Pastinak
Fra : Aksel

Dato : 01-09-10 12:25

Jeg har lige købt en pakke flotte pastinakker. Jeg har egentlig aldrig smagt
pastinakker som enkelt frugt og ved egentlig slet ikke, hvad man skal bruge
dem til.
Er der nogen, der har en opskrift til en ret, hvor Pastinak er en virkelig
udslagsgivende grøntsag?
Mvh
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 01-09-10 12:28

Jeg glemte aty fortælle, at jeg har prøvet at skrælle og koge, men det var
ikke den store oplevelse.
Hvem pokker dyrker pastinak? Jeg synes ikke, at der er meget ved dem.
Aksel

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 01-09-10 12:55

Aksel wrote:
> [...]
> men det var ikke den store oplevelse.
> Hvem pokker dyrker pastinak? Jeg synes ikke, at der er meget

Jeg synes ikke den smager af særlig meget, så udslagsgivende bliver
den vel næppe? Jeg bruger den i oksekødssuppe og bagt i ovnen sammen
med andre rodfrugter.
Lisbet

Fra : jos

Dato : 01-09-10 14:21

> Jeg synes ikke den smager af særlig meget, så udslagsgivende bliver
> den vel næppe? Jeg bruger den i oksekødssuppe og bagt i ovnen sammen
> med andre rodfrugter.

Pastinak, er ligesom persillerod og rodselleri, en sund rodfrugt, som er
egnet bl.. a. i en suppevisk. eller snittet til små tern i en klarsuppe.
Det er altså ikke en grønsag der bruges som udslaggivende for smagen, men
som sund kraftgiver sammen med andre rodfrugter.

Hvis du gerne vil prøve den som "sig selv" så riv den på et mandolinjern, og
steg den i olie på panden som chips.
Drys med salt inden servering. Det samme kan du med succes iøvrigt også gøre
med persillerod eller jordskokker.
Fint tilbehør til adskillige [kød]retter.

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-09-10 15:04

Jos skrev:

> Hvis du gerne vil prøve [pastinak] som "sig selv" så riv den på et
> mandolinjern, og steg den i olie på panden som chips.

Ganske vist ikke som sig selv, men: Man kan osse rive pastinak,
rødbede på råkostjernet og blande med et æg og lidt havregryn, og
så stege blandingen som frikadeller på en pande. Smager godt med
en bechamelsovs og kartofler til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : jos

Dato : 01-09-10 16:21

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> rødbede på råkostjernet og blande med et æg og lidt havregryn, og
> så stege blandingen som frikadeller på en pande. Smager godt med

Lyder ganske fornuftig, og vil sikkert vinde yderligere med lidt hakket kød
(lam, kalv eller flæsk) tilsat, med mindre man går op i det vegetariske

- har du iøvrigt ikke glemt et hakket løg?

finn

Fra : Aksel

Dato : 01-09-10 20:55

"jos" <finn@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kød (lam, kalv eller flæsk) tilsat, med mindre man går op i det
> vegetariske
>
> - har du iøvrigt ikke glemt et hakket løg?

Ok - jeres svar bekræfter min opfattelse af, at Pastinak i sig selv er en
ret indifferent sag, som kun kommer til at smage af noget, når man tilsætter
andre, kraftigere smagselementer.
Vi kan ligeså godt - eller bedre - bruge kartoffel. Men tak for
kommentarerne.
Mvh
Aksel

Fra : jos

Dato : 02-09-10 09:41

> Vi kan ligeså godt - eller bedre - bruge kartoffel. Men tak for
> kommentarerne.
> Mvh
> Aksel
NEJ!

De fleste rodfrugter indeholder forskellige smags og næringsstoffer, og det
er sammensætningen som giver gevinsten.

Du kan bare prøve at stege eks. 2 ens lammestege, den ene på en bund af
kartofler i passende tern, og den anden på en bund at blandede rodfrugter
(gerne incl. kartofler) i passendende tern.
- der er en verden i forskel, både i smag og næringsværdi.

finn

Fra : Aksel

Dato : 02-09-10 12:17

> [...]
> (gerne incl. kartofler) i passendende tern.
> - der er en verden i forskel, både i smag og næringsværdi.

Jamen det har du da ret i. Jeg mente kun at anvende kartoffel i stedet for
pastinak - ikke udelukkend kartoffel.
Aksel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-09-10 20:48

Jos skrev:

> Lyder ganske fornuftig, og vil sikkert vinde yderligere med lidt
> hakket kød (lam, kalv eller flæsk) tilsat, med mindre man går op
> i det vegetariske

Præcis, og det er lige netop det vegetariske jeg er gået op i når jeg
har lavet den ret.

> - har du iøvrigt ikke glemt et hakket løg?

Jovist, det røg ud i skyndingen. Løg skal der i. Tak for korrektionen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Torben Madsen

Dato : 02-09-10 12:12

Jeg anvender ofte, såvel pastinak og persillerod i salat. Skær rødderne i
lange flager med en kartoffelskralder, det gir en fantastisk smag i salaten.
mvh
torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-10 10:45

Aksel wrote:

> Er der nogen, der har en opskrift til en ret, hvor Pastinak er en virkelig
> udslagsgivende grøntsag?

Ikke en ret, men et tilbehør:

Kog pastinakker godt møre, mos dem og rør med lidt fløde, evt.
flødeskum, og smag til med salt og peber.

Fantastisk til lammekød.

Martin