Charset i php mailform
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-09-10 11:11

Bliver snart vanvittig

Jeg har lavet en php-mailform, men bøvler med at få den til at vise æøå
i den mail den sender.
Med "<form accept-charset='CP1252'"> vises æøå korrekt i alle browsere
på Linux, og alle browsere på Windows(XP) _pånær_ Internet Explorer
(selvfølgelig).
Siden som formen er på indeholder <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=utf-8" /> - og det kan ikke ændres (af flere
grunde).

Hvad mon jeg har overset?

Formens grundlag: http://www.w3schools.com/php/php_secure_mail.asp

Min form: http://www.tyveri-check.dk/kontakt.php

Den rette løsning belønnes

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 05-09-10 12:22

On Sun, 05 Sep 2010 12:11:27 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

> [...]
>Siden som formen er på indeholder <meta http-equiv="Content-Type"
>content="text/html; charset=utf-8" /> - og det kan ikke ændres (af flere

Prøv at ændre din kontakt.php til at være i UTF-8 format
--
Keld Rosenkrantz
Få dit gratis webhotel på www.splinternet.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-09-10 15:05

On 05-09-2010 13:22, Keld Rosenkrantz wrote:

> Prøv at ændre din kontakt.php til at være i UTF-8 format

Siden er jo utf-8.

Hvis du mener: <form accept-charset='utf-8'> så er det prøvet. Da sender
alle browsere volapyk.

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 05-09-10 15:22

On Sun, 05 Sep 2010 16:05:00 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Siden er jo utf-8.
>
>Hvis du mener: <form accept-charset='utf-8'> så er det prøvet. Da sender
>alle browsere volapyk.
Nej, jeg mener at kontakt.php filen skal være i UTF-8 format, den er
sikkert i DOS/UNIX/MAC format... UTF-8 formatet er dobbelt antal
karakterer..

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-09-10 16:19

On 05-09-2010 16:22, Keld Rosenkrantz wrote:

> Nej, jeg mener at kontakt.php filen skal være i UTF-8 format, den er
> sikkert i DOS/UNIX/MAC format... UTF-8 formatet er dobbelt antal
> karakterer..

Det vil da se tosset ud

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 05-09-10 17:57

On Sun, 05 Sep 2010 17:18:46 +0200, Karl Erik Christensen

Hvad vil se tosset ud?
Med den rigtige editor opdager du intet

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 05-09-10 18:53

On Sun, 05 Sep 2010 17:18:46 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Det vil da se tosset ud
Et eksempel på forskellen..

I normal ren ascii ser æøå sådan ud i HEX tegn
æøå
e6 f8 e5
Men er det i UTF-8 format ser det således ud.
C3 a6 c3 b8 c3 a5

Selve encodingen gør at der skal 2 tegn til når det er UTF-8
Så det ser tosset ud når man ikke holder sig til UTF-8 konsekvent og
det er det du oplever.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-10 01:13

Keld Rosenkrantz udtrykte præcist:

> [...]
>
> Selve encodingen gør at der skal 2 tegn til når det er UTF-8
> Så det ser tosset ud når man ikke holder sig til UTF-8 konsekvent og

UTF-8 er en algoritme, der Konverterer til eller fra Unicode. Det er
ikke et karaktersæt.
UTF-8 anvender forskelligt byte-antal. Det specielle for UTF-8, i
forhold til UTF-16 eller UTF-32, er at encodede ASCII karakterer, er
mage til den oprindelige ASCII karakter. ÆØÅæøå er ikke del af standard
ASCII, men Extended ASCII ( der findes flere forskellige Extended ASCII
- M$ kaldte dem vist codepages i sin tid i Windoze) - og de skal derfor
både encodes og dekodes, for at få det rigtige resultat.
Og det er egentlig ret logisk, at hvis man kun encoder eller decoder,
får man vrøvl ud i den anden ende.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-09-10 20:13

Den 05-09-2010, skrev Keld Rosenkrantz:

> Nej, jeg mener at kontakt.php filen skal være i UTF-8 format, den er
> sikkert i DOS/UNIX/MAC format... UTF-8 formatet er dobbelt antal
> karakterer..

