Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus SLR E-600
Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 11:06

Hej - véd nogle, om man med dette kamera kan bruge sine analoge optikker
fra Olympus OM2n....originale Zeiko-optikker?

På forhånd tak

M.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-08-10 11:44

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> wrote in message
> Hej - véd nogle, om man med dette kamera kan bruge sine analoge optikker
> fra Olympus OM2n....originale Zeiko-optikker?

Det kan man.
Du skal have fat på en "OM Adapter MF-1"
http://www.olympus.dk/consumer/dslr_OM_Adapter.htm

Man får (naturligvis) ikke autofokus, og jeg ved ikke hvilke begrænsninger
der måtte være i forhold til eksponerings automatik.

Husk i øvrigt at 4/3 har en forlængelsesfaktor på 2x, så et objektiv til
Olympus OM får en anden billedvinkel når det bliver monteret på et 4/3 DSLR.
F.eks. kommer en OM Zuiko 35/2.0 (altså moderat vidvinkel) til at svare
nogenlunde til en 70/2.0 (altså moderat tele)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 11:55

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
> F.eks. kommer en OM Zuiko 35/2.0 (altså moderat vidvinkel) til at svare
> nogenlunde til en 70/2.0 (altså moderat tele)

Fedt - tusinde tak....jeg ringede til PhotoCare, der ikke kunne svare.

Jeg har to analoge Zeiko-optikker...en 35mm/F2 og en 135mm/F2,8 - det er
gode optikker med ekstra linser, så jeg vil gerne kunne bruge dem

Ingen autofocus er ikke et problem

Kan jeg også bruge min T32 blitz?

Tak for henvisning og teknisk forklaring

M.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-08-10 11:59

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Kan jeg også bruge min T32 blitz?

Nej - det tror jeg ikke.
Du kan muligvis bruge den som manuelt styret blitz. Selv hvis du kunne ville
du knap ønske det, for moderne blitzstyring er blevet langt bedre end hvad
OM2 havde.
Jeg ville endda være forsigtig med at montere den. Nogle ældre blitze har
høj spænding på kontakterne, og det er ikke alle moderne kameraer som kan
tåle det.

Jeg er selv indehaver af bl.a. en T32, som ikke bliver brugt til noget.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 12:09

> [...]
> tåle det.

> Jeg er selv indehaver af bl.a. en T32, som ikke bliver brugt til noget.

Tak, Mogens

M.