Skifte slange i dæk - hvem kan anbefales K~
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-08-10 21:33

Ja - så fik jeg et søm i dækket i dag. Forsøgte at køre videre til nærmeste
tank og pumpe lappeskum i.
Men ventilen er åbenbart revet mere eller mindre af slangen - trykket kom
lisså hurtigt ud igen

Så nu skal jeg bare lige have skiftet slangen - her på Amager er der vel kun
Steve's MC ?
Ellers kan jeg kun lige komme i tanke om Enghave Motor indenfor rimelig
rækkevidde.
Hjulet står nu i bilen - problemet er at den koster over 200 kr at parkere
bilen ved mit arbejde - altså skal jeg gå tidligt, tage bussen hjem for at
hente bilen før jeg kan køre til et værksted.
Og så må det gerne ligge lidt tæt på så jeg ikke behøver gå før frokost

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 17-08-10 04:47

Den 16-08-2010 22:32, Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
> hjem for at hente bilen før jeg kan køre til et værksted.
> Og så må det gerne ligge lidt tæt på så jeg ikke behøver gå før frokost

Er du sikker på at der er en slange i dækket?
Efterhånden kører de fleste på slangeløse hjul og her er det god latin
ikke at montere en slange i hjulet.
Måske kan dækket lappes. Ellers hedder det et nyt dæk.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-10 08:37

> Er du sikker på at der er en slange i dækket?
> Efterhånden kører de fleste på slangeløse hjul og her er det god latin
> ikke at montere en slange i hjulet.

Mig bekendt kører sådan en BMW med traditionelle egerfælge - og så er der
slange i. BMW har på de store maskiner nogle egerfælge hvor egerne sidder
udvendigt i forhold til dækkene og de kører slangeløst.

Men Jesper du kunne også købe 3 dækjern og en slange og så skifte selv. Kan
du tage et hjul af kan du også skifte en slange

Thansen ligger jo snart lige så tæt som pizzarierne - og et dækjern som
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4161952760&n=-1514325734&pn=-1514325574
ser ok ud (køb 3)

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-10 08:38

> Thansen ligger jo snart lige så tæt som pizzarierne - og et dækjern som
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=4161952760&n=-1514325734&pn=-1514325574
> ser ok ud (køb 3)

Ps er i kbh fra onsdag til torsdag og kan godt tage nogle dækjern med hvis
du vil låne

/A

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-08-10 21:47

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Ps er i kbh fra onsdag til torsdag og kan godt tage nogle dækjern med hvis
> du vil låne
>
> /A
Hej Anders

Ja - den her Bimse kører på almindelige eger-fælge - fælg-båndene er ikke
nok til at den kan køre slangeløst

Og jo - i teorien er dækskifte ligeså let som på en cykel - jeg lappede
faktisk konens cykel forleden. Der kunne jeg nøjes med et lille dækjern i
plastik - det her dæk kan jeg ikke engang få til at slippe fælgen selvom jeg
hopper på siden af dækket :o/

Steven's MC fik opgaven - prisen ligger ca på 3 dækjern og da jeg ikke har
tid til at lege med dækskifte lige nu blev det løsningen.
Og så er det kun 3. gang på snart 13 år at jeg er punkteret......."kun"
skirver jeg - egentligt er det mange gange, på 32 år i bil har jeg vistnok
haft netop 3 punkteringer !

Så tak for tilbuddet - men vi må finde noget sjovere at låne af hinanden en
dag

Fra : Intet Navn

Dato : 18-08-10 16:59

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> i plastik - det her dæk kan jeg ikke engang få til at slippe fælgen
> selvom jeg hopper på siden af dækket :o/

Det er jo selvfølgelig lidt sent i denne omgang men måske til en anden
god gang så:

Helge Pedersen (fra "Adventure Touring Instructional DVD" serien) viser,
at man for baghjulet, kan benytte sidestøttebenet til at løsne dækket
fra fælgen ved at læne motorcyklens vægt (via støttebenet) på dækket tæt
på fælgen, men modsat ventilen. Den større vægt og det mindre
'fodaftryk' end man selv kan levere, får det til at se vældigt let og
effektivt ud. (Motorcyklen hviler på centerstøtteben og forhjulet og han
bruger en rem mellem centerstøttebenet og forhjulet for at sikre, at
konstruktionen ikke klapper sammen imens han balancerer med det hele på
kanten af dækket.) Derfra smører han så med alles favorit WD-40 for at
lette processen med at løsne og fjerne dækket fra fælgen.