UTF-8 er "flydende" byte antal.
http://en.wikipedia.org/wiki/UTF-8
Ikke lige sikker på at der er plads til "dobbelt antal karakterer"
(mener vist at det bliver noget mere), men det kommer nok an på hvad
man tager det i forhold til.
UTF = Unicode Transformation Format; altså ikke et karaktersæt, men en
transformations algoritme.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 05-09-10 20:23

On Sun, 05 Sep 2010 21:13:22 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
>man tager det i forhold til.
>UTF = Unicode Transformation Format; altså ikke et karaktersæt, men en

Enig men prøvede at fordanske det.
Kan huske for flere år tilbage da jeg for et hostingfirma skulle lave
muligheden oir at søge på IDN domæner kom ud i dette problem med UTF-8
som var nødvendigt hvia man skulle længere end bare æøå.
Faqndt ud ad at hvis man var konsekvent med UTF-8 selv i end koder på
serveren forsvandt ens problemer med hvordan siden så ud, æøå blev til
æøå hele tiden awlv output fra javascripta, så derfor er mit råd vil
du UTF-8 så lav alt i UTf-8.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-09-10 18:15

Keld Rosenkrantz tastede følgende:

> Prøv at ændre din kontakt.php til at være i UTF-8 format

Hvordan en modtaget email vises, kommer vel an på hvilket email program
der forsøger at vise den - hvilket ikke har ret meget med browsere at
gøre.

utf8_decode() og utf8_encode()
http://dk2.php.net/manual/en/function.utf8-decode.php
http://dk2.php.net/manual/en/function.utf8-encode.php
kan hjælpe med at skifte frem og tilbage fra/til ISO-8859-1, hvis det
er der, problemet ligger.
Man kan også tilføje en header til emailen, der fortæller hvilket
karaktersæt der anvendes.
http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

I øvrigt et område, der ikke er veldokumenteret, og ofte kræver en del
eksperimentering - og man må ofte slå sig til tåls med at det virker
for ens eget email program...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-09-10 19:17

On 05-09-2010 19:15, Birger Sørensen wrote:

> [...]
>
> I øvrigt et område, der ikke er veldokumenteret, og ofte kræver en del
> eksperimentering - og man må ofte slå sig til tåls med at det virker for

Meddelelser sendt fra IE ser lige towlige ud i både Windows Mail og
Evolution mail på Linux.

En løsning der lå lige til højrebenet (tak til Birger), var:
$headers = 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";

Der er bare det men, at "Safe mode" er ON på mit hotel hos Unoeuro, så
det giver en fejlmeddelelse.

Så jeg tror jeg forsøger at leve med de underlige æ ø og å'er.

Det er jo trods alt kun de meddelelser der kommer fra IE

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 05-09-10 18:21

On Sun, 05 Sep 2010 19:15:22 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
>
>I øvrigt et område, der ikke er veldokumenteret, og ofte kræver en del
>eksperimentering - og man må ofte slå sig til tåls med at det virker

Ja, men det hjælper nada hvis teksten der leveres ikke er UTF-8.
UTF-8 er noget anderledes end ren ascii....
Derfor er min anbefaling at kildekoden også er UTF-8 for at levere
UTF-8...
Ved af erfaring det kan løse nerop dette problem, er der f.eks.s en
skabelon involveret skal denne også være i UTF 8, ellers kan den vise
andre mærkelige tegn netop fordi at UTF-8 består af mere end en byte.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-09-10 00:11

On 05-09-2010 12:11, Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
> Siden som formen er på indeholder <meta http-equiv="Content-Type"
> content="text/html; charset=utf-8" /> - og det kan ikke ændres (af flere

Fint nok med lange hypotetiske teorier om tegnsæt, men:

$message = utf8_decode($message);

did the trick.

Ja - så enkelt kunne det altså gøres.

Tak for jeres bidrag.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-09-10 00:20

On 07-09-2010 01:10, Karl Erik Christensen wrote:

> Fint nok med lange hypotetiske teorier om tegnsæt, men:
>
> $message = utf8_decode($message);
>
> did the trick.
>
> Ja - så enkelt kunne det altså gøres.
>
> Tak for jeres bidrag.

PS. - så må jeg jo selv snuppe de 14 dages ophold på Hawaii, som var
belønningen