bundprop overspændt
Fra : Kim Caspersen

Dato : 29-08-10 19:19

Hej

Jeg har kommet til at over spænde bund proppen til min XJ 600, hvad gør jeg
? skal til italien tirsdag, bolten sidder i men drypper med olie,.tror jeg
kan køre til et værksted med problemet

Kan et værksted nå at ordne det inden? eller hvad gør jeg?

KC

Fra : Knud Dam

Dato : 29-08-10 19:26

"Kim Caspersen" <sibm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kan køre til et værksted med problemet
>
> Kan et værksted nå at ordne det inden? eller hvad gør jeg?

Hej Kim.

Et værksted burde sagtens kunne nå at reparere gevindet med heli-coil eller
lignende i løbet af i morgen.

Ring rundt og find et sted, der kan hjælpe dig.

Jeg ville få Yamaha'en til værkstedet vha. en trailer eller en kassevogn,
for konsekvensen ved at tabe bundproppen er stor.

; - )

KD

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-08-10 20:28

"Kim Caspersen" <sibm@ofir.dk> writes:

> [...]
> kan køre til et værksted med problemet
>
> Kan et værksted nå at ordne det inden? eller hvad gør jeg?

Det kommer an på hvor stor skade du har lavet. Jeg har set et bundkar
som var revnet ca 15mm pga overspænding af bundproppen. Værkstedet måtte
ring til manden og sige at det blev dyrere og tog længere tid end
beregnet - de troede også i første omgang at de kunne nøjes med en
helicoil og en nye pakning.

Hvis man skifter olie derhjemme, skal man huske at pakningen er en
kobber-ring som deformations hærder, og derfor skal udglødes mellem brug
eller helt skiftes.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 11-09-10 00:26

Den 29-08-2010 21:27, Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Hvis man skifter olie derhjemme, skal man huske at pakningen er en
> kobber-ring som deformations hærder, og derfor skal udglødes mellem brug
> eller helt skiftes.

Og (i.h.t. min personlige mistanke(*)) huske at benytte en skralde-nøgle
til at løsne bundproppen med!

(*):
Langt de fleste overspændte bundpropper igennem mit klubliv har skyldtes
misopfattet omløbsretning på gevind der er iskruet 'under-op', og at
benytte en skraldenøgle, man før brug kan stille til at løsne mens man
har den foran sig, er en enkel vej at undgå den fejl!

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-08-10 04:46

Den 29-08-2010 20:19, Kim Caspersen skrev:
> [...]
> kan køre til et værksted med problemet
>
> Kan et værksted nå at ordne det inden? eller hvad gør jeg?

Hvis ikke et værksted kan hjælpe dig i en fart, så forsøg evt. med at
sætte noget pakbånd på proppen og skru den i igen.
Pakbånd er det hvide bånd man kan sætte på vandrørenes gevind før man
samler dem.
Hilsen Matthias

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-08-10 05:15

Biltema har værktøj til rep ag M14 gevind til et par 100kr. Det er nemt
at fixe selv hvis det bare er gevindet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Kim Caspersen

Dato : 30-08-10 14:28

Ringede til søborg mc, der sagde jeg kunne komme med mcén, de smed hvad de
hvade i hænderne og skiftede bundkarret, så jeg er kørende igen , så jeg
kommer på ferie alligevel i morgen.

Fra : Knud Dam

Dato : 30-08-10 17:04

> Ringede til søborg mc, der sagde jeg kunne komme med mcén, de smed hvad de
> hvade i hænderne og skiftede bundkarret, så jeg er kørende igen , så jeg
> kommer på ferie alligevel i morgen.

Fedt med god sevice.

Rigtig go' tur !

; - )