Rod i kontaker på iPhone
Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 02-09-10 14:59

Hejsa

Jeg har fået mig en iPhone og har naturligvis kopieret alle SIM-kontakter
fra SIM-kortet og over i telefonen, men der er gået rod i navnene og ikke
mindst sorteringen nu.

F.eks. står rigtig mange listet som ";navn" nu, hvilket vil sige at det er
aldeles umuligt at navigere rundt i kontakerne. Findes der en eller anden
nem løsning, så jeg undgår at skulle ind og rette hvert enkelt navn
manuelt - og sig nu helst ikke noget i retning af iTunes :)

På forhånd tak.

Søren

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-09-10 18:59

Den 02-09-2010 15:59, Søren Bøgh Nielsen skrev:
> aldeles umuligt at navigere rundt i kontakerne. Findes der en eller anden
> nem løsning, så jeg undgår at skulle ind og rette hvert enkelt navn
> manuelt - og sig nu helst ikke noget i retning af iTunes :)

Den nemmeste løsning er nok at importere dem alle til noget på
computeren (F.eks. windows adressebog, eller outlook) derefter rette dem
til, og så synce dem tilbage på telefonen bagefter.

Desværre kommer du nok ikke uden om iTunes i den forbindelse...

Næste gang vil jeg dog anbefale, at du sender kontakter i vcard format
mellem mobilerne. Dette kan de fleste mobiler, og en iPhone burde også
kunne modtage dataene.

Det eneste det kræver er at den ene telefon kan sende kontakterne (Helst
ved at man markere dem man vil have med, eller bare trykker send alle)
enten via bluetooth (Nemmest, det kan gøres med et lukket SIM-kort),
eller via MMS/Email (Koster enten MMS eller data trafik, og kræver
aktivt SIM)

Hvis du stadig har den gamle telefon, og ikke har slettet kontakterne
fra denne, så kan du finde et tilfældigt SIMkort du sætter i den, og
derefter sende alle kontakterne via bluetooth til iPhonen.

- Chano Andersen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 05-09-10 18:33

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
> Den nemmeste løsning er nok at importere dem alle til noget på computeren
> (F.eks. windows adressebog, eller outlook) derefter rette dem til, og så
> synce dem tilbage på telefonen bagefter.

Tak for forslaget. Jeg tog dog alligevel den manuelle metode, da jeg lige
fandt ud af, at det egentligt ikke var så svært og ikke tog ret lang tid. Så
fik jeg også mulighed for at lære at skrive på den.

> Desværre kommer du nok ikke uden om iTunes i den forbindelse...

Jo, jeg slap til al held :)

Søren

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-09-10 20:52

Den 05-09-2010 19:32, Søren Bøgh Nielsen skrev:
> "Chano Andersen"<sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, jeg slap til al held :)

Jeg fatter i øvrigt, helt ærligt, ikke hvad folk har imod iTunes.. Jeg
hører en masse kalde det noget lort, men ingen der rigtigt kan begrunde
det med andet end RAM forbrug... (Som må siges at være ret irrelevant på
moderne PC'ere.)

- Chano Andersen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 06-09-10 11:32

On 05-09-2010 21:51, Chano Andersen wrote:

> [...]
> hører en masse kalde det noget lort, men ingen der rigtigt kan begrunde
> det med andet end RAM forbrug... (Som må siges at være ret irrelevant på

Jeg er en af dem der ikke kan fordrage iTunes. Jeg synes ikke det virker
logisk, det vil automatisere rigtig mange ting (jeg føler ikke jeg har
kontrollen selv) og så virker det bare ressourcetungt.

Desværre så har kæresten en iPod som sidder på min pc og jeg vil rigtig
gerne have en iPhone, så det er jo uundgåeligt at skulle rode med det på
et tidspunkt.

Mikael

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-09-10 21:59

Den 06-09-2010 12:31, Mikael Schøler skrev:
> Jeg er en af dem der ikke kan fordrage iTunes. Jeg synes ikke det virker
> logisk, det vil automatisere rigtig mange ting (jeg føler ikke jeg har
> kontrollen selv) og så virker det bare ressourcetungt.

Tja, jeg er så vild med automatiseringen, jeg gider ikke selv organisere
mine mediefiler, så det må iTunes for min skyld gerne. Hvad angår
resurseforbruget, så er det ikke være end Windows Media Player, men
måske dårligere end Winamp eller lignende, som jeg dog ikke har brugt i
mange år.

Hva' jeg er rigtigt godt tilfreds med, er smartspillelister. Man
opstiller en række kriterier, hvorefter iTunes finder alle sange der
opfylder disse. Det giver f.eks. mulighed for at vælge en række sange
man bare MÅ have på iPodden, samt blackliste sange man ved man ikke vil
have med, og derefter bare vælge dem man hører mest for resten.

Kan ikke udelukke, at denne feature også findes i andre programmer, men
jeg har ikke set den i WMP, som er det eneste program hvis nyere version
jeg er bekendt med.

> Desværre så har kæresten en iPod som sidder på min pc og jeg vil rigtig
> gerne have en iPhone, så det er jo uundgåeligt at skulle rode med det på
> et tidspunkt.

Det kommer an på hva' man vil med ustyret. iPodden kan synces med
Winamp, ved jeg, og iPhonen kan de aktivere i butikken, eller du kan få
en ven/bekendt til at sætte den til iTunes i ca. 30 sek. Husk i øvrigt
software opdateringen.

Men klart, hvis man vil udnytte alle funktionerne, og mulighederne for
synkronisering, så kommer man nok ikke lige uden om iTunes, lige pt.

- Chano Andersen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 06-09-10 16:13

> [...]
> hører en masse kalde det noget lort, men ingen der rigtigt kan begrunde
> det med andet end RAM forbrug... (Som må siges at være ret irrelevant på

Sidst forsøg med iTunes endte med ualmindelig meget rod i mine mapper med
musik i. Muligvis har det 'bare' været en indstilling, men det l*rt blev
omgående afinstalleret og kommer ikke ind på min PC igen.

Søren

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-09-10 21:54

Den 06-09-2010 17:13, Søren Bøgh Nielsen skrev:
> Sidst forsøg med iTunes endte med ualmindelig meget rod i mine mapper med
> musik i. Muligvis har det 'bare' været en indstilling, men det l*rt blev
> omgående afinstalleret og kommer ikke ind på min PC igen.

Præcis, det ER blot en indstilling. Hedder noget i stil med "Bevar
organiseringen i mappen...". Personligt foretrækker jeg dog at den
organisere det, for den gør det præcis som jeg selv ville have gjort
det, nemlig i formen musikmappe\kunstner\album.
Hvilket er logisk, men dog kræver at filerne er tagget korrekt.

- Chano Andersen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 07-09-10 15:58

> [...]
> nemlig i formen musikmappe\kunstner\album.
> Hvilket er logisk, men dog kræver at filerne er tagget korrekt.

Fair and square - det var bare en indstilling. Men nu har jeg levet
lykkeligt siden da (omtrent 5 år siden), så jeg har nok ikke manglet iTunes.

Søren