For forhjulet (hvor det jo bliver svært at bruge sidestøttebenet) har
han fundet en "bead popper" (i stil med den her tingest
http://www.aerostich.com/bead-popper.html), som i kombination med en
hammer eller en stor sten tilsyneladende nemt løsner dækket fra fælgen.
Og sådan én skal jeg da også ha' når jeg bliver stor!

For at fjerne dækkene helt fra fælgene, skal man (som med cykler i
øvrigt) selvfølgelig huske, at trykke/trække så meget som muligt af
kanttråden helt ind mod midten af fælgen (altså ind mod egerne) hvor man
ikke arbejder og hvor fælgens diameter er en smule mindre end der hvor
kanttråden normalt sidder. Dette giver mest muligt 'løst' dæk at trække
over kanten af fælgen.

Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg ikke selv har prøvet processen
med at læne motorcyklen endnu, men når jeg (forhåbentlig snart) skifter
til en F800GS, har jeg helt sikkert mod på selv at prøve, efter at have
set DVD'en (noget jeg nok ville have betænkt mig på inden!)

Go' fornøjelse med den snart lappede!

--
/claus

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-10 18:38

> For forhjulet (hvor det jo bliver svært at bruge sidestøttebenet) har han
> fundet en "bead popper" (i stil med den her tingest

Så må man lige kigge rundt efter en anden mc - god undskyldning for at have
mere end en i skuret . Eller være på tur med andre.

Men den lille Bead Popper ser da interessant ud - men til plus moms,told og
gerbyrer er den knap så interessant. Nogen der har set noget lignende i EU

/A - nede på kun 1 mc

Fra : Intet Navn

Dato : 18-08-10 20:29

Anders Majland wrote:

> Så må man lige kigge rundt efter en anden mc - god undskyldning for at
> have mere end en i skuret . Eller være på tur med andre.

Man bør aldrig spilde en god undskyldning for at anskaffe flere
motorcykler, mere motorcykelgrej eller yderligere værktøj.

> Men den lille Bead Popper ser da interessant ud - men til plus moms,told
> og gerbyrer er den knap så interessant. Nogen der har set noget lignende
> i EU

Der kan jeg (eller i hvert fald Google) hjælpe, da sådan en "fælgmejsel"
jo heldigvis hedder det samme på britisk engelsk som på amerikansk
engelsk:
http://www.google.co.uk/#q=%22bead+popper%22&hl=en&prmd=s&source=lnt&tbs=ctr:countryUK|countryGB&cr=countryUK|countryGB&sa=X&ei=YzNsTIHVE8qeOP3TtVU&ved=0CAwQpwU&fp=a53e9ae07f1cc2a8

Jeg har dog ikke undersøgt om nogle af de nævnte vil sende til Danmark,
men det plejer ikke at være det store problem, så mon ikke det er til at
finde én der er klar..?

--
/claus

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-08-10 22:07

> [...]
> og gerbyrer er den knap så interessant. Nogen der har set noget lignende i

"/A - nede på kun 1 mc " ?? Afvænning - kold tyrker eller hva ?
Smart'en kan vist ikke helt klare abstinenser, vel ?

Fra : Anders Majland

Dato : 19-08-10 00:08

> "/A - nede på kun 1 mc " ?? Afvænning - kold tyrker eller hva ?
> Smart'en kan vist ikke helt klare abstinenser, vel ?

XT'en var jeg blevet træt af efter at den slog hul i motoren - og smarten
erstatter den til vinterbrug

De to aprilia har mest samlet støv. Den ene pga defekt vandpumpe og den
anden fordi den var uden afgift. De røg begge til århus til en ung knøs i
foråret. En der ikke var bange for at give sig i kast med at flække motoren.

