SATA-kabel til ekstern harddisk
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-08-10 08:25

Jeg har købt en ekstern harddisk, som kan køre med enten SATA eller
USB. Indtil nu har jeg brugt USB, men har nu købt et SATA-kabel.
Desværre er der intet SATA-stik udvendigt på maskinen, men der er 6
stk. på bundbrædtet, hvoraf to er brugt til DVD og intern harddisk.

Hvis jeg nu plugger kablet i et ledigt stik, fører det ud gennem et
hul i kabinettet og sætter det i den eksterne, hvad sker der så?
Registrere Windows så bare et nyt SATA-drev og hvad med gamle
registrering af USB-enhed?

Fra : Rado

Dato : 29-08-10 23:58

On Sun, 29 Aug 2010 09:25:00 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis jeg nu plugger kablet i et ledigt stik, fører det ud gennem et
>hul i kabinettet og sætter det i den eksterne, hvad sker der så?

Eksterne SATA diske har normalt eSATA stik der er anderledes end SATA
stikkene på bundkortet, så et alm. SATA eller eSATA kabel duer ikke
her. Du skal have fat i noget med SATA stik i den ene ende og eSATA i
den anden, f.ex. en af dem her:

http://tinyurl.com/2buxer2
http://tinyurl.com/2v4cdss

Der er flere andre løsninger her:

http://tinyurl.com/3xo2txs

>Registrere Windows så bare et nyt SATA-drev og hvad med gamle
>registrering af USB-enhed?

Ja, Windows ser drevet som et normalt SATA drev. Om det har været
mounted som USB eller firewire drev før skulle ikke betyde noget, jeg
har i alt fald ikke oplevet nogen problemer i den retning.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-09-10 07:40

Hello Rado,

> [...]
> stikkene på bundkortet, så et alm. SATA eller eSATA kabel duer ikke
> her. Du skal have fat i noget med SATA stik i den ene ende og eSATA i

Nice links - tak for dem.

Du lader til at være velbevandret udi kabler og netop den hjemmeside. Jeg
har forgæves ledet efter et kabel SATA > IDE, så jeg kan "montere" mine gamle
IDE-diske. Strømforsyningen i mit gamle kabinet virker, så jeg vil godt kunne
få strøm til diskene. Jeg ved ikke om IDE > USB vil virke lige så godt -
altså således at min gamle harddisk dukker op i Windows på min nye SATA-maskine
og jeg derefter kan kopiere (eller forsøge at redde) mine data. Hvis det
lykkes, er kablet jo bare til at kaste over højre skulder bagefter, så det
må ikke være for dyrt.

Fra : Rado

Dato : 01-09-10 19:34

On Wed, 1 Sep 2010 06:39:42 +0000 (UTC), Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Du lader til at være velbevandret udi kabler og netop den hjemmeside. Jeg
>har forgæves ledet efter et kabel SATA > IDE, så jeg kan "montere" mine gamle
>IDE-diske.

Som nævnt i anden post så prøv at se om der ikke allerede er PATA/IDE
stik på bundkortet. Det plejer der at være når der er en controller.

Ellers er der nogle IDE til SATA convertere her:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ide+til+sata&sp=all&pid=401090
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ide+til+sata&sp=all&pid=602110
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ide+til+sata&sp=all&pid=417247
> [...]

>altså således at min gamle harddisk dukker op i Windows på min nye SATA-maskine
>og jeg derefter kan kopiere (eller forsøge at redde) mine data.

Er det ikke det du allerede har prøvet, uden held?

Fra : Jet

Dato : 31-08-10 02:23

On 29 Aug., 10:25, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:
> [...]
> hul i kabinettet og sætter det i den eksterne, hvad sker der så?
> Registrere Windows så bare et nyt SATA-drev og hvad med gamle

Jeg har også ekstern HD, med såvel SATA som USB, jeg vil på det
kraftigste fraråde SATA tilslutning, idet
flere bundkort og HD'ske kan ikke "snakke" sammen. Jeg smadrede derved
mit C:\ drev.
Du vil opdage at hvergang du tænder PC, er det ikke hvergang din
ekstern-HD bliver vist i startbilledet og
hvor du vil bruge ekstern via SATA er der ingen tilslutning. ERGO må
du gang på gang tilslutte via USA.

/jet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-10 17:19

On Tue, 31 Aug 2010 01:22:36 -0700 (PDT), Jet <jetrotte@gmail.com>
wrote:

> [...]
>ekstern-HD bliver vist i startbilledet og
>hvor du vil bruge ekstern via SATA er der ingen tilslutning. ERGO må

My Good!!! Tak for advarslen. Andre der har oplevet det samme?

SATA skulle overføre data 3 gange hurtigere end USB, men da backup
alligevel er det sidste jeg sætter i gang, inden jeg går i seng, kan
det jo være lige meget.

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-08-10 22:02

Kurt Hansen skrev:

> My Good!!! Tak for advarslen. Andre der har
> oplevet det samme?

Nej!

Jeg tilslutter flere gange om dagen kunde-harddiske
til værksteds-pc'en for at lave backup af data, og jeg
oplever kun problemer hvis harddisken har en eller
anden form for fejl.

Ellers er den plug and play - der er fundet ny hardware,
og et øjeblik efter kan jeg blæse disken.

Det som Jet skriver, kan jeg slet ikke genkende, den
må være hendes system der ikke er optimalt til den
slags.

Der findes bundkort hvor det ikke er plug and play / hot
plug, men jeg har altså ingen problemer med den slags.

Ofte får jeg en usb-boks ind på værkstedet, der ikke
fungerer - her kan data kun læses via sata, direkte på
bundkortet.

> My Good!!! Tak for advarslen

Du skal ikke tro på alt hvad du læser i avisen

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Rado

Dato : 31-08-10 23:27

On Tue, 31 Aug 2010 23:02:07 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>og et øjeblik efter kan jeg blæse disken.
>
>Det som Jet skriver, kan jeg slet ikke genkende, den
>må være hendes system der ikke er optimalt til den

Har heller ikke oplevet problemer i den retning men jeg har nu godtnok
også et Adaptec 1225SA eSATA kort i maskinerne.

Men jeg kan ikke se hvorfor der skulle opstå problemer blot fordi man
trækker kablet ud af maskinen, medmindre det er for langt.

>Der findes bundkort hvor det ikke er plug and play / hot
>plug, men jeg har altså ingen problemer med den slags.

Ja, men her tilslutter man så bare disken inden man booter op.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-09-10 21:31

Rado skrev:

> Men jeg kan ikke se hvorfor der skulle opstå
> problemer blot fordi man trækker kablet ud af
> maskinen, medmindre det er for langt.

Uh, så skulle du se værkstedsmaskinen - det er
et stort virvar af kabler. Der 4 sata-porte på
bundkortet, plus et sata-ide-kort med 4 porte,
og 2 ide-kabler.

Mange gange kører jeg databackup mellem 2
harddiske på sata, eller på kryds og tværs, og
samtidig er der et par diske på usb der lige skal
tjekkes for virus og spyware - det er med at holde
tungen lige i munden.

> Ja, men her tilslutter man så bare disken inden
> man booter op.

Ja, men så skal jeg vente på at alle de andre
processer er færdige, og jeg er også nødt til at
lukke maskinen ned når jeg skal have ide-disken
pillet fra igen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk