnet få mine (nu
voksne) børn til at spise roquefort (min mand og jeg elsker det), men de har
aldrig haft noget imod at jeg kommer roquefort i sovsen når jeg laver
forloren hare. Selv børnebørnene elsker den sovs med ost og ribsgele, det er
da også den rene mums.

Fra : smiley

Dato : 05-09-10 17:42

On 05-09-2010 18:18, Tove Krieger wrote:
> [...]
> familien. Det har været en delikatesse her hos os i rigtig mange år.
>
> Jeg ved ikke hvad osten bliver lavet af, men jeg ved at det er grøn

Klaus og Tove - det er for vildt i ved sådan noget.
Så er det måske lidt tarveligt at teste jer yderligere,
i sku vel ikke vide hvor jeg kan købe de ingredienser.
Men ellers bare tak for at have peget mig i den rigtige
retning. -max-

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-09-10 21:30

> [...]
> i sku vel ikke vide hvor jeg kan købe de ingredienser.
> Men ellers bare tak for at have peget mig i den rigtige

Desværre Max. Det aner jeg ikke noget som helst om, jeg har altid købt det
færdige produkt. Jeg er derimod sikker på, at Seistrup ved det. Han ved
rigtig meget om den slags ting. Måske ved Emil det også, han er jo
overordentlig klog på mad.

Fra : Gamle

Dato : 05-09-10 17:44

> Uhm !!! Grøn alpeost på smørtyve er noget af det bedste vi ved her i
> familien. Det har været en delikatesse her hos os i rigtig mange år.

Og jeg kan spise den uden noget tilbehør. Mums.

/Torben

Fra : smiley

Dato : 05-09-10 17:48

On 05-09-2010 18:44, Gamle wrote:

> Og jeg kan spise den uden noget tilbehør. Mums.
>
> /Torben

Wow - der er måske basis for en fan klub.
Den de laver i dag forekommer mig at være
meget mildere end tidligere, måske man kunne
købe urten og selv justere smagen. -max-

Fra : Emil

Dato : 07-09-10 02:59

smiley wrote:

>Den de laver i dag forekommer mig at være
>meget mildere end tidligere, måske man kunne
>købe urten og selv justere smagen. -max-

Vore sanseorganer mister evnerne med alderen. Derfor foretrækker mange
ældre mennesker salte og stærkt krydrede madvarer.

Det, som vi kalder smagsoplevelsen, er sammensat af smag, duft,
konsistens, farve og en hel del andre ting.

Alpeosten er blevet skiddenbrun efter at det tidligere anvendte
farvestof blev forbudt. Det kan du selv gøre noget ved ved at tilsætte
klorofyl.

Det fremstilles således:
Porertoppe (eller andet næsten smagsneutralt grønt) hakkes groft,
blendes med lidt vand, sigt de grove stykker fra, og filtrer den
letflydende del gennem et kaffefilter.
Det grønne klorofyl skrabes fra filteret og blandes i osten så hatten
og farven passer. Det filtrerede vand bruges til andet (bagning,
suppe, sovs m.v.). Klorofylen kan også bruges til farvning af
kartoffelmos, brød eller andet, da det er ret smagsneutralt.

Smagsforstærkere tilsættes (salt, sukker, umani eller andet).
Herefter bør du kunne genopleve barndommens smag af den grønne
alpeost, for tilsætningen af den pulveriserede, tørrede blå stenkløver
er uændret.

Velbekomme.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-09-10 17:37

For lidt siden skrev jeg bl.a.:

> grøn alpekløver:

Det korrekte navn er nok nærmere Blå Stenkløver (Trigonella caerulea
(L.) Ser.):

· http://de.wikipedia.org/wiki/Schabziegerklee
· http://de.wikipedia.org/wiki/Schabziger

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-09-10 17:50

Smiley skrev:

> Klaus og Tove - det er for vildt i ved sådan noget.

Jeg vil gerne have lov til at sige til mit forsvar at jeg intet
anede om grøn alpeost før du stillede spørgsmålet. Jeg ved ikke
engang hvordan osten smager (men det har jeg så fået lyst til at
prøve nu, omend jeg hellere vil smage den originale Schabziger).

> Så er det måske lidt tarveligt at teste jer yderligere,
> i sku vel ikke vide hvor jeg kan købe de ingredienser.

Google fortæller at man kan købe Blå Bukkehorn, som den åbenbart
osse hedder (det passer osse med det engelske navn fenugreek),
hos fx

· http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/blaa-bukkehorn-brotklee-oeko-p-832.html

Mon ikke Linde ved hvor man kan få fat i E339?

Bliver vi budt til Zigerbrüt? :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 06-09-10 10:44

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> ·
> http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/blaa-bukkehorn-brotklee-oeko-p-832.html
>
> Mon ikke Linde ved hvor man kan få fat i E339?

Her må jeg desværre melde pas...det er ikke lige en kemi jeg er stødt på så
ofte(hmm overhovedet. Der er dog alternativer, se cykelsmedens post
ovenfor.

Mvh
Linde

Fra : Preben

Dato : 05-09-10 18:36

Den 05.09.2010 kl. 18:18 skrev Tove Krieger <missminimiv@dk.invalid>:

> [...]
> familien. Det har været en delikatesse her hos os i rigtig mange år.
>
> Jeg ved ikke hvad osten bliver lavet af, men jeg ved at det er grøn

Hver sin lyst. Bare tanken om grøn alpe giver mig kvalme
--
mvh/Preben

Fra : Gamle

Dato : 05-09-10 18:42

Preben wrote:

> Hver sin lyst. Bare tanken om grøn alpe giver mig kvalme

Så kan du få en rejeost istedet

/Torben

Fra : Preben

Dato : 05-09-10 18:38

Den 05.09.2010 kl. 18:38 skrev Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>:

> I tredserne og halvfjerdserne hvor osteborde med smørtyve
> og Buko ost i små trekanter var moderne, ja der kunne man
> altid regne med at de to alpe oste i hver pakning, ja de var
> tilbage når festen var slut :)

Ja, det samme som smørrebrød med Italiensk Salat.
--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 05-09-10 20:59

Den 05.09.2010 kl. 19:41 skrev Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk>:

> Så kan du få en rejeost istedet
>
> /Torben

Tak. Er det dem, hvor man af og til kan være heldig at finde en mærkelig
lyserød klump?
--
mvh/Preben