Og for at gnide salt i såret er jeg også grundet på xtz'en. Lejet ved
bagerste kædehjul er gået. Og det er et lidt specielt så SKF laver det ikke.
Havde så den 9. bestilt et fra england - men det har Royal Mail /
PostDanmark smidt væk så der skulle være sendt et nyt idag. Samtidig er jeg
ved at bore den nederste bolt ved støddæmperen ud. Det er det eneste ved
bagsvingeren der ikke er smørrenippel på og det bolt var groet _helt_fast...
Bagsvingeren skal af for at få en ny smørrenippel i der knækkede sidste år
og få den renset/smurt. Den skal også af for at få den nye kæde på.

/A

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-08-10 22:05

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> wrote in message

> [...]
> til en F800GS, har jeg helt sikkert mod på selv at prøve, efter at have
> set DVD'en (noget jeg nok ville have betænkt mig på inden!)

Tja - 180 + kg dødvægt balancerende et eller andet sted mellem sidestøtten
og midterstøtten...tror jeg skal se den DVD før jeg tør drømme om at prøve.
Min første tanke mht at løsne dækket fra fælgen var at køre ud til GDS ved
Sjællandsbroen og bruge deres dæk-maskine til at presse dækket løs
med.....men din metode ser selvfølgelig bedre ud på gaden

Fra : Intet Navn

Dato : 20-08-10 20:54

Jesper Hedegaard wrote:

> Tja - 180 + kg dødvægt balancerende et eller andet sted mellem
> sidestøtten og midterstøtten...tror jeg skal se den DVD før jeg tør
> drømme om at prøve.

Hele DVD'en kan jeg jo i sagens natur ikke byde på, men sært nok ser det
ud til at nogen har uploadet lige nøjagtig det ønskede klip, af Helge
der balancerer BMW'en på dækkets kant til YouTube; det er da NOGET af et
tilfælde hva'!??

http://www.youtube.com/watch?v=MZPsAIMta-4

--
/claus (så er man da "nogen"... )

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-08-10 21:32

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> ikke at montere en slange i hjulet.
> Måske kan dækket lappes. Ellers hedder det et nyt dæk.

Yep - helt sikker - en BMW eger-fælg til slangeløse dæk findes da - men ser
helt alternativ ud.
Forresten kan du altid spotte det på ventilen; slangeløse dæk plejer at ha
bil-ventiler - slange dæk har cykel-ventiler.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-10 07:20

> Forresten kan du altid spotte det på ventilen; slangeløse dæk plejer at ha
> bil-ventiler - slange dæk har cykel-ventiler.

Den forstod jeg ikke ...

Du kan se forskellen ved fælgen hvor en ventil til slangeløst dæk har en
vulst på den synlige side- Den trækkes jo i før dækket monteres og skal selv
sidde fast så man ikke skubber den ind i dækket.

På en slange er selve ventilen det samme men den går bare løst igennem
hullet og har oftest en møtrk til at spænde den fast med.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-08-10 21:59

> [...]
>
> På en slange er selve ventilen det samme men den går bare løst igennem
> hullet og har oftest en møtrk til at spænde den fast med.

Jamen Anders - så har du jo netop forstået hvad jeg mente
Og du har endda beskrevet det som jeg burde have gjort...takker !

Fra : Futte & Co.

Dato : 17-08-10 12:36

Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
> hjem for at hente bilen før jeg kan køre til et værksted.
> Og så må det gerne ligge lidt tæt på så jeg ikke behøver gå før frokost

Scan x på Artillerivej 139, Tlf. 3254 2234 har tidligere haft ry for at
være villige til at lave mc arbejde, også selvom du selv kom med dæk,
prøv at ringe til dem.
Jeg har aldrig selv brug dem, og kender dem ikke. Jeg klarer det selv

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-08-10 21:51

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message

> [...]
>
> Jørgen, Brøndby
> http://dfmc.dk/?id=70
> Victoria KR26N Aero, 1954, sælges måske!

