Køb af brugt Campingvogn, hvilket mærke?
Fra : Langgaard

Dato : 23-08-10 03:58

Hej

Med fare for at starte en "religionskrig", hvilket dog ikke er
meningen, vil jeg spørge panelet hvilket mærke der er ok, og hvilket
man bør undgå.
Vi søger en vogn på mellem 4 og 5 m. og en totalvægt på max 1200 kg.
Vi har tidligere haft større vogne, men de erfaringer vi har fra den
tid kan vi ikke bruge, da disse vogne nu er blevet for gamle, og de
mærker der var gode dengang behøver ikke at være det nu
Årgangene bliver ca. 95-03, alt efter stand og pris.
De oplysninger jeg søger er hvilke vogne der er kendt for fejl og
svagheder, hvilke der er godt bygget, og hvilke der er kendt for
fugtskader.
Og til sidst, er der erfaring med at handle "overgemte" nye vogne ned
i pris, så de næsten matcher de priser som mange private forlanger for
5-8 år gamle vogne?

Håber på nogle gode brugbare svar eller bare input og kommentarer.

MVH Langgaard

Fra : Craner

Dato : 24-08-10 12:35

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 5-8 år gamle vogne?
>
> Håber på nogle gode brugbare svar eller bare input og kommentarer.

Jeg tror ikke at der er nogen der kommer op at kriges, men pris,
efterspørgelse og vedligehold af vognen spiller ind.
Nogle vil have moderen og andre datteren.
Jeg har haft 5 forskellige mærker, og jeg kan ikke sige noget hverken for og
imod.
Det drejer sig kun om at komme ud at kigge, og så finde den der har den
bedste indretning der passer jer.
Man kan hurtigt se om vognen er velholdt uden alt for store slidmærker.
Når i har fundet den der passer jer, så er det bare med at finde ud af om
prisen er rigtig.
Gå evt. ind på den blå avis, og følg priserne og kommentarer fra de
interessede køber. det får i meget mere ud af.

Held og lykke med kampen
Poul

Fra : KsK

Dato : 11-09-10 22:43

> [...]
> 5-8 år gamle vogne?
>
> Håber på nogle gode brugbare svar eller bare input og kommentarer.

jeg har en lækker adria til salg i den blå avis kig på den og lad os snakke
ved den stå pt i kalundborg

http://www.dba.dk/adria-unica-b432ps-97-825/id-68520998/

mvh
KsK

Fra : J-P. Rasmussen

Dato : 17-09-10 15:31

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
Hej

Med fare for at starte en "religionskrig", hvilket dog ikke er
meningen, vil jeg spørge panelet hvilket mærke der er ok, og hvilket
man bør undgå.

Selvfølgelig er der forskel på en Hymer og en Sterckeman, men det er der
også i prisen.
Alle mærker er, hvis de er velholdte, tætte, uden fugtskader og ejerskabte
fejl og defekter, i orden, men de dækker ikke samme behov.
Jeg tror selv, at næste gang jeg handler, så vælger jeg centralvarme i
vognen. Men jeg har p.t. ingen planer om at skifte min, alt for tunge, 5 m
Fendt ud. Du vil altid høre om mange fejl ved Hobby og Adria, Men det
skyldes no også, at de, alt efter årgang, tilsammen udgår 50 - 60 % af det
samlede nyvognssalg. Jeg har selv haft en 1996 og 1999 Adria, årgange der
har ry for at være særligt fugtramte. Og vi fik også en fugtskade, der
koster 5.000 at reparere i 1999'eren. Men det var for den stod som
fastliggervogn, op ad en hæk, i højt græs, et lavt sted hvor der samlede sig
et par vandpytter, under et stort grantræ - et sted der altid først blev
tørt, når resten af pladsen var tørret hen. Så det burde jeg nok have gættet
mig til. Og jeg savner faktisk vognen den dag i dag.

Vi søger en vogn på mellem 4 og 5 m. og en totalvægt på max 1200 kg.

4 m vogne med 1200 kg totalvægt findes der masser af, hos alle mærker.
4,5 m ligeså, men 5 meter i den vægtklasser sender dig i retning af
mærker/serier som:
- Adria: Altea (04 og frem), Unica A (95 - 03), Unica A Special (99 - 01),
Unica B (95 - 03)
- Bürstner: Premio (07-11), Fun (97 - 04), Flipper (05 - 07), Ventana (98 -
05)
- Caravelair: Alle fra 98 til 08.
- Chateau: Carat og Calista fra 98 - 07.
- Delta: Alle fra 03 - 08.
- Dethleffs: Tourist Light (05 - 07), New Line (95 - 05), Camper (95 - 11)
- Eifelland: Holiday (97 - 09), Deseo (06 - 09)
- Fendt: Karat (95 - 98), Joker (95 - 98), Saphir (99 - 10)
- Hobby: Classic (95 - 96), De Luxe (95 - 10), Excellent (95 - 10)
- Home-Car: Racer, Racer Trophy og Rally (95 - 10)
- Hymer: Swing (95 -04), Living (05 - 08)
- Kip Grey Line, Sun Line og Star Line, alle modeller
- Knaus: Sport (94 - 97 & 03 - 10), Blue Line (99 - 01), Südwind (95 - 10),
Azur (95 - 02)
- LMC: Luxus (95 - 01), Luxus Design (95 - 99), Münsterland (02 - 08),
- Sprite: Super (96 - 05), Europa/Euroland (94 -97 & 06 - 08), Classic (96 -
99), Cirrus (2000 - 03)
- Sterckeman: Alle fra 99 - 08.
- TEC: Tour (97 - 07), Sienna (97 - 01), Travel King (98 - 08)
- Wilk: Sport (99 - 03), Stern (96 - 03), S3 (04 - 10)
- Vimara:

Vi har tidligere haft større vogne, men de erfaringer vi har fra den
tid kan vi ikke bruge, da disse vogne nu er blevet for gamle, og de
mærker der var gode dengang behøver ikke at være det nu

Èt er at kunne trække dem, men det er gerne rangeringen der er problemet. Og
her gør en Mover virkelig underværker. I dag er en ny Mover faktisk nr. 1,
foran et nyt forteltet, når der handles campingvogn.

[...]

Selvfølgelig betyder det noget, men se hellere efter vognens generelle
sunhedstilstand, og tænk på at tekstiler der lugter kan skiftes ud. Jeg har
prøvet at skifte hynder og betræk i en 5 år gammel vogn, efter at hunden var
død. Det gjorde vognen som en helt vogn, der kom direkte fra fabrikken.

Og til sidst, er der erfaring med at handle "overgemte" nye vogne ned
i pris, så de næsten matcher de priser som mange private forlanger for
5-8 år gamle vogne?

Her kan der være gode handler at gøre. Nu har ejg ikke lige årgangene på
Beyerland, men dem og delta, som p.t. ikke bygges, men varemærket ejes af
Kip fabrikken, er generelt rigtig godt skruet sammen. Beyerland er best
udstyret, Delta mere enkel i materialer, udstyr og design. Jeg har kørt med
begge, og kunne godt finde på at købe en Beyerland selv. Men vil nok
foretrække en medcentralvarme - som nævnt ovenfor.

Håber på nogle gode brugbare svar eller bare input og kommentarer.

Håber du kan bruge ovenstående.
Du kan også læse lidt mere i denne tråd:
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=582494

MVH Langgaard

--
Med campinghilsen