Nye regler for at køre stor MC
Fra : CL

Dato : 30-08-10 05:42

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-10 06:06

Den 30-08-2010 06:42, CL skrev:
> http://www.fyens.dk/article/1674121:Indland-Fyn--Koerekort-skal-fornys-hvert-15--aar

Citat:

Samtidig skærpes reglerne for kørekort til bus og lastbil. Ved hver
fornyelse skal chaufføren besøge sin læge og have en attest.

Citat slut:

Som det er nu skal buskortet fornys hvert 5 år. Og med lægeattest. Så
det er da en forringelse der vil noget?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Intet Navn

Dato : 30-08-10 07:22

Ib Jakobsen wrote:

> Som det er nu skal buskortet fornys hvert 5 år. Og med lægeattest. Så
> det er da en forringelse der vil noget?.

Det er da vist værd lige at tilføje, at reglen om fornyelse hvert femte
år for buskørekort udelukkende gælder "kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring", som det så flot hedder. Derfor er det stadigvæk en
skærpelse, hvis man skal have fornyet sit almindelige 'private'
buskørekort hvert 15. år.

Mon ikke reglerne for erhvervskørekort bliver behandlet for sig, hvis
det er nødvendigt at "harmonisere" dem?

--
/claus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-10 18:04

Den 30-08-2010 08:21, Intet Navn skrev:

> Det er da vist værd lige at tilføje, at reglen om fornyelse hvert femte
> år for buskørekort udelukkende gælder "kørekort til erhvervsmæssig
> personbefordring", som det så flot hedder.

Ja ja. Jeg gør det selv.

> Derfor er det stadigvæk en
> skærpelse, hvis man skal have fornyet sit almindelige 'private'
> buskørekort hvert 15. år.

Nok heller ikke nogen skade til.

> Mon ikke reglerne for erhvervskørekort bliver behandlet for sig, hvis
> det er nødvendigt at "harmonisere" dem?

Der er jo i forvejen krav om efteruddannelse hvert 5. år. Så nogen stor
omvæltning er der næppe tale om.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-08-10 20:02

Intet Navn wrote:

> [...]
> personbefordring", som det så flot hedder. Derfor er det stadigvæk en
> skærpelse, hvis man skal have fornyet sit almindelige 'private'

Vel ikke når "skærpelsen" udelukkende består af at skifte fotoet?

"De nye regler betyder, at kortet hvert 15. år skal forsynes med et
tidssvarende foto, men bilister undgår et nyt lægetjek, og folk skal
heller ikke bestå køreprøven igen. Prisen bliver cirka 100 kroner."

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-10 20:38

Den 30-08-2010 21:02, Robert Eriksen skrev:

> "De nye regler betyder, at kortet hvert 15. år skal forsynes med et
> tidssvarende foto, men bilister undgår et nyt lægetjek, og folk skal
> heller ikke bestå køreprøven igen. Prisen bliver cirka 100 kroner."

Gad vide hvordan de kommer frem til de priser. Sidst jeg fornyede
kostede det kr.260. Pensionisten bagved skulle give kr.30. Og nu kr.100.
Er det ikke samme vare til 3 forskellige priser?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 11-09-10 00:34

Den 30-08-2010 06:42, CL skrev:
> http://www.fyens.dk/article/1674121:Indland-Fyn--Koerekort-skal-fornys-hvert-15--aar

Jeg læser det ikke som at perioden man skal gennemføre på 'lille'
motorcykel er tilsvarende forlænget, blot at man nu skal være ældre hvis
man vi tage springet direkte på en 'stor'.
Jeg har aldrig været ynder af lille/stor -opdelingen, men det er de
færreste der vil blive ramt af den nye regel.

Og så har jeg aldrig troet på nogen forklaring om EU-harmonisering :-|

--
Armand.