Tak for forslaget Jørgen - men da jeg for et par år siden svingede forbi dem
for at høre hvad de ville ha for at montere mine 4 nyindkøbte vinterdæk på
tomme fælge var det tydeligt at de ikke var så medgørlige længere.
Har ellers tidligere brugt dem - men dengang var der en motorcyklist i
butikken - han er der åbenbart ikke længere ;o/

Fra : Futte&Co

Dato : 17-08-10 22:19

Jesper Hedegaard skrev:

> Har ellers tidligere brugt dem - men dengang var der en motorcyklist i
> butikken - han er der åbenbart ikke længere ;o/

Nå ja, man ka' jo ikke vinde hver gang
Ellers må du besøge mig i 2660. Jeg har da et par dækjern liggende
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-08-10 16:09

> Så nu skal jeg bare lige have skiftet slangen - her på Amager er der vel
> kun Steve's MC ?
> Ellers kan jeg kun lige komme i tanke om Enghave Motor indenfor rimelig
> rækkevidde.

Er Nørrebro inden for rimelig rækkevidde?

Jeg fik skiftet begge dæk på min motorcykel ved
http://www.triumphcity.dk/, og det gav jeg 300 kr for per dæk. Jeg kom
med hele motorcyklen og to tyske dæk på bagsædet, og så gik jeg en tur i
1½ time mens de blev monteret.

--
Mvh. Martin

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-08-10 22:04

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> hele motorcyklen og to tyske dæk på bagsædet, og så gik jeg en tur i 1½

Takker - Nørrebro er jo ikke langt i bil, men tiden det tager at køre turen
i myldretiden................

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-08-10 22:10

Efter at have tænkt lidt over forløbet i går er det gået op for mig at
allerede lige efter jeg opdagede sømmet og skyndte mig mod nærmeste tank røg
trykket helt af dækket - jeg kunne tydeligt mærke det. Og det undrede mig
meget da jeg jo lod sømmet sidde.
Men selvom der var ca lidt mere en 50% tryk tilbage i dækket må det skyldes
uforsigtig omgang med gashåndtaget; ventilen må være gået af slangen
allerede da jeg satte igang igen - ellers kunne resten af trykket ikke
forsvinde så hurtigt.

Altså: skal du bruge lappeskum skal du nok have det i hånden når du opdager
skaden - inden trykket er væk.
Men sker punkteringen ved højere fart opdager du det næppe i tide til at
redde slangen.

Fra : Dak

Dato : 18-08-10 13:26

> Så nu skal jeg bare lige have skiftet slangen - her på Amager er der vel
> kun Steve's MC ?

Der findes også en mc værksted på løjtegårdsvej samt på uplandsgade. Den
på løjtegårdsvej lige gemt bagved en bilforhandler lige ved
ungdomsskolen. Mens den på uplandsgade 72 ligger inde bag en port og
hedder Wrenchmonkees.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-08-10 22:02

"Dak" <dak_n@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> på løjtegårdsvej lige gemt bagved en bilforhandler lige ved ungdomsskolen.
> Mens den på uplandsgade 72 ligger inde bag en port og hedder

Løjtegårdsvej....det var vist Johnsons MC - men deres hjemmeside eksisterer
ikke længere så butikken er vel lukket.
Syntes egentligt også jeg sidste efterår lagde mærke til at lokalerne stod
tomme.
Wrenchmonkees havde jeg helt glemt - kørte faktisk forbi og så igen den mc,
de har stående ude på gaden.
Jeg kan faktisk have kørt sømmet i dækket lige ud for dem - uden at kunne
huske de lå der sådan lige i farten :o/

Men tak for indsparket

Fra : Dak

Dato : 20-08-10 04:13

> [...]
> eksisterer ikke længere så butikken er vel lukket.
> Syntes egentligt også jeg sidste efterår lagde mærke til at lokalerne

Ja johnsons er lukket og der er kommet en dyrehandel der istedet. Den
jeg taler om er kommmet lige ved siden af hvor autoværkstederne er